Direktlänk till inlägg 1 april 2017

Då är våren här!

Av Annika - 1 april 2017 12:38

Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.


Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag nu byggt ihop 3 odlingskragar, 2 enkla och en dubbel. I den dubbla bor numera rabarbern, som bodde i den gamla. I en av de låga så har jag satt salladsplantor. Lite tidigt så det blir ett experiment som vi får se utfallet på. Den har fått ett lock mot nattfrosten och för att hålla fukten kvar tills plantorna blivit större. Den mittersta är än så länge tom - men det ska sättas zucchini i den sedan.Terrasen ska äntligen bli något av en köksträdgård.Runt odlingslådorna ska det läggas markduk och på den täckbark. Det ska förhoppningsvis hjälpa till att hålla sniglarna i schack.

  Spaljén har sedan tidigare fått stödja björnbär och jag ska ta bort den vildvuxna rosen som jag lät växa upp där för att se om det var något att behålla. Det är det inte. Björnbären kommer att få sällskap av haricot verts. I växthuset kommer det förhoppningsvis att växa både gurka och spaghettipumpa. Har förkultiverat två olika gurksorter - dels en lägre variant som ska kunne växa även på altanen, men även en hög växthusgurka. Det blir oxå en ny erfarenhet. Jag har även förkultiverat frön från chokladtomat och ampeltomat som börjat komma upp i sina små lådor i fönstret.


Vi har även bestämt oss för att det ska bli en slät gräsyta under fruktträden. Nackdelen är att det kommer att kräva en hel del jobb. Alla gamla slipers och stenplattorna måste bort. Hur vi ens ska få upp ny fyllnadsjord dit har jag ännu inte orkat fundera över. Det blir många säckar alternativt hinkar att bära. Redan förra helgen släpade jag upp 8 säckar jord till köksträdgården. Först igår kom jag ihåg att vi faktiskt i vintras köpte en trappkärra... Tanken med gräsytan är att vi ska få en plan för momentträning och möjlighet att kunna erbjuda yta för tex ringträning för våra valpköpare när det behovet uppstår. Ytan kommer att var på nästan 50 kvm. Plommonträdet kommer att få gå hädan. Det är redan i så dåligt skick och lämnar ingen frukt. Körsvärsträdet kommer förmodligen med tiden också att tas ner, det är också i dåligt skick och så högt att man knappt kommer åt några körsbär längre.


Idag har jag roat mig med att gå omkring med min kaffekopp i trädgården medan jag myllat ner lite rosgödsel till rosorna och ryckt upp lite ogräs här och där. Konstaterade att rabatten som varje år slaktas av valparna behöver få en hel del omsorg i år när det faktiskt inte finns några valpar som roar sig med att gräva upp grästuvor och maskrosor och annat kul ur den. Vi har inga vårvalpar i år så förhoppningsvis kommer det att finnas lite tid till trädgården istället.


Tanken är även att grunden ska målas i år. Vattskivorna på husets norra sida MÅSTE bytas i år och taket få sig en översyn. Jobb saknas ju inte.


//Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Av Annika - 15 juli 2016 06:50

"Det är enkelt att byta" sa de. "Det gör du själv" sa de. "Det är bara att lossa bultarna och sätta på den nya"... Ärligt Bilprovningen - ni kanske skulle berättat att det sitter en mojäng på insidan oxå som skjuter ut om man inte spärrar den INNAN m...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Skapa flashcards