Alla inlägg under december 2011

Av Annika - 28 december 2011 14:38

06.30 den 22/12 2011 stod stolen i zenit över Stenbockens vändkrets. Det markerar vintersolståndet och därifrån blir dagarna längre igen. Varmare kan det knappast bli... på julafton hade vi 8 plusgrader.


Julen stormade förbi. Jag sov bort den känns det som. Blev inget julfirande för min del. Humöret är inte på topp just nu - vintern och mörkret tar ut sin rätt igen. Men det går över som väl är. Det gör det varje år. I julklapp fick jag av min mor ett presentkort på Rabalder, ett par tofflor och en flaska champagne. Av Leia fick jag Vinterté.


På annandagen kom Anna. Hon hämtar sig fortfarande efter att ha avverkat 130 mil på vägarna på ett och ett halvt dygn. Även hon hade julklappar med sig, trots att hon är väl medveten om att jag avsagt mig sådant då jag i år inte haft råd att köpa en enda klapp till någon. Köpte en pocketbok till Leia - som jag får skicka tillbaka eftersom hon redan hade fått den av Ludvigs far. Mamma fick hemgjort rosmarinsalt, körbärslikör och en burk med norrländsk hjortronsylt. Av Anna fick jag en svart skyddsängel... O genast kom mina "lille Skutt-tårar"! Den svarta ängeln är en handgjord tygdocka  gjord av en kvinna vid namn Anette Lundberg. Varje docka är unik. Min har svarta höjklackade snörskor, svart dräkt och en coiffe med svarta fjädrar. Den skall få hänga i hallen som hemmets skyddsängel när hallen är färdigrenoverad till våren. Föll hejdlöst för den när jag fick se den i en butik i Boden när jag var uppe hos Anna i november.


Igår hann vi med en vända på rean och jag fick möjligheten att nyttja mitt presentkort på Rabalder. Jag hittade en klänning Marjorie som fick följa med hem. Jag köpte den i stl L...!! För ett år sedan hade jag inte ens gjort mig besväret att prova den, men nu 10 kg lättare kommer den förmodligen att bli en favorit.   


Nu skall jag försöka få loss lite engagemang på jobbet, fira nyår och sedan rikta in mig på en hektisk helg med mottagning och MyDog.


//Annika

Av Annika - 20 december 2011 12:58

Försöker få lite överblick över vad som är kvar innan jul...

  • ta in pumpen till fiskarna
  • rengör filtret
  • städa gräsmattan efter hundarna
  • fylla på talgbollar
  • köpa mat till dammfiskarna
  • baka morotskaka en av två är gjord
  • bada TinTin
  • dammsuga resten av huset
  • torka av golven
  • röja förrådet
  • städa hallen
  • köpa pellets

//Annika

Av Annika - 19 december 2011 22:50

Idag har det blivit ytterligare en pepparkaka, men även en morotskaka. Skall bli spännande att se om den blir något bra - smeten var ingen höjdare, men Anna sa att det kan mkt väl vara så med vissa kakor. Jag hoppas det stämmer. Den skall få philadelfiafrosting med limestrimlor när den skall serveras är det tänkt.


 

Pepparkaka i bakgrunden och en hög och fin morotskaka längst fram.


//Annika

Av Annika - 18 december 2011 20:10

Jag trodde verkligen inte att bilden på den blå dräkten skulla vara ngt att ha om man la den på datorn, men den blev ju inte alls så tokig. Den här är alltså tagen med min lilla rosa Nokia (om någon missar den!), den bruna togs med en HTC.


 

Den blå dräkten som fick följa med hem.


//Annika

Av Annika - 18 december 2011 19:59

Idag har jag vispat ihop ytterligare en omgång cupcakes och en mjuk pepparkaka. Den sistnämnda klarade sig på håret. Frun var lite otålig och slängde in cupcakesen på gräddning medan pepparkakan fortfarande var i ugnen...    Men jag tror att den klarat sig...


 

Mjuk pepparkaka - skall dekoreras med lingon när den ställs fram, är det tänkt.


//Annika

Av Annika - 18 december 2011 11:01

Bäst att börja skriva ner det man skall hinna med under veckan annars glömmer jag hälften:


  • ta in pumpen till fiskarna
  • rengör filtret
  • städa gräsmattan efter hundarna
  • fylla på talgbollar
  • handla mer ingredienser till baket (måste göras idag) Check!
  • köpa mat till dammfiskarna (måste göras idag) Glömde jag givetvis när jag var iväg o handlade. Det är Gunilla o Håkans fel - dem av alla sprang jag på i affären.
  • baka morotskaka
  • baka muffins Check!
  • baka mjuk pepparkaka Check!
  • skicka ut inbjudningarna (de måste iväg idag) check!
  • bada TinTin
  • dammsuga halva huset är gjort i alla fall
  • frosta av ena frysen så jag kan frysa in det som blir bakat (måste göras idag) Check!
  • röja förrådet
  • städa hallen
  • köpa pellets

//Annika

Av Annika - 17 december 2011 21:18

I mars i år vägde jag 85 kg. Jag hade ledsnat på det för länge sedan men först efter Leone och Evas besök här inför hundutställningen fick jag rätt inspiration att ta itu med det. Jag hade under lång tid kikat på vad LCHF innebar, men då jag hade krafter runt mig som inte var så välvilligt inställd till det så fick det bero. Jag hade inte styrkan på egen hand. Men den kom i och med mina vänner.


Mins törsta skräck i tillvaron har varit diabetes. Jag är dessutom en socker-junkie av stora mått. Det var framför allt det jag ville bryta. Vilket jag även lyckats med. Jag vill poängtera - återigen - att jag inte är ngn strikt LCHFare. Jag har försökt lära mig en sundare inställning bara. Så jag betackar mig kommentarer som "men det där är ju inte LCHF" när jag stoppar i mig en bit smörgåstårta på det kalas jag är bjuden till för att fira någons högtid.


Tidigare har klädinköp varit något av ett trauma. Jag har mått fysiskt dåligt när jag klivit in i ett provrum. Det är inte en gång jag stått och försökt kämpa mot tårarna. Men den senaste tiden har ångestattackerna faktiskt uteblivit. Igår gick jag till och med in i ett provrum bara för att prova. Jag skulle inget ha. Men jag såg en dräkt som såg riktigt bra ut och jag ville se om jag kunde ha den.


Det slutade med att jag köpte den. Trots att jag egentligen inte skulle. För under provningen fick jag kliva ur provrummet när jag konstaterade att den storlek jag tagit var fel. Jag fick hämta en mindre! Även om jag misstänker att storlekarna är väl tilltagna så kan jag inte annat säga än att egot fick sig en boost när jag kommer hem med en kjol i stl 38 och en jacka till i stl 42... Som sitter snyggt dessutom.


Så från att gå att ha ångest när man skall in i ett provrum till att delge en bild på mig själv ståendes i provrummet i dräkten jag provade. 10 kg kanske inte är mkt på jorden och det sägs att man kan vara lycklig och tjock oxå. Men jag är i alla fall långt gladare utan de tio kg jag släpat runt på de senaste åren.


Håll till godo.


 

Fyndade på rea!


Dräkten som fick följa med hem är dock i en annan färg - den är grå/blå - men den saknas det en bra bild på. Tydligen kom jag mer till min rätt i den färgen enligt tjejerna i affären.


//Annika

Av Annika - 17 december 2011 19:26

Det är ju så här att en annan firar ju jämt vid årsskiftet. Med anledning av det skall det ställas till med kalas. Inget överambitiöst utan en lagom Afternoon Tea-tillställning. Jag har fått hyra vår brukshundsklubb för mottagningen och den kommer att ske i samband med MyDog, då jag har en del vänner samlade här för den tilldragelsen.


Idag har jag bakat saffransbiscotti. Ett recept ifrån Tasteline vilket jag använt många gånger och som jag är vansinnigt förtjust i.

Saffransbiscotti med mandel


Jag testar även choklad och lavendelcupcakes. Ett Leila bakar-recept som jag provar för första gången. Smeten i sig var vansinnigt god, så jag hoppas att cupcakesen blir minst lika bra. De skall frysas in och toppas med lavendelfrosting innan de skall ställas fram.

 

Choklad och lavendelcupcakes står och svalnar innan de skall frysas in i lådor.


Jag skall göra minst en omgång cupcakes till. Men det blir imorgon. Kanske skulle man vispa ihop en morotskaka... Eller en mjuk pepparkaka. Det är ju gott. O en kladdkaka är ju ett måste... Men den kan man nog inte frysa in... Nä, morotskaka och mjuk pepparkaka blir det. Imorgon. Nu behöver jag få i mig lite mat idag oxå.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards