Alla inlägg under oktober 2012

Av Annika - 30 oktober 2012 20:40

Innan jul så fick jag en kökssoffa i furu av goda vänner. Den hade nog hängt med i några år och behövde lite uppfräschning. Hade en tanke om att grunda den med en färg, täcka med vitt och sedan slipa fram grundfärgen. Samma teknik jag använde på tvättställskåpet på toaletten. Sittytan behövde nytt tyg. Det som blev en fullträff var att Anna var helt överens med tanken. Våren och sommaren rasslade iväg och soffan har stått i ett hörn och väntat på sin tur.

Så för en dryg vecka sedan tog Anna an sig den. Slipade och målade. Grumdfärgen blev en turkos kulört och den täcktes med en vanlig vit snickerifärg. Jag inhandlade tyg - en möbelchenille i turkos med mullvardsbrun varp som ger en lite bruten ton till det turkosa. Sittytan kläddes om igår kväll och soffan ställdes på plats.

Sjukt nöjd. Den blev jättefin!

//Annika

Av Annika - 29 oktober 2012 09:09

Mot bättre vetande och trots att vi egentligen inte har en aning om ifall vi får husvagnen i användningsdugligt skick fullt ut så här vi köpt tapet till den... Vi kunde inte låta bli. Den kostade 111 kr rullen på rea på Rusta (av alla ställen att hitta tapet på). Men vi var rörande överens. Båda fastnade direkt för den. Färgskalan var klockren och motivet likaså. Det blir en smärre förändring med textilier, för det kommer inte att funka att ha mönstrade gardiner och textilier - mer än enkelt randigt/rutigt/prickigt - till den tapeten. Sittynorna kommer att bli mullvardsfärgade, ryggdynorna sandfärgade med vita prickar. Rullgardiner i off-white eller ljus sand. Längder på sidorna randigt i lingråbeige eller likande. Småkuddar i rosa, turkost o ljung ser jag framför mig.

//Annika

Av Annika - 29 oktober 2012 08:51

Igår eftermiddag kikade jag i behållaren för avfuktaren igen. 1 ynka dl fick jag ur den. Det börjar med andra ord bli dags att återbörda avfuktaren om vi inte får ur den mycket mer. Kupévärmare hade då gått ett drygt dygn och jag bytte ut den mot ett konvektorelement istället. Den går ju att reglera värmen på. Kupevärmaren blåser ju bara på värme för fullt och det är rätt oekonomiskt för att uttrycka det milt.

Nästa steg är att få tvättmöjlighet till bäddtextilier, ta ner och göra sig av med de gamla gardinerna. Misstänker att fuktdoften sitter i dem. Dynorna skall jag ta in en efter en i vinter och klä om.

//Annika

Av Annika - 26 oktober 2012 19:52

Idag har jag tömt avfuktarbehållaren i husvagnen igen. 8 dl efter ett och ett halv dygn. Det ger ca 0.2 dl i timmen. I natt skall det vara minusgrader igen. Så jag har ikväll kopplat in en kupévärmare inne i husvagnen. Enligt väderleken skall det vara fint väder imorgon och därmed hoppas jag att jag skapat rätt förutsättningar för att få på presenningen imorgon eftermiddag.

Vi skall nog investera i ett oljefyllt element att ställa där under vintern. Borde vara ett mer ekonomiskt sätt att hålla vagnen frostfri en bit in i vinter så att den verkligen hinner bli torr, än en kupévärmare.

//Annika

Av Annika - 24 oktober 2012 17:06

För er matematiker är ju inte ekvationen så svår:

10 första timmarna gav 1.2 liter = 1.2 dl/h

10 efterföljande timmar gav 0.95 liter = 0.95 dl/h

Följande dygn (24h) fick vi ut 1.4 liter ~ 0.6 dl/h

Nästföljande två dygn (48h) gav ytterligare 1.4 liter ~ 0.3 dl/h.


Om det nu bara kunde få vara uppehåll så jag kan få på presenningen på ett torrt husvagnstak.


//Annika

Av Annika - 24 oktober 2012 12:24

I morse när jag åkte till jobbet stannade jag till vid husvagnen och tömde behållaren i avfuktaren. 1,4 liter sedan lunch i måndags gör att det nu är 4,95 liter sedan i lördags eftermiddag. Tänk er själva att gå runt i en liten husvagn och med sprayflaska fördela fem liter vatten i textilier och väggar... Det hade blivit blött. Nu funkar det ju inte riktigt så, men rent principiellt är det ju samma sak. Enda är att de 5 liter vi dragit ur hittills förmodligen samlats på mer än några dygn och därmed inte blivit märkbart. Jag hoppas att det är uppehåll hela dagen idag och imorgon. Vill inte lägga pressenningen på en blöt husvagn. Om ett par dagar kopplar vi på värme oxå. Ingen idé att göra det förrän man dragit ur en del av fukten.


//Annika

Av Annika - 22 oktober 2012 13:20

Just nu känns det som att FUKT är det stora ämnet. Jag har varit och kikat på avfuktaren i husvagnen igen. Efter ytterligare ett dygn så hällde jag ur 1.4 liter ur behållaren. Det gör att totalt på knappt två dygn har vi dragit ur 3.55 liter ur husvagnen. Det är mycket även i min okunniga värld. Fuktdoften har minskat. Den är långt ifrån borta, men det luktar definitivt mindre. 


//Annika 

Av Annika - 22 oktober 2012 12:33

Verkar som att ventilationen fungerar! 


När vi kom upp på övervåningen idag så är det 18.8 grader här uppe och den instängda doften är borta. I vanliga fall så blir det väldigt varmt på övervåningen och särskilt märkbart är det om man kvällen innan lagat mat. Matdoften och värmen hänger kvar. Värmestrålningen uppåt gör att kallvinden bildar kondens på insidan taket och det i sin tur gör att man får en fuktpåverkan poå takets insida vilken är negativ. Installeringen av det ventilerade golvet kommer att skapa flera effekter. 


  • Bottenplattan blir torr då man leder ner den uppvärmda inomhusluften och drar ut fukten med dess hjälp.
  • Golven nere får en behagligare temperatur.
  • Värmen från övervåningen går ner på bottenvåningen, effekten från kaminen går därmed även ner. 
  • Inomhusklimatet blir bättre. 
  • Värmestrålningen uppåt blir mindre.
  • Fuktpåverkan på yttertakets insida blir mindre. 
  • Uppvärmningen blir effektivare och kostnaden lägre. Visserligen tillkommer kostnaden för fläkten men i slutänden borde det bli plus-minus-noll. Hoppas jag. Om inte annat blir kostnadsökningen ringa. Med tanke på alla de positiva effekterna så kan det lätt få kosta litegrann. Huset kommer att få en längre livslängd. 

Så nu har vi fått tända i kaminen för att få lite värme på övervåningen. Rätt mysigt att kunna elda utan att det blir olidligt varmt här uppe.


//Annika 



Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards