Alla inlägg under juni 2011

Av Annika - 30 juni 2011 21:27

Jag tänker INTE roa er med en bild på köket just nu... Jag har fortfarande inte städat undan efter min reparationsrunda. Men diskmskinen är fixad. Skruvade isär den och tömde slangar, kollade packningar och plockade ut ett stopp. Nu vet jag hur den ser ut och hur j-vla svår den är att komma åt i... Jag lyckades till och med få mig en redig kyss i all obetänksamhet och tackade Tommy - min husgud - för att jordfelsbrytare är installerat i den nya elskåpet.


Nu har jag hällt upp ett glas roséspritser och skall sätta mig på altanen och invänta ljudet av... regn. Himlen börjar mörkna. Hundarna - inklusive schanuzern - ligger på gräsmattan och tuggar märgben. Själv är jag helt slut. Jag har haft en sjukt hektisk vecka på jobbet. Men imorgon kommer Anna med alla krulltottarna!!    God damn vad jag ser fram emot det!  Just nu är de förmodligen i Vällingby efter att avverkat ca 80 mil i bil idag.


//Annika


Av Annika - 30 juni 2011 10:43

I den här sitter jag och gungar, med datorn i knät och ett stooort glas isté i handen, så fort jag har möjlighet.


 


Idag skall jag dock ge mig på att skruva isär diskmakinen. Gårdagkvällens slappande i gungstolen blev nämligen kort, då vattnet ur diskmaskinen valde att rinna ut på golvet istället för ut i avloppet...


*det är roligt att ha hus, det är roligt att ha hus*


//Annika

Av Annika - 29 juni 2011 20:06

...en rottinggungstolsfåtölj!


Jag hittade nämligen på blocket en Hejka ifrån IKEA, som jag har hämtat idag. Med vit dyna och Ludde fårskinn. Fåtöljen är som ny och jag gav 500:- för rubbet. Tack för det! Den passar perfekt. Den kommer till vintern att få flytta in i vardagsrummet och ersätta den stora liggfåtöljen Karlskrona som börjar bli bra sliten. Nu saknas bara passande kuddöverdrag i soffsängen och en trasmatta. Tror jag skall börja plöja igenom Blocket igen.


Skål på er och trevlig sommar.


//Annika



Av Annika - 26 juni 2011 23:15

Uterummet blir verkligen en ljuvlig plats på kvällen. Solen har gått ner bakom horisonten, himlen är fortfarande kvällsljus. Stearinljusen är tända och trollsländorna lyser med varmt gult sken. Även om té är gott på kvällen så har det sällan smakat så bra som i kväll.


Tänk vad man kan åstadkomma med lite röj, jävlar anamma och en skjuts med bra musik när orken börjar tryta. Filmmusiken till Burlesque var ovärderlig idag.


//Annika

Av Annika - 26 juni 2011 16:50

...så kommer här bild på uterummet. Hittade tyvär inte kuddar i de färger jag villa ha så jag har fått skramla ur skåpet. Dock köpte jag tyg till ett par, så symaskinen skall få titta fram snart igen.


Men först måste jag visa vad som har slagit ut i blom idag.


En vit buskig ros med djävulska taggar. Växer som ogräs och blommorna doftar milt av honung och mjölk...


Strax intill skördade jag dessa:


Smultron


Nu skall jag vispa lite grädde och gå ut och sätta mig här:


Uterummet.


Skall försöka hinna med att ta en bild ikväll oxå, när trollsländorna lyser och jag har tänt ljusen på bordet. Jag saknar en rottingfotölj. Det tror jag hade passat fint. Plädarna skall bytas ut liksom kuddarna i matchande färg. Här ute vill jag ha en soft blandning av vitt, lingråbeige och rosa. Skall försöka hitta en trasmatta att lägga på golvet oxå. Gissa om jag kommer att invänta nästa regn och sitta här ute och lyssna på ljudet ihop med en stor kopp myntaté.


//Annika

Av Annika - 25 juni 2011 20:30

Idag har jag röjt uterummet. All skit som stått där ute är omhändertagen. Med undantag för en trave kartonger och ett datorbord. Som inte är mina. Snart bortskänkes innehållet till bäst behövande. Flugor (sådana man sätter på änden av en fiskelina), vinterjackor, crosshjälm och ryggskydd, diverse medaljer från Kosovo, foton, husgeråd och så vidare. Mängder med kablar och musikelektronik (tror jag det är) finns oxå.


Jag har rivit den gamla bänken och istället fått fixat dit den där sängen jag länge planerat att förvandla till soffa/liggplats/sittplats. Ett embryo är skapat idag. Sopat, dammsugit, slängt. Burit, hämtat, burit ner, tagit fram, stoppat undan, sorterat. Det är verb som är flitigt använda idag. Utöver svordomarna över diskmaskinen. Jag tror den har lagt av. Apropå något helt annat.


Några bilder på själva uterummet tänker jag inte förära er med idag. Tvätten hänger på tork. Ni får få bilder på det imorgon istället. Jag vill få upp gardinerna först. Kanske hittar jag fler kuddar som får pryda soffan/sängen.


Idag får ni istället kika på vad som blommar hos mig nu.


Vit pion i full blom.



Röd klätterros i entrén. Lite osäker på sorten, någon som är mer säker? Och ja, färgen är verkligen så maffig! Den fullständigt poppar ut ur det gröna i omgivningen.

Rosa pion i full blom och MASSOR av knoppar som är på väg.

Dammen den 25:e juni. Min älva har flugit hit.

Närbild på den akviljea jag frösådde förra våren.


/Annika

Av Annika - 22 juni 2011 20:04

Första gången jag kom i kontakt med Postens 4%-felmarginal var hösten 1997. Då försvann alla våra bröllopsbilder spårlöst. Alla negativ som varit på labbet för förstoringar, tackkort, kopior... rubbet.


Den 3/6 hakade jag på Optigens clinic för att prcd-testa Yzma. Vilket är ett måste om man ämnar låta en pudel gå i avel. Enda undantaget ifrån den regeln är ifall hunden är hereditärt fri. Vilket Tarzan är. Men då Yzmas mor är anlagsbärare måste samtliga avkommor testas innan avel. Först ut är alltså Yzma.


Testet bokas med clinic rabatt som gör att det med dagens dollarkurs kostar ca 900 kr istället för 1250. Tid bokas för att ta blodprov, vilket ihop med porto, kuvert och veterinärens avgift går på ca 600 kr. Så börjar väntan. Tarzans uppfödare har gjort samma prov på en annan klinik samma dag. Det 13:e får hon veta att hennes prov har anlänt USA. Två dagar senare dras beloppet från hennes konto. Jag har fortfarande inte hört ett pip. Den 17:e börjar jag misströsta. Blodet måste vara Optigen till handa 30 dagar ifrån anmälan. Den 21:e - 14 dagar efter att blodet är skickat - bokar jag in ett nytt blodprov. Det är bara att konstatera att det första blodprovet förmodligen aldrig kommer komma fram.


Idag drar vi nytt blod på Yzma, fyller i kopior ifrån anmälan och skickar iväg. Ytterligare 600 kr. Vågar inte vänta till efter helgen. Tänk om det inte hinner fram till den 3/7? 


4 timmar senare. Alltså 10 över sex i kväll får jag veta att provet kommit fram...!! Snacka om att man får hjärnblödning. VAD i all världen kan göra att ett vadderat kuvert med tulldeklaration, frankering, tydliga instruktioner, referenser och kontaktpersoner kan ta 15 dagar på sig att nå USA från Sverige??!


Så utan att ens veta om hunden kan gå i avel (prcd är bara ett av nyckelhålen vi skall igenom) så har jag hittills lagt drygt 2000 kr på det här nöjet. Nästa steg är HD röntgen. Det går på ytterligare 1000 kr. Ögonlysning och kontroll av patellor. 725:- Sedan skall hon MH-beskrivas. 350:-


Den j-vel som kläcker ur sig att man kan tjäna pengar på hunduppfödning kan jag tänka mig ge VÄLDIGT en ingående lektion i ekonomi!


//Annika

Av Annika - 19 juni 2011 14:58

Den andra odlingsbänken är äntligen fylld. Makadammblandad jord ur ena odlingsbänken på framsidan i botten. Gammalt matjordslager och gräsklipp ihopblandat och toppat med 100 liter ny planteringsjord. I detta har jag nu satt ut brytböneplnatorna som väntat på att få en ordentlig växtplats. Dessa har jag drivit upp från frön i mina toarulle-roottrainers. Funkade kalas! Runtom de nio har jag stuckit ner röd sättlök. Nu skall jag bara klura ut vad brytbönorna skall få klättra mot. Har en tanke, men vi får väl se hur den är genomförbar i verkligheten.


Gräsmattan har blivit klippt. Välbehövligt. Det hade hunnit bli lite väl långt.


Det är fortfarande uppehåll. Vill göra något mer ute. Något som går att avbryta när himlen öppnar sig. När det händer skall jag gå in och städa.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards