Alla inlägg under september 2011

JAS

Av Annika - 29 september 2011 19:18

Juli, Augusti och September. JAS månader. Det är ett begrepp för dem som har trädgård att ha koll på. Det är då stora beskärningsmånaderna. Gamla rön är skrotade och nu skall det beskäras i JAS. På fruktträden gäller att frukten skall ha fallit. Det var knappt någon frukt att tala om, när det kommer till plommonen, men det lilla plommon man ev kunde hittat har blivit fågelmat. Har inte en susning om när.


Planen var att göra detta under semestern, men det var givetvis en av de saker som inte hanns med under augusti. Mycket förmodligen till följd av att det regnat så förbannat. Enligt GP så har det regnat 24 av 31 dagar i augusti. Inte hela tiden dock, men ändå.


Så det skulle gå en bit in i september - närmare bestämt 25 dagar innan det blev tillfälle att beskära plommonträdet. Men nu är det gjort. Fortfarande inom JAS. Naket blev det och lite bekymrad över om den verkligen kommer att klara sig. Även om jag själv hade tagit mer om jag haft en motorsåg.


Motorsåg ja. Det behöver jag en. Man kanske skulle önska sig en i julklapp... Önskelistan för födelsedagen skall den INTE mer på. "Vad fick du när du fyllde 40? -En motorsåg." Spännande. Not.


//Annika

Av Annika - 23 september 2011 17:44

Tänkte slänga in några ord om agilitylägret vi var på sista helgen i augusti. Tyvärr har jag inte några överdrivna mängder bilder ifrån tillställningen. Har precis ögnat igenom mina egna och skall nu försöka hitta ett bra sätt för alla deltagare att dela bilderna sinsemellan. Därefter har jag kanske några fler att delge.


Nåväl Fredag den 26e inträffade och efter besöket hos Västra Djursjukhuset för ögonlysning packade vi ihop oss och begav oss över på Hisingen. Det var vår första anhalt - att lämna av Pumba på kollo hos Anki över helgen. Tarz och Vilda blev kvar hemma med Leia och Ludvig. Nästa var att ta sig in till stan igen... en fredag kvart i 4... gissa hur bra det gick? Inte så värst. Utanför Handels satt Ella o Melle och Amanda o Wille och väntade i säker 20 minuter på oss utöver avtalad tid. Vi tryckte in all packning i bilen och lyckades med det konststycket trots att vi fick åka utan takbox. NÅGON har lagt takboxnyckeln och beslgen på ett så bra ställe att jag inte hittade dem.


Sedan styrde vi hjulen mot Växjö.


På Evedals camping mötte vi några timmar senare upp hela agilitysällskapet med Jossan och Gunilla i spetsen och med instruktörerna Pernilla och Annika. Anna och Lili skulle delta i nybörjargruppen för Pernilla och jag och Tin vässade våra tävlingsambitioner i gruppen för Annika Ingvarsson.


Det går inte att sammanfatta en så händelserik helg på ett blogginlägg... Hem åkte vi på söndagen. Med mig i bagaget hade jag en trött TinTin och en bekräftelse på att den hunden kan gå hur långt som helst. Hans matte skall bara lära sig att hänga med i svängarna.


 


Man kan hoppa över hinder trots att man är utställningschampion.  


//Annika

Av Annika - 18 september 2011 14:30

Jag vet inte ens vilken rubrik jag skall sortera in detta under... Jag är så paff.


Jag har ju lagt ner vattenhyacinter i min guldfiskskål som så att säga skall vara tom på annat än sten i botten, vatten och ett gäng vattenhyacinter. Gissa om jag blev paff idag när jag kikade ner för att titta om jag behöver fylla på vatten och ser att det simmar omkring småfisk i skålen!! Först trodde jag att det var mygglarver... men nä. Det är fisk! Med stjärt o mage o två ögon o mun!! Jag tittade i glaskrukorna i fönstret, som oxå fått vattenhyacinter och jodå: där finns oxå småfisk!!


Det finns ingen annan förklaring än att mina guldfiskar i dammen har lagt ägg och dessa har förljt med vattenhyacinterna in och kläckts! Herregud... jag tror inte ens jag vågar titta i baljorna uppe vid dammen där jag lagt de vattenhyacinter som är över och vilka jag tänkt skänka bort till dem som vill ha...! Jag kommer att ha massor med miniguldfiskar att övervintra i akvariet! Det var ju en aspekt jag inte riktigt räknat med...


//Annika


Av Annika - 18 september 2011 11:09

Lördagen 17/9 MH-beskrevs den lilla häxan. Sammanfattningsvis måste jag säga att jag trodde att hon skulle behöva mer stöd av mig som förare. Där bedrog jag mig. Då hon lever i en flock på 4 hundar och har en stark ledare i form av sin far så har hon aldrig behövt ta en konflikt på egen hand. Kanske är det det som bidrar till beskrivarens reflektion över att hon litar blint på att jag aldrig skulle utsätta henne för fara. Hon blir rädd i flera situationer - vilket är helt normalt - men när hon ser att jag är stadig och går fram så tvekar hon inte på att göra det jag ber henne om. Så det är bara att konstatera att jag har en liten fröken som är synnerligen trevlig mentalt. Även i protokollet.


Moment 1 och 2

Hälsning, samarbete och hantering respektive lek

Här tittar man på hur social, tilgänglig och lätthanterlig hunden är av och mot främmande person. Man triggar även leklust och vill titta på den i början av beskrivningen för att sedan kunna jämföra mot slutet av densamma.


Moment 3

Jaktlust

Här tittar man på hundens benägenhet att förfölja och gripa ett föremål som "flyr" ifrån hunden. Det görs två gånger. Tyvärr har jag bara försök 2 på film. Första försöket var en katastrof då Yzma fick kopplet med en snärt över ryggen när hon skulle släppas och hennes jaktlust är så låg så den händelsen tog överhanden och hon tappade fokus helt på trasan.


Moment 4

Aktivitet

Här tittar man på hundens förmåga att koppla av när inget händer. Yzma är en typisk hund med en 3:a i protokollet. Hon är uppmärksam med enstaka aktivitetshöjningar.


Moment 5

Avståndslek

Här tittar man på hundens vilja att undersöka vad som sker på avstånd ifrån föraren. Om den är villig att på egen hand undersöka, om den vill leka med den främmande figuranten och hur samarbetsvillig den är. Hennes återgång till mig i slutet på momentet tolkar jag som ett behov att "berätta" för mig och visa mig att hon hittat något ganska roligt. Hon bedöms som nyfiken utan agressioner och med en låg leklust i den här situationen. Det beror i hög grad på att Yzma inte gillade figurantens kamptrasa och för att hennes lek ofta omsätts mer i hopp och studs än i kamp. Beskrivaren tittar dock på hur hunden vill gripa i trasan. Man tar inte hänsyn till "pudellek".


Moment 6

Överraskning

Här tittar man på huruvida hunden blir rädd i överraskningsmomentet och hur den hanterar och kommer över den rädslan. Yzma fick lite högre belastning här än vad som är önskvärt då hon i sitt försök att fly blir mer eller mindre kvartvingad då hon flyr in och kraschar i mina ben. Det gör att hon upplever obehaget större än vad hon förmodligen hade gjort om hon fått fly obehindrat. Kan berätta att det gjorde ont på mig, så jag är övertygad om att det gjorde ont på henne. Efter andra passagen har hon dock släppt obehaget helt och bedöms vara utan kvarstående rädslor.


Moment 7

Ljudkänslighet

Här tittar man på hur ljudkänslig hunden är, om den upplever det som obehagligt och hur den hanterar och kommer över det. Det här var lite av ett paradnummer för fröken. Hon hanterar detta helt på egen hand.


Moment 8

Spöken

Här tittar man på hur hunden reagerar på en okänd situation där hunden inte har någotn referens till vad den ställs inför. Man bedömer huruvida hunden tar fram ett hotbeteende och om den visar rädsla inför det som kommer men också hur hunden hanterar situationen när det uppdagas att det inte är något farligt. Yzma är en orädd hund som med några "moff" talar om för spökena att hon har dunderkoll på dem. När hon väl upptäckt att det inte var ngt farligt gå hon vidare och svarar på figurantens kontaktförsök.


Moment 9 och 10

Lek och Skott

Här tittar man på hur hunden tar upp lek i slutet av beskrivningen. Här kan man också se om en hund blivit påverkad genom hela beskrivningen, om den bygger på sig av obehag. Yzma leker lika glatt i slutet som i början. Därefter testar man skottfasthet. Både under lek och vid passivitet. Yzma är helt klart skottfast. Annat är det med fotografen (kameran hoppar högt vid första skottet) och matte (titta på mitt ansiktsintryck inför sista skottet, jag önskar öronen hade lock man kunde stänga)...


//Annika

Av Annika - 18 september 2011 11:06

Man skall inte ha semester. Man får bara jobba igen det man missat. Därför har det varit så dåligt med uppdateringar här.


Jag skall försöka bättra mig. Har en hel del att ta igen så att säga. Framför allt vet jag att bilderna ifrån Växjö och agilitylägret blivit eftersatta, trots att de är efterlängtade. Jag skall försöka hitta tid i veckan att åtgärda detta.


Men jag börjar med något som ligger senare i tiden...


//Annika

Av Annika - 9 september 2011 08:55

Fredag, innan avfärden till Växjö, besökte vi vår favoritögonlysare Inger Carlsson på Västra Djursjukhuset. TinTin skulle ögonlysas för att ge möjlighet till valphänvisning i Norge och då fick Yzma göra honom sällskap. TinTins ögon var U.A i vanlig ordning. Inger ögonlyste och kontrollerade även Yzmas knän. Hon konstaterade att de knäna fick man nog använda slägga för att slå ur... Så vi åkte hem med intyg om Patella 0/0 och ögon U.A även på Yzma.


Nu väntar vi på datum för MH för lilla fröken.


//Annika

Av Annika - 3 september 2011 12:25

Måndag morgon kl 06.15 ringde väckarklockan. Vi hade bokat en dag i Skagen på tu man hand. Galet efter en hektisk helg, men valet var inte så svårt eftersom vi fick Leia och Ludvig som hundvakter över dagen och kunde således åka helt på egen hand.


Vi rullde på Stena Line och avfärden gick 08.00 Tre timmar på båten gick ganska fort - visade Anna hamninloppet och pekade ut dess sevärdheter, vi fick till och med en skymt av Vinga i morgondiset.


Vädret i Danmark var fantastiskt. Ord är överflödiga - ni får hålla tillgodo med några bilder istället.


Månen


Grå fyren

  Anna plockar stenar och plaskar i vattnet   


 Ute vid Grenen möts haven - Skagerack och Kattegatt.


Den västra stranden av Grenen är i vit sand. Vi hittade tassavtryck i den blöta sanden där den vita torra blåst över och skapade ett optiskt fenomen så det såg ut som om tassavtrycken blev i relief.


Havtorn i mängder hittade vi på vägen tillbaka längs västra stranden och Sandormens väg.   


Vi intog middag i Skagens by. Vinkokta färska musslor. Sedan åkte vi tillbaka till Fredrikshamn och gjorde ett stopp där vi köpte med oss ett par flaskor vin och rom.


Resan hem kändes längre. Tröttheten kom i kapp och jag somnade en stund på båten. Väl hemma stupade vi i säng. Såg fram emot ett par lugna dagar innan avfärd mot Växjö och agilityläger.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Skapa flashcards