Alla inlägg under maj 2015

Av Annika - 17 maj 2015 23:16

Varför hinner man inte med det namnet vill och borde när det ändå är långhelg? Lördagen gick i passivitetens tecken. Foten var svullen igen på fredagen efter att ha ägnat 7-8 timmar till att köra/åka bil under torsdagen och fredagens trädgårdsarbete bidrog inte till att göra det bättre... men jag fick färg under dagen i trädgården i alla fall. Sedan saknas ibland initiativförmågan och drivkraften till att sätta igång. Det är nog en sådan period över lag nu.

Idag har jag åtminstone sytt på studentbalklänningen. Den skall vara färdig om 9 dagar. Samtidigt har Anna skruvat ihop en ny Billy-hylla i samma rum där jag försökt arbeta. Den är på plats i alla fall. Det blir bra när det är färdigt och alla lådor, skrymslen o vrån är genomgångna o skräpet utrensat o inte belamrar hallen. Inte där än. Men det kommer väl...

//Annika

Av Annika - 15 maj 2015 15:13

Gräsmattan blev klippt idag för första gången i år. För även om vi inte haft någon vinter att prata om, så har våren inte omfattas av någon direkt värme. Visst. Det hade förmodligen gått att klippa alldeles utmärkt redan förra helgen... Men vissa saker verkar sitta lite längre inne än andra. Jag har dessutom nu fått ut 4 säckar med toppdress på drygt en tredjedel av gräsmattan och hägnat in ytan lite hjälpligt. Nya gräsfrön är utspridda och förhoppningsvis (*räknar med att ni håller tummarna för att det lyckas*) så hinner de gro hjälpligt till studentmottagningen om 4 veckor.

Nu skulle jag behöva hitta kraft att mylla ner kogödsel vid ligusterhäcken, sätta tomatplantor i krukor, flytta jordgubbsplantorna, sätta ner salladsplantorna och täcka odlingslådan med fiberduk. Men nä. Just nu skiner solen o vinden har mojnat en smula. Så jag sitter här en liten stund till och passar på att njuta. Det är väl det man skall ha sin trädgård till, inte sant.


//Annika


PS. Hälften av jordgubbplantorna är nu flyttade och jag har ikväll roat mig med att vattna den nysådda gräsmattan. Jag tror det är första gången sedan jag köpte huset som jag ägnat gräsmattan lite kärlek. Ja, jag inser att den behöver gödning och vatten för att hålla sig fin - men gräsmatta har liksom inte varit min grej tidigare. Som väl är så lär jag mig. Jag inser någonstans att Plantagen kommer att få ett nytt besök imorgon för jag behöver topdress både till den gräsgång jag anlade förra året uppe på platån, såväl som den som anlades på framsidan... Har jag fått det att gro får jag väl se till att hålla det vid liv.

Av Annika - 11 maj 2015 14:45

Tulpaner har ju knappt varit någon idé att sätta här - där man har rådjuren och älgarnas autobahn intill tomten... De som med liv och lust har grävt upp allt från jordgubbsplantor till de finaste Persian Pearl-tulpaner jag satt. Men man blir ju innovativ när man kämpar för något. Pergolan och dess planteringslådor visade sig vara ett smart drag för jordgubbsplantorna redan förra året. Jag hade även framgång med de röda barock-tulpanernar jag satte lite i skymundan i entrén. Just den framgången plockade fram ett visst mått av djärvhet i mig i höstas och jag roade mig med att sätta ner 60 tulpanlökar i entrén... röda och vita i två olika höjder. Gissa om det är med glädje jag kan delge att de står i full blom och har fått vara ifred. Än så länge.

 

 

Jag vs Rådjuren 1-0.


//Annika

Av Annika - 9 maj 2015 22:03

Våren har kommit igång på allvar. Jag har inte hunnit förkultivera ett endaste frö. Björkarna har musöron, rosorna är obeskurna.

Idag har jag i alla fall fått hjälp av mor och fyllt skåpbilen med skräp och kört ett stort lass till återvinningscentralenn. Nu går det att börja städa uterummet och förbereda det för sommaren. Men inte minst - att kunna göra i ordning så att det går att duka upp buffén där om en månad.

På vägen hem tog vi en vända om Plantagen. Jag kom ut nästan 1000 kr fattigare: 5 säckar toppdress för att försöka få ordning på gräsmattan, 5 säckar kogödsel för jordförbättring, 3 tomatplantor varav två för ampel, 2 broccoliplantor o 2 blomkålsplantor. Ja vad gör man inte när man inte hunnit förkultivera... Jag hittade även vinca minor i vitt så det fick åka med 2 st 6-pack hem. Förhoppningsvis hinner jag med att lägga om plattorna och få plantorna i jorden innan det är dags för studenten.

Väl hemma satte jag spaden i jorden och vände ner nästan en hel säck kogödsel i den gamla rabatten intill stentrappan längs gräsmattekanten. Där växte det praktlysing för många år sedan. Dem har jag ju grävt upp och först satte jag spirea plantor där - som skulle bli som inramning till gräsmattan. Men när dammen flyttade ner en nivå så blev spireahäcken där helt fel. Den dolde ju dammen. Spireaplantorna fick istället bilda en komplett häck längs långsidan på gräsmattan. När jag sedan byggde pergolan förra somaren så konstaterade jag att det var helt rätt drag att flytta dem. Men sedan dess har det varit tomt o jag har funderat en del på vad jag skulle sätta där istället. Nu har jag bestämt mig. Det kanske inte alls blir rätt - men jag älskar lavendel och doften av den så jag har tagit upp de gamla lavendelplantorna som övervintrat i planteringslådorna och satte dem där. De kommer förhoppningsvis ge fägring, funktion och doft och bilda en låg häck som inramning. Jag skall bara försöka klura ut en snygg övergång till växterna runt dammen. Heucera, hosta och daggkåpa.

Anna fick ett japansk körsbärsträd i dvärgformat födelsedagspresent och den har jag idag planterat i sluttningen vid dammen så att man ser den från entrén. Den kommer förhoppningsvis bilda fond till det asiatiska temat i entrén ihop med blodlönnen som står intill.

Den rabattkant Anna började gräva ut förra året för att göra parkeringsytan större fick ju förra året aspirinrosor och myskmadra, vilka jag beställde från Horto Green. De har tagit sig fint. Myskmadran har redan knoppar och den kommer att gå fint att dela på senare i år för att få den att breda ut sig ordentligt. Jag hade dock gett upp hoppet om klematisen jag satte förra året. Men vid närmare koll så tror jag faktiskt att det kan finnas liv i den! Den är ju ganska sen så nu gäller det att skydda "fötterna" på den så kanske den trots allt kan komma.

Broccolin och vitkålen jag köpte på Plantagen idag satte jag i planteringslådan jag tagit upp lavendeln ur. Där växer fortfarande myntor, timjan, citronmeliss o gräslök som behöver flytta ner till sina platser runt pergolan igen. Liksom alla jordgubbsplantor ur den andra stora planteringslådan. Men det ämnar jag med varm hand överlåta till Anna. Imorgon skall jag nämligen skära ut och tråckla ihop en balklänning för sin första provning.

//Annika


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards