Alla inlägg under oktober 2011

Av Annika - 31 oktober 2011 20:50

...återvänder de dödas själar till jorden. Skördesäsongen är slut och vinterhalvåret börjar.


Det är ursprunget till All Hallows Eve eller Halloween som den är mer känd som. Ursprunget är keltiskt och skall inte blandas ihop med den kristna/katolska högtid vi fortfarande firar i form av Alla helgons dag.


För mig är detta en dag för eftertänksamhet. Förberedelser för vintern. Såväl fysiskt (huset skall vinterrustas) som psykiskt (vintern ställer större krav på uthållighet).


Så nu släcker jag ner datorn. Tänder min huseld och minns dem jag inte har med mig fysiskt längre. Vissas minne ärar jag, andra saknar jag mer och har gjort i många år. Trots att jag vet att åtminstone en ofta finns väldigt nära. Jag hoppas jag känner den närheten ikväll när jag tänder i kaminen.


Ikväll firar jag Samhain.


//Annika


Av Annika - 29 oktober 2011 21:41

Dessa förkortningar... När man som en annan är totalt insnöad på hund och hundsport så medföljer ett fenomen man inte kan ta sig ur hur man än kämpar. Under förutsättning att man hör till kategorin tävlingsaktiv hundägare och den kategorin hör ju onekligen en annan till. Det är det här med titlar och dess förkortningar. SEUCH är den vanligast förekommande i våra kretsar. Det är förkortning av SvEnsk Utställnings CHampion. Yzmas mamma innehar även en FIUCH och pappren har precis skickats iväg för att registrera INTUCH och en NUCH. När det är gjort kan man ansöka om ett NORDUCH för Nova. I människospråk betyder det att Nova är svensk och finsk utställningschampion och att hennes internationella och norska utställningschampionat är under registrering. När det norska är färdigregistrerat så skall det ansökas om ett nordiskt championat. Det får man göra när man har utställningschampionat i tre av de nordiska länderna. 


Idag har vi då utökat kunskapsförrådet genom att tillse att Tarzan numera skall tituleras RLDN SEUCH Crusea's Jumping Jack. RallyLydnad Diplom Nybörjarklass. Det är vad det står för. Vi har nämligen varit i Falkenberg och tävlat idag. Vår tredje rallytävling och trots att pappa svart hade kottar i öronen så kammade vi hem 84 poäng och fick därmed vårt tredje kvalificerande resultat för uppflyttning och med det en möjlighet att registrera diplomtitel!  


Så nu skall vi träna på ett par nya moment och så får vi se när vi startar i fortsättningsklass. Klart vi skall det! Vi gör vad vi kan för att höja arbetsglädjen på lydnaden så att vi kan ta vid lydnadsklass 1 tävlandet igen. 


RLDN SEUCH Crusea's Jumping Jack


Bilden är tagen på Skrea Strand i Falkenberg. En av mina favoritplatser längs vår vackra kust. Dit åkte vi efter tävlingen så de två svarta ullbollarna fick rasa av sig ordentligt. Under tiden roade sig Vilda och Race med att bryta sig in i foderförrådet hemma...


//Annika


Av Annika - 23 oktober 2011 22:19

Tanken var att jag den här helgen skulle tagit mig an resten av stammarna jag fällde i somras. Jag har ju fått låna en motorsåg av en kollega och den skall tillbaka i veckan som kommer. Jag har redan haft den i två... Men ibland vill det sig inte bara.


Igår var jag i Borås för att se om det gick att para Vilda. Det gjorde det inte. Fröken är intresserad men hanen tycker bara att hon är jobbig. Så han har fått följa med oss hem ett par dagar. Idag har jag ägnat större delen av tiden åt att hålla ett öga på dem. Blir inte mycket annat gjort då.


Har röjt lite i sovrummet och fått ner det gamla toalettbordet dit i alla fall. Skulle installera nya vägguttag, de gamla har inte ens kommit på plats sedan vägarna bygdes upp på nytt. Döm lite av min förvåning när det inte finns el i sovrummet. Alls. Det är tydligen inte inkopplat överhuvudtaget. Kul. Tack för den överraskningen... Antar att någon glömde det. O glömde säga till om det. Så nu får jag önska mig en elektriker i födelsedagspresent.


Har röjt lite i hallen oxå. Köpt konsoller och hyllplan på IKEA, så att jag får upp kläderna i hallen. Borrade hål i hyllplanet för att montera handtag så att man kan hänga galgar. Borrade fel. Två gånger. Skivan ser snart ut som en schweizerost. Tur att jag kan tänka mig att spackla och måla. I nästa liv.


Men jag har planterat tulpaner i alla fall. Röda papegojtulpaner. Hoppas jag får njuta av dem till våren. Vit backtimjan har jag oxå hittat. Vågade inte beställa mer än tre plantor eftersom det är så sent på året.


Fiskarna får klara sig en vecka till i dammen. Kanske hinner jag röja under altanen nästa helg, isolera vattnet för vintern, flytta in fiskarna, köra skräp till tippen, såga (för hand) och bära ved, städa uterummet, täcka rosorna... Ja, vad är en bal på slottet.


//Annika

Av Annika - 18 oktober 2011 12:22

Hittade en bild på Race bland bilderna ifrån Laröd.


Skogsvilles Gotta Gomy Own Way a.k.a Race


Ännu en Vilda-släkt som är ögonlyst UA.   Snyggingen är dessutom son till en finsk LC-champion, tillika utställningschampion. Mamma är flerfaldig utställningschampion.


//Annika

Av Annika - 17 oktober 2011 08:06

Den här helgen har jag fått mer gjort än ägnat den åt att bada hund i X antal timmar.


I onsdags hämtade jag Anna på Landvetter, när hon anlände ihop med två av pälsbollarna. Torsdagen bara försvann, liksom fredagen. Anna ägnade den sistnämnda åt att bada pälsbollarna och på kvällen var vi bortbjudna på middag. Ella och Rebecka lagade ihop fetaostfyllda färsbiffar till huvudrätt och en pannacotta med blåbär till efterrätt. Mums!


Lördagen tillbringades i Volviahallen, på SPKv's utställning. Jag hade det stora nöjet att få visa lilla söta Daisy - en vit toyflicka ifrån Medevi's -  i juniorklass. Slät excellent blev det då fröken var lite rädd om rumpan och gärna drog in den så fort man tog henne i baken. Men hon fick en jättefin kritik, så med lite träning och lite tid för mognad så kommer det att gå jättebra för henne.


Jag fick även nöjet att visa en spelevink till mellanhane i juniorklass. Det var en son till Yzmas halvbror Elite - Working Curls Zammie Davies - Zammie till vardags. Det är en grabb som har framtiden för sig. Kort och kompakt med fin resning. Med lite mognad kommer han att visa framfötterna i utställningsringen. Lördagen resulterade i ett ck, menhan blev oplacerad i bästa hanhundsklassen. Konkurrensen var mördande. 17 mellanhanar anmälda.


Lilo och Pumba fick var sitt excellent, utan ck för ovanlighetens skull.


TinTins dotter Fanny var på plats och de kommer även till Stockholm. Den lilla tösen ser oxå riktigt lovande ut.


Söndagen är vilodag. Så blev även vår söndag. Nästan. Vi hann faktiskt ta en repa i trädgården. Grenarna jag kapat ifrån plommonträdet är nu undanplockade och plommonträdet har fått se dig kapad lite till. Den kraftiga grenen som pekade ut i skogen har jag tagit mod till mig och kapat. Vi får se om trädet överlever det. Dessutom fällde jag den där gräslia thujan som var nästan fem meter hög. Tyvärr tog den en av vipphortensiorna med på vägen ner, så den har jag oxå kapat. Otroligt vad mycket ljusare det blev för körsbärsträdet.


Fiskarna har inte hunnit flytta in. Får se om vi hinner med det i veckan. Till helgen är det fullt ös igen. Dels skall jag ta hand om de sista stammarna ifrån vårens kapning. På lördag är vi anmälda till agilitytävling. På söndag... ja på söndag... Då skall jag pröva lyckan med Vilda om den tilltänkta hanens ögonlysning går igenom i veckan.


//Annika

Av Annika - 9 oktober 2011 08:20

Jag har ett annat projekt/test som inletts oxå! Nämligen pelletskorg i braskamin.


Pelletskorg är 6-kantig en metallkorg med perforerade sidor och botten vilken man fyller med brännbart värmepellets. På toppen häller man en skvätt brännbar vätska. Man ställer sedan in korgen i sin braskamin och antänder pelletsen.


Förra vinterns kyla gjorde att veden tog slut mitt i säsongen och värmebriketterna var i januari restade hos en hel hop av leverantörer. Jag som då inte hade mer i uppvärmning än ett element i vardera sovrum gick igenom en rätt sval vinter så att säga. Det som dock fanns i butikerna var värmepellets. Jag drog mig till minnes att jag sett lösningen med pelletskorg någonstans och satte igång att leta. Det visade sig att det där med pelletskorg rådde det otroligt delade meningar om. Vissa sa "aldrig i livet det får du inte använda". Andra sa att "det går så bra så". Jag har inte hittat någon fakta om det här med pelletskorg och dess vara eller inte vara i braskamin så jag insåg att jag är så illa tvungen att prova själv och dra egna slutsatser.


Att hitta en pelletskorg visade sig inte heller vara så lätt. Letade och frågade utan framgång. Så i somras hittade jag till slut en nätbutik; Luman.se, som hade pelletskorgar till ett rimligt pris. För en vecka sedan var jag på Coop och såg att de oxå hade tagit in pelletskorgar. Billigare. Givetvis, de har ju möjligheten att ta in stora partier.


Jag vet inte om det är någon kvalitetsskillnad på pelletskorgarna på marknaden. Jag har presis satt ihop den jag beställde och det är en robust sak med rejäl vikt, vilket det blir när de är gjorda av eldfast stål. Det har jag i alla fall fått lära mig att korgen skall ha lite tyngd för att vara bra.


Igår kväll fyllde jag således korgen till 2/3 med pellets. Pellets inhandlas just nu billigast på ByggMax faktiskt. Det skiljer galet i pris. Coop tog 69 kr för en säck. Bygg Max tog 38 kr. För en lika stor säck. Pelletsen brann i ca 2,5 timmar och jag passade för att hålla koll på förbränningstakten. Den gav en lagom värme måste jag säga. När man eldar med ved eller med värmeloggs så blir det lätt hög värme snabbt och jag upplever att det är lättare att få en lagom förbränning med pelletsen.


När jag sedan skulle gå och lägga mig fanns det en glödbädd kvar i pelletskorgen som pyrde. Observera att man INTE får fylla på pellets på en befintlig glödbädd. Pellets skall brinna uppifrån och ner, brinner det från andra hållet kan man få en gasutveckling som kan bli fatal! Däremot gick det alldeles utmärkt att lägga en värmelogg på glödbädden. Värmeloggen brinner jättefint när man lägger den på en glödbädd. Jag satte på luftvärmepumpen för att cirkulera luften så att värmen skulle sprida sig.


I natt har det varit frostgrader. Jag kan meddela att elementen i sovrummen inte varit aktiva i natt och det var en behaglig mysig värme på övervåningen vid sju på morgonen.


Jag kommer att fortsätta testköra pellets i braskaminen och lämna rapporter över funktionen. Skall även testa att köra braskaminen ihop med luftvärmepumpen i olika lägen för att se vilket som ger mest effekt. Kanske kan det hjälpa någon annan.


Energieffektivisering heter det med ett positivt ord. Snålhet om man vill vara negativ.


//Annika

Av Annika - 9 oktober 2011 07:54

Har lånat hem en motorsåg och ambitionen var att ta ner en del av plommonträdet och kapa resten av stammarna som ligger i skogen sedan i somras. Tippen skulle bli förärat med ett besök. Tji fick jag. Sov till 11 igår och ägnade dagen åt hundbad istället.


I torsdags fick jag frågan om jag kunde ställa upp på en kurs i anatomi och bedömningsteknik med mina lurvisar, så helgen har istället helt gått i pudelbadets tecken. Yzma i fredags kväll, TinTin igår och nu skall jag slänga Tarzan i badet så här i arla morgonstund. Kan ju inte bada dem i högre takt då allergin gör sig ordentligt påmind för varje hund. Speciellt när det hunnit gå några veckor mellan baden.


Får väl se om jag hinner kapa plommonträd i eftermiddag efter kursen istället. Ser ut att bli en fin dag i alla fall. Frost har vi haft i natt. Måste så smått börja förbereda projekt Guldfisk. De skall få flytta in i frostfritt utrymme över vintern. Men det ser ut att få bli nästa helg. När det är hundutställning och teaterbesök och Anna är här... Yeah right!


//Annika


Av Annika - 4 oktober 2011 20:19

Gräsmattan är strösslad med färgglada löv. Entrén är full med eklöv. Vingbenvedens rosa blad har börjat sprida sig i entrén. Det blåser så det viner om knutarna. Igår köpte jag blommor för en höstplantering i entréns betongkruka. Mörkviolett alunrot och ljus kärleksört. Idag tänder vi i kaminen. Till helgen måste jag åka till tippen och slänga skräp och lägga ogräshögen på komposten så entrén blir lite höstfin och lätt att ta hand om till vintern. Till helgen skall jag även montera frostvakten vid vattenpumpen och tillse att allt är tätt innan jag stänger igen isolerlådorna inför vintern. Kanske finns tid och ork att bygga det bättre nästa sommar. Eller sommaren efter... eller... tja.


Oktober. Två tävlingsdagar inbokade. Men det är inte dem jag ser fram emot mest. Om en vecka får jag åka till Landvetter och hämta hem Anna för en vecka.     Sex veckor är lång tid när man saknar någon. 


//Annika  

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards