Alla inlägg under mars 2011

Av Annika - 31 mars 2011 18:03

Gästrummet - eller hundrummet som det benämns i dagligt tal - har blivit av med sängen. Eller ja, i alla fall madrassen som stod där inne och tog sådan förbannad plats och vars bäddmadrass blivit slaktad av den lilla häxan. Jag får delvis skylla mig själv då jag inte varit snabb nog att få på överdraget efter att jag tvättat det. Häxan  upptäckte alltför snabbt att det faktiskt GÅR att gräva hål i en skumgummimadrass... 


Nåväl, det har idag fått flytta ut på altanen. Madrassbotten är gammal som gatan, men fräsch och funktionsduglig, så är det någon som vill ha en 90 bred madrass så är ni välkomna att hämta den. Den är dessutom skön att sova i.  Jag bjuder på kaffe oxå om ni tar den.


Istället har idag flyttat in ett litet fynd som jag hittade på Blocket igår. En bäddfåtölj.


 

Bäddfåtölj Lycksele ifrån IKEA. Fyndad för 300 kr!


Familjen som ville bli av med dem bodde passande nog i Älvängen, så på en av mina turer i kommunen så passade jag på att plocka upp den. Jag har länge tittat på modellen och tänkt att den kommer att passa utmärkt. Men de tidigare exemplaren jag hittat haft vit klädsel (helt galet ihop med hund) eller varit på tok för dyra. Det lönar sig att vara enträgen och vänta. Så nu äntligen kommer jag att få plats med trimbord och fönen i hundrummet. Men jag har fortfarande sängplatser åt alla när det kommer besök.   


Nu återstår egentligen bara att hitta en fåtölj till vardagsrummet.


//Annika

Av Annika - 30 mars 2011 19:16

Kom på att jag inte har lagt upp någon bild på linneskåpet jag fick hem i söndags. Kanske för att jag kännt att Lack-hyllan som satt uppe på den väggen var fel. Igår fick vi upp det avlutade fönstret med spegelglas istället. Mycket bättre.


 

Linneskåp i björkfanér. 50-tal?


Skåpet skall dock målas om. Gaveln åt höger har en del fanérskador, så jag har inte jättedåligt samvete för att det kommer att bli äggskalsvitt istället. Det skall "shabby-chickas" (kan inte hjälpa att jag skrattar åt uttrycket). Högtalarna skall monteras upp i taklinjen - så att de försvinner ur synfältet - förrutom centern, den kommer att monteras under skåpet.


//Annika

Av Annika - 30 mars 2011 18:58

Kom på en sak! Mitt vardagsrumsbord - som jag vet en del inte alls tycker om - är ett bord som jag "ärvt" efter min mormor. Jag minns den så väl ifrån hennes lägenhet. Den har stått i min ena mosters förråd i flera år och i somras mindes jag att det inte var någon som använder det. Jag har haft bekymmer att hitta ett bord som passar min halvmåneformade soffa och som är lätt att flytta när man skall städa. Det här står på hjul och går dessutom att snurra. Under bordsskivan är den indelad i fyra fack - där man kan lägga tidningar, böcker, fjärrkontroller eller annat som man vill ha lättillgängligt men ändå undanstoppat. Är det någon som har en aning om när det är tillverkat och var det kan vara inhandlat?


 

Vitt snurr-bord på hjul och med tidningsförvaring.


//Annika

Av Annika - 30 mars 2011 18:25

... så kommer här en bild på lampan "Maskros" ifrån IKEA.


 


Jag har lagt upp en bild tidigare i vintras i samband med att fondväggen tapetserades, men kvaliteten på den var inget vidare. Hoppas den här duger.


//Annika

Av Annika - 30 mars 2011 17:46

Jag har lagt upp en strategi. Jag skall utföra minst EN sak om dagen för att få ordning på hus och hem.


Igår sålde jag den gamla TV-bänken och innan jag rullade ut den i uterummet - det var lättare att få ner den den vägen - så sopade och städade vi undan det värsta där ute. Jag och Leia har bokat lördagen för en vända till tippen igen. Det blir minst en tur till att köra. Vi har även tagit ner hyllan och hängt upp det gamla fönstret med spegelglas istället, ovanför linneskåpet i vardagsrummet.


Idag har jag tagit hand om lampsladden som hängde tvärs över hela vardagsrummet. Nu är den ersatt med en som är anpassade efter längd och så har jag satt fast den.


Jag har även bestämt mig för att beställa ytterligare en rulle av den turkosa tapeten - Decadence från Midbec. Den var ju tänkt till hundrummet, men det käns helt bortkastat. Så jag börjar tro att den kommer mer till sin rätta i vardagsrummet. Jag är verkligen inte förtjust i den grå med vita bambukvistar. Jag vill ha en softare framtoning i vardagsrummet.  

Decadence från Midbec


Vita möbler, ljust klinkergolv, vit taklampa som ser ut som en stor maskros. Nu skall jag bara hitta en skön fåtölj som passar oxå. Någon som har en beige eller vit Tomelilla-fåtölj som letar nytt hem för en billig peng?


//Annika


//Annika

Av Annika - 29 mars 2011 22:05

...som värmde oerhört.


Stod vid kaffeautomaten på Medborgarkontoret. Damen framför mig och jag växlade några ord. Plötsligt utbrister hon "Vilket vackert smycke!!" Jag hade mitt Kalevala-halsband på mig. "Vilken underbar skir, vårlik känsla man får. Det klär dig verkligen."   


It made my day.


//Annika

Av Annika - 26 mars 2011 18:27

Dagen började som tänkt... förrutom att jag inte hade räknat med att faktiskt hitta ett passande skåp i Second Hand-butiken. Det gjorde jag. Nästan direkt. Där stod det. Perfekt var det i storlek. 115 cm högt, 160 cm brett och 35 cm djupt. Ljus björkfanér. Inget tip-top-skick och efter att ha lyckats trixa hem den så har den förärats med ytterligare en skada. Det gör att jag inte kommer att ha jättedåligt samvete när jag skall... "shabby-chicka" det.


Skrattar fortfarande åt uttrycket. Ni som har läst bloggen sedan starten vet att jag hörde uttrycket för första gången för drygt ett och ett halvt år sedan. Då skulle jag måla om ett tråkigt toalettskåp och förvandla det till att ha lite sliten boudoir-känsla. Jag fick av damen i färgavdelningen veta att det hette "shabby chick". I min värld har det alltid hetat att patinera... Men vad vet jag - jag har ju patinerat prylar i snart 20 år och hänger tydligen inte med i modesvängarna.


Skåpet visade sig lite för brett eller för högt för att få in i min bil. Min mor och min bror anlände till Second Hand-butiken för att assistera mig. Ludvig - som jobbade i utlastningen - fick skruva av benunderredet och då fick vi in skåpet. Jag ÄLSKAR min trollerilåda till bil! Mor fick ta mina säten i sin bil och så bar det av hemåt. Min bror hjälpte mig att bära upp det och det var lite trolleri kan jag säga. Tur att man inte hunnit måla eller tapetsera trapphuset och att det går att slita loss gamal lister utan att ångesten infinner sig...    Det har sina fördelar att bo i ett renoveringsobjekt.


Eftermiddagen har därmed ägnats åt städning INNE - trots det fina vädret - och flytt av grejer in i det nya skåpet. Bloppisannons har lagts ut på den gamla hyllan och TV-möbeln som stod och samlade damm. Funderar på att lägga ut dem på blocket oxå. Det kan det vara värt. Men då skall jag få ner dem i hallen först.


Nu skall jag få i mig lite middag och sedan slänga en silverfisk i badet. Ny dag imorgon med nya möjligheter. Det blir bio imorgon. Har beställt och betalat biljetterna. Vi skall se Black Swan. TinTin skall till Annette  innan det. Han skall få dambesök. Sista språnget. Sedan har han 5 kullar för Crusea's.


O så glöm inte! Inatt tar vi fram utemöblerna!


//Annika

Bloppis-annons
Av Annika - 26 mars 2011 18:17

Då har jag en tv-möbel och en bokhylla med lådor ur IKEAs möbelserie Bestå Jägra i färgen svartbrun till salu. Jag behöver dem inte mer. De har tjänat mig väl, men nu vill jag ha ljusare möbler.


 


Det är en tv-möbel på hjul. Normalt slitage. Nypris är 1295:- Jag vill ha 500:- för den. Sedan har jag en hylla Bestå med fyra stycken lådor med frostade glasfronter. Hyllan är 60 cm bred och 40 cm djup. Fötterna är reglerbara, man kan justera dem även för ojämna underlag. Hyllan kostar ny 645:- och lådorna kostar 149:- styck = 1241:-. Jag vill ha 500:- för hyllan inkl lådorna. Lådorna går att köpa fler av hos IKEA om man vill. Jag har i baksidan på hyllan tagit ur ett hål för kablarna, vilket syns på bilden. 


//Annika

Möbler & Heminredning, Säljes - Mölndal (Västra Götalands län)
Pris:    500:-
Telefon:    0702515190
 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Skapa flashcards