Alla inlägg under februari 2011

Av Annika - 28 februari 2011 08:56

Vilda har börjat bädda. Alltså inte det där vanliga "puffa-i-ordning-kuddar-och-skapa-mys-i-filten"-bäddandet. Hon försöker boa under soffan. Det går inte så bra. Det är klinkergolv... Så nu har hon sedan igår kväll gått o lagt sig i valplådan när bäddivern slitit ner klorna...


Nu piskar hon upp Yzma igen. Valpen kom nog för nära hennes bo... Men det verkar inte bekomma Yzma, hon hoppar vidare...


//Annika

Av Annika - 28 februari 2011 08:29

Lydnadstävlingen i Bollebyggd på lördag är inställd. Tyvärr har inte tillräckligt många startanden betalat in sin anmälningsavgift. Misstänker att det är kylan som avskräckt tyvärr. Själv blev jag grymt besviken. Men vi får tillfälle till utomhusträning ändå, på söndag skall vi till Mariestad och träna för Magnus Svensson. Magnus har lovat att jag får med mig en lydnadschampion hem.   


Nästa tävlings PM har redan kommit. Det är LK1 för Ale BK, den 13e. KL 09.30 går lottningen på Hundstället Hjärtat. Det blir en ny erfarenhet. Lydnad i inomhushall. Utställning i inomhushall, vet han ju precis vad det är. Men lydnad - det har vi aldrig utövat i sådana lokaler. Detta skall verkligen bli intressant.


Sitter och klurar på var man kan skaka fram ett sådant träningstillfälle på två veckor...


//Annika

Av Annika - 26 februari 2011 10:32

Ett litet moln har dykt upp på himlen.


Häromdagen hittade jag en blodfläck på kudden i fotöljen Vilda brukar ligga i. Tänkte först att det kanske är Yzma som skall till att börja löpa. Men nej. Inga tendenser till löp där inte. Nu hittar jag små fläckar i filten Vilda brukar gräva ner sig i... Inga färska dock. Torkat. Några idéer på vad detta kan bero på? Det är helg, så jag tänkter inte kasta mig till veterinären då hunden är pigg och äter som vanligt. Hon har idag gått 39 dagar från första parningen. 5 fullgångna veckor alltså.


//Annika

Av Annika - 24 februari 2011 20:21

För ett år sedan så här dags satt jag vid datorn och väntade otåligt på vad som hände i web-cam-bilden. 130 mil norrut hade valpningen börjat och en efter en kom de små fyra svarta till världen. Först en flicka, sedan en pojke. När nästa kom och det var en flicka, då kom tårarna. Då visste jag att det blev en flicka till mig. En flicka jag väntat på i över ett år redan då. En knapp timme efter att valpningen var över och vi hade kopplat ner anslutningen och gått och lagt oss, så kom det ett SMS. Det kom en fjärde! Det var oxå en flicka! Den flickan fick 8 veckor senare flyga med mig hem till Kållered.


     

Lilla snurpan - i maj 2010, bara 3 månader gammal.

      

Men vad fort man blir stor. Första gången på utställning, som 4 månaders valp. Då blev hon BIS-3. Nästa bild är från Gotland, där hon blev BIM-valp båda dagarna. Förlorade mot brorsan Pumba. Sista bilden är från debuten i officiella sammanhang - MyDog 2011. Vi kom hem med CK och bästa tik-placering på den lilla damen!


Tyvärr har jag inga bilder på fröken ifrån spårskogen. Vår sista träning i höstas slutade med att jag gick 6 veckor på kryckor. Sedan kom snön.


Grattis på födelsedagen mitt lilla yrväder: Häxan, Yzma, Trasslan, Yz. Få begriper hur efterlängtad du var. Grattis även till syrrorna - Lilo och Leia - och till brorsan Pumba. Tack Anna för att du trodde på den här kombinationen lika mycket som jag!   


//Annika

Av Annika - 23 februari 2011 18:26

Kolla själv!


 

Om jag räcker ut tungan och kräks lite diskret så kanske jag inte sårar henne nu när hon skall ha bilder på en idag igen! Det gör ju att magen åker in lite oxå...



Men ORKA! Det syns ju inget än ändå!!


//Annika

Av Annika - 20 februari 2011 10:41

Så här ser det ut idag. Fortfarande ingen favorit att bli ställd på vardagsrumsbordet. Kallt är det ju oxå. När vi gick upp hade vi 17. 6 grader på övervåningen. Natten har fömodligen inneburit tvåsiffriga minusgrader. Det eldas i kaminen, så temperaturen börjar närma sig vettig nivå igen. Men enligt italienaren i huset är det fortfarande för kallt. Så att bli uppsläpad ur den varma mysiga pläden låg ju inte högt på önskelistan.


 

Lite trött i ögat är man nog oxå...


Hon börjar ju bli tjock!


//Annika

Av Annika - 19 februari 2011 18:35

Det är inte så att jag tävlar för att få ett förstapris. Jag har siktet inställt på något annat. Den magiska gränsen är inte 160 poäng. Det är bara en morot. Den magiska gränsen är inte ens ett LP1. I vårt harvande misstänker jag dock att vi kommer att hinna få till det oxå. Men det är inte målet. Målet är helt individuellt. Jag har nämligen satt mål för hurdana poäng vi måste klara innan jag anser att vi är klara att starta 2:an.


Oavsett om momenten för tvåan vid det laget är klara eller inte...


//Annika

Av Annika - 19 februari 2011 17:46

Det är ju surt, att vara SÅ nära men ändå inte.


Dagens tävling i Kungsbacka hölls i Fjärås ridhus. Det här med ridhus är ju egentligen en rätt tuff miljö för en hund som är så färsk i tävlandet som min... Hästbajs ÖVERALLT. Inga stora lämningar... utan små rester här och där. Resultatet påverkas givetvis.


Platsen: 9a. Jag har fått en kommentar om flera liggkommandon, vilket jag inte är riktigt bekväm med. Jag säger "ligg" och istället för "stanna kvar" när jag lämnar så säger jag "plats". Målet är att jag skall säga endast plats. Att det skall innebära: "lägg dig ner och reser du på dig så är du..." Vi är inte där än. Så jag antar att det är det som har gett avdraget.


Tandvisning: 10. Det börjar ju se bra ut. Fast det var lite snällt. Han reste på rumpan lite. Han blir ju så glad när någon klappar på honom.


Linförighet: 7. INGA dubbelkommandon idag!!  Dock sneda sättanden, växlande av position, långsamt i vändningar och så vidare och så vidare... det var mycket som lockade på pappa svarts intresse idag.


Läggande: 8.5 Dubbelkommando och jag fick påpekande på röstläget. Långsamt läggande.


Inkallande: 8.5 Det hade kunnat gå riktigt bra! Han satt som ett ljus när jag lämnade, startade snabbt, hastigheten in var fantastiskt och när han skulle till att svänga in så springer han förbi o "skall bara kolla en sak"...! Jag röt till...


Ställande: 5. Dubbelkommando. Rejält sådant. Men han stannar.


Apportering: 7. Han släpper föremålet sekunden innan jag skall ta det ifrån honom.


Hopp: 9. Det här har potential att bli ett riktigt bra moment. Felet tidigare har nog varit att jag haft för kort avstånd. Nu tog jag ut avståndet ordentligt och det gjorde att han fick upp farten ordentligt och det såg riktigt bra ut! Här var han dock på väg förbi mig precis som på inkallningen och jag hann säga "fot" i skarp ton innan det blir helt försört. Därav avdraget.


Helhetsintryck: 8. Domaren kommenterade att hon tyckte jag hade ett mjukt och trevligt sätt mot min hund och att jag inte byggde upp någon irritation till följd av missarna. Dessutom sa hon att hon allt skulle ha en sådan där hund nästa gång hon skall ha hund... Jag sa att det kunde vi allt ordna!   Hon har idag schäfer - Barvatorp's Pajaz.


Totalpoäng: 155.5 4.5 poäng ifrån ett första pris. Surt.


MEN. Jag tycker att det går framåt. Tycker mig se en annan stabilitet. Jag har noterat bristerna på andra sätt och förhoppningsvis hittat ett nytt sätt att jobba bort dem på. Framför allt har jag ju börjat få ordning på MITT velande under linförigheten. Det gör att det kan inte bli annat än bättre.


Nästa tävling är om 2 veckor. Utomhus misstänker jag, då det inte fanns någon notering om inomhus vid anmälan. Kanske ger det ett annat resultat. Det är ju ett tag sedan vi tränade på en appellplan på allvar...


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Skapa flashcards