Alla inlägg under maj 2012

Av Annika - 28 maj 2012 22:29

Idag medan jag var på jobbet fick valparna komma ut i gröngräset. Väl övervakade av mamma Yzma, moster Lilo och mormor Nova. Anna fick stå bakom kameran. 



//Annika 

Av Annika - 28 maj 2012 14:43

Det är inte klokt vad fort det går nu!! I förrgår kom de ut på stapplande ben på gräset för första gången. Igår fick de en dag i trädgården. Idag härjar de helt ohämmat runt i valplådan! Nacksvingar och överfall, ruskar varandra i päls o öron, fräser och skäller. Kul verkar de ha i alla fall!



//Annika

Av Annika - 27 maj 2012 22:53

Idag har vi och valparna haft besök. Kerstin och hennes son Henrik har varit här för att titta närmare på dem. Hemma hos Kerstin och Henrik bor en kusin till valparna, Zammie. Vädret var fantastiskt så valparna har fått komma ut i gröngräset, medan vi fikade på altanen. Innan det så fick de sig ett bad så att de skulle vara rena och fina. 


Jag passade på att ta en filmsnutt på pojkarna - vet att Ingrid i Stockholm väntat ihärdigt på den. Förlåt att den kommer så sent...

 


Pojkarna har även fått halsband idag så att vi kan se skillnad på dem. De är så galet lika. Det kliar lite tycker herr Grön. 


//Annika 



Av Annika - 23 maj 2012 20:17

Värmen håller i sig och valparna håller sig lugna dagtid i hettan. Har kört kylan på luftvärmepumpen mitt på dagen idag igen. Det går inte annars. Men nu på kvällen piggnar de till. Släppte ner två små bollar till dem. Reaktionen uteblev inte. Alla kravlade fram och skulle undersöka närmare. En av småflickorna släppte hämningarna helt efter en stund och tog sats från bädden och kastade sig över bollen! Har sagt det förr - det är ett jädra ös i henne. Även om hon är liten. 


Här kommer ett lite längre klipp idag. Försöker hålla dem korta för att inte uppladningen skall ta sådan tid. Det är ju så när man bor på "landet". 



//Annika

Av Annika - 23 maj 2012 09:06

Idag har jag vägt valparna igen. Ser ju att de växer och skillnaderna mellan dem blir mindre. Fortfarande är ju den stora tiken klart störst...Hon väger nästan 800 gram. Pojkarna väger lika mycket - 655 - och ena systern ligger i samma viktområde på 685. Småflickorna väger 545 och 565.


Valparna får nu färskfoder en gång om dagen. De får dela på en halv burgare och jag får vakta mamma som en hök, annars blir de utan. Maten serveras ur en låg, vid metallskål och valparnas bordskick är obeskrivligt.   Mamma tvättar dem villigt efter måltiden. Yzma får mat 4 gånger om dagen och har torrfoder framme under natten. Hon får varierat torrfoder och fräskfoder under dagen. Tillsätter Standardts Immun och fiskolja. Några gånger i veckan får hon äggula oxå. Märgben och knotor gnager hon på fritt - de finns här och var i trädgården och i uterummet. Det är trevligt att se att hon lägger på lagom hull och inte magrar ur nu när hon diar. Så det verkar bli rätt. Det är ju nu när valparna är 3 veckor som det tär på henne mest och då det är som allra viktigast att hon får rätt mängd näring.


//Annika

Av Annika - 22 maj 2012 21:24

Jag har sedan en vecka tillbaka en buske som blommar i trädgården för första gången sedan vi flyttade hit. Eller åtminstone blommar den så ymningt att jag först i år verkligen slagits av vilken fantastisk prakt den har. Förra året beskar jag den ganska hårt - kanske har det bidragit till den nya kraften. Dock har jag inte haft en aning om vad det är för buske. Förrän idag. Ja, rätt gissat: det är olvon. En doftolvon för att vara mer bestämd. Åtminstone enligt alla bilder jag googlat fram... 




Nu skall jag bara läsa på och ta reda på var i trädgården den skulle kunna trivas. För där den står nu skall den inte stå. Skall läsa på om rosenripsen och doftschersminen oxå då de står på samma ställe och även de skall få flytta. Där skall bli en mur med tydligare nivåavgränsning är det tänkt.


//Annika  

Av Annika - 22 maj 2012 18:24

Idag ser till och med jag när jag jämför mot gårdagens filmsnutt att det faktiskt händer massor på bara ett dygn!



//Annika

Av Annika - 21 maj 2012 22:00

Har ju helt glömt att jag faktiskt kan lägga upp YouTube-klipp... Roar mig med att lägga upp små snuttar på min Facebook var och varannan dag, men har helt glömt bort att det faktiskt finns fler än bara mina nördiga vänner och närmsta familj som är intresserade av att se de små live... FÖRLÅT!  


Här kommer i alla fall dagens snutt.


 


//Annika 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards