Alla inlägg den 12 december 2010

Av Annika - 12 december 2010 22:58

Jag har tagit emot lite klipp av Rebecka ifrån dagens lydnadstävling. Skall lägga upp dem här så smått... Dock får jag ladda upp dem på YouTube först och det tar sin lilla tid... Men de kommer. I sinom tid.


Linförigheten. Mitt stapplande rörelseschema har sina förklaringar...


//Annika

Av Annika - 12 december 2010 16:18

Trots 10 minusgrader, blankis på sina ställen på plan, en bruten svasnkota och ett trasigt knä så har jag alltså tagit mig till debut i LK1 med Tarzan. Rebecka - min wunderbara Rebecka - trotsade busschaffisars felanvisningar, kyla och drivis bara för att komma och filma vårt äventyr. Solen strålade och humöret var på topp. Betygen var långtifrån i fas med vädret, men vad f-n, jag är rätt nöjd.


Redovisning över dagen:

Platsliggning. Det var en katastrof egentligen och kunde gått MYCKET värre, men min hund skötte sig över förväntan. 7 hundar i gruppen och 4 av dem reser sig och lattjar runt plan i full karriär!! Givetvis låg tre av dem närmast min hund... *morr* Men han låg kvar! Vi fick lägga om - alla utom den 7e som hade dragit upp hela gänget. Vi hann knappt till våra positioner så drar samma tre igen!! Tarzan satte sig upp i samma ögonblick. Då svor jag högt! Men han satt kvar. Sedan la han sig. Är SÅ glad att han inte tog tillfället i akt och gav sig iväg efter de andra. Betyg 5.


Tandvisning. Det skedde på våra positioner direkt efter platsliggning. Han visste nog inte riktigt vad domaren ville... Så han vimsade runt lite. Betyg 8.


Linförighet. Har inte riktigt hunden med mig i svängarna. Känner det. Ett par gånger sätter han sig långsamt. Betyg 7,5.


Läggande. Där kom det - dubbelkommandot. Vid första kommandot saktar han bara in, då kommenderar jag redigt och bestämt och då flyger han i backen. Betyg 6.


Inkallande. Sätter honom och säger sitt kvar. När jag lyfter foten är han på väg att gå med mig. Stannar, korrigerar, han lägger sig, jag sätter upp honom och säger åt honom att sitta kvar. Går till min position. Kallar in. Ingången är fin. Men jag får helt klart får börja putsa på avlämnandet. Betyg 8.  


Ställande. Där kom det jag befarade också - nollan. När tävlingledaren säger "kommendera" så går min hund iväg! Jag frågar vad sjutton han gör och säger åt honom att stanna! Vilket han gör! Men han sätter sig när jag gått förbi honom... :-( Betyg 0.


Apportering. Får apporten, håller fram den, kommenderar, Tarzan tar den och håller den jättefint. Samma sekund som tävlingsledaren säger "ta apporten" så spottar han ut den på marken... Hör bara tävlingsledaren mumla "Åh, vad surt!" Betyg 8.


Hopp. Det här momentet har ju börjat gå troll i. Det har alltid fungerat kanon. Nu i höstas kom han plötsligt på att man kan GÅ runt hindret. Så vi har tränat en del med massor av förstärkning för själva hoppet. Idag... gick han givetvis runt igen. Ingången var KANONFIN. Men vad hjälper det när han inte har hoppat... Betyg 0.


Helhetsintryck. Betyg 7.


Totalpoäng 104. Placering 12 av 15.


Jag har hunnit titta lite snabbt på det Rebecka har filmat och ser ju att han släpar i svängarna och är lite okoncentrerad. Det speglar givetvis av sig på helhetsintrycket.


Men över lag är jag nöjd. Glad över att jag kom till skott. Det första steget är ju alltid det största. Och vi var inte sämst. Är fortfarande irriterad över platsliggningen. Men ändå jätteglad över att det inte gick käpprätt åt helvete!


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards