Alla inlägg under april 2016

Av Annika - 29 april 2016 07:52

Våren har verkligen inte bjudit på någon värme hittills. I helgen som var snöade det till och med. Verkligen ett sista ryck av april.


Dammen är förhoppningsvis helt rensad på döda paddor. Tappade räkningen vid 40... Vi kan konstatera att det faktiskt är en del fiskar som överlevt trots allt. Den stora flerfärgade är kvar i livet, ytterligare en av de flerfärgade och sedan har jag sett åtminstone 4 som än så länge är svarta.


Platån är fortfarande inte rensad från förra årets trädfällning. Förhoppningsvis får vi lite tid, ork och väder för att göra det under den kommande helgen. Vi funderar fortfarnade på hur vi ska få den ytan bra och vad vi ska ha den till. Senaste budet är att flytta ner växthuset dit. Växthuset kommer inte till användning där det står idag. Kanske blir det mer nyttjat om det blir mer tillgängligt. Vi får nog mäta och planera i helgen.


//Annika

Av Annika - 2 april 2016 19:28

Det är med samma föundran och glädje jag konstaterar det varje år. Mörkret ger vika. Sommartid inleddes förra helgen och det är som att livsandarna återvänder. Här händer dessutom så mycket just nu så jag vet knappt i vilken ände jag ska börja.


Jobbet. Känns helt sjukt bra. Jag har blivit omstationerad till Falkenberg och det var som att pusselbitarna bara föll på plats. Även om en flytt givetvis kräver sitt så har liksom ett antal knutar bara... lossnat. Jag ska den här månaden dessutom prova på att pendla med tåg - vilket leder till att jag slipper att vara frustrerad över att det går en timme till "ingenting" när jag kör bil. I värsta fall kan jag till och med jobba under resan. Eller skapa resultatlistor, svara på mail, uppdatera hemsidan, blogga, planera, hålla koll på ekonomin - ja vad som helst! Dessutom bidrar det till att jag rör på mig mer. Det behövs. Mitt jobb har blivit så stillasittande så det värker i kroppen vissa dagar och nu får jag ökat stegantalet med flera tusen om dagen. När jag gick från stationen igår så kände jag ren och skär lycka. Lycka över att vara frisk. Ha ett kul jobb. En rolig och meningsfull fritid. Männsikor som bryr sig och älskar en. Det känns verkligen så bra!


Detta trots att vattenpumpen i huset brände för två veckor sedan. Helgen innan påsk. Jag var i Skåne och parade Lilo. Hade för övrigt en jättetrevlig resa med ett stopp på utställningen i Malmö för att bara titta på andra hundar och shoppa litegrann. Sedan åkte jag vidare till Simrishamn där jag mottogs med öppna armar och inkvarterades och utfodrades med en helt himmelsk kyckling. Vi satt och bubblade långt senare än tänkt. När jag kröp i säng ringde jag hem. Där fungerade inte vattnet. Via telefon lotsade jag Anna ut i gången och försökte få igång pumpen igen. Utan framgång. Den fick vara frånslagen över natten och så fick vi göra ett nytt försök på morgonen. Telefonen ringer en liten stund senare. Nu luktar det bränt. Bränt plast. I huset och ute. Med mig i luren så får Anna instruktioner över hur pumphuset ska öppnas efter att varit förseglat hela vintern. Efter lite kontrollfrågor inser jag att pumpen förmodligen inte kommer att starta igen. Någonsin. Den planerade svängen om Strömsnäsbruk - för att titta på fler hundar - utesluts. Jag behöver ta mig hem istället. Väl hemma så konstaterar jag just det jag var rädd för. Pumpen har bränt. Vi har inget vatten. Påsken ska inledas på torsdag och Lysa är hemma för att valpa vilken dag som helst. Knackade på hos grannen och fyllde den stora vattendunken. Hantaget gick givetvis sönder på den på vägen...


Måndag morgon inleds jakten på en pumpinstallatör som kunde komma och fixa det innan helgen. Hade ett par stycken på plats på måndag och får offerter som sträcker sig från 20 tusen till 35. Ja, du läste rätt. 15 tusen i skillnad. För till synes samma jobb. Den billigaste är dessutom en firma som varit aktiv installatör i nästan 50 år och som dessutom var med och installerade grejer i huset när det byggdes. De kom på tisdagen och drog upp slang ur borrhålet och forslade bort den gamla pumpen. Men innan dess hann givetvis Lysa sätta igång och valpa dessutom. Måndag kväll kom det två pigga och matglada Sine Cera-pojkar till världen. Valpningen gick som en dans dock och Lysa fann sig snabbt till ro. Torsdag kom de sedan och genomförde installationen av den nya pumpen och vi hade vatten igång redan vid lunch.
Stora tvättprojektet inleddes direkt. Ironiskt nog uppdagades det dessutom att jag fått fel instruktioner av min fd sambo över hur vattenfiltret skulle backspolas.... Det är inte de röda kranarna som ska vridas, utan den röda knappen... I påsken har jag spolat så mkt skit ur filtret och jag misstänker att det kommer att kräva en hel del genomspolningar innan det är helt rent igen.


Dammpumpen fick jag i dammen igen i påsk. Bara för att upptäcka att o-ringen till filtret vittrat sönder över vintern. Innan jag ens satte i pumpen fick jag dock håva upp 11 döda grodor/paddor som fastnat under isen - som nu hade tinat helt. Idag har hag fått tag på en packning som funkar och startade pumpen. Tänkte att jag tar håven och tar en koll på hur mkt skit som finns på botten. Hela håven fylldes. Av döda paddor!! Hela botten i dammen är full och håven gav vika för tyngden och gick sönder. Det blir att skaffa en ny håv. Nu inser jag att lövnätet som vi inte hann få uppmonterat i höstas har ytterligare en funktion... det hindrar paddorna från att ta sig ner i dammen på hösten och bli kvar där över vintern. De kvävs. Paddor ska inte övervintra i dammar.


Det finns en nackdel med våren. Det vill säga när man har 6 hundar. Det blir väldigt smutsigt inne. Vilket gör att jag tycker inte jag gör annat än dammsuger och torkar golv.


Annars är det väldigt mycket mailkorrespondens just nu - vi har ett väldigt tryck på valparna igen. Positivt givetvis, men det blir väldigt många som kommer att bli utan igen. Det är inte jättekul.


Nu får det räcka för idag. Får berätta mer om sommarplanerna en annan gång.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Skapa flashcards