Direktlänk till inlägg 9 oktober 2011

Pelletskorg

Av Annika - 9 oktober 2011 08:20

Jag har ett annat projekt/test som inletts oxå! Nämligen pelletskorg i braskamin.


Pelletskorg är 6-kantig en metallkorg med perforerade sidor och botten vilken man fyller med brännbart värmepellets. På toppen häller man en skvätt brännbar vätska. Man ställer sedan in korgen i sin braskamin och antänder pelletsen.


Förra vinterns kyla gjorde att veden tog slut mitt i säsongen och värmebriketterna var i januari restade hos en hel hop av leverantörer. Jag som då inte hade mer i uppvärmning än ett element i vardera sovrum gick igenom en rätt sval vinter så att säga. Det som dock fanns i butikerna var värmepellets. Jag drog mig till minnes att jag sett lösningen med pelletskorg någonstans och satte igång att leta. Det visade sig att det där med pelletskorg rådde det otroligt delade meningar om. Vissa sa "aldrig i livet det får du inte använda". Andra sa att "det går så bra så". Jag har inte hittat någon fakta om det här med pelletskorg och dess vara eller inte vara i braskamin så jag insåg att jag är så illa tvungen att prova själv och dra egna slutsatser.


Att hitta en pelletskorg visade sig inte heller vara så lätt. Letade och frågade utan framgång. Så i somras hittade jag till slut en nätbutik; Luman.se, som hade pelletskorgar till ett rimligt pris. För en vecka sedan var jag på Coop och såg att de oxå hade tagit in pelletskorgar. Billigare. Givetvis, de har ju möjligheten att ta in stora partier.


Jag vet inte om det är någon kvalitetsskillnad på pelletskorgarna på marknaden. Jag har presis satt ihop den jag beställde och det är en robust sak med rejäl vikt, vilket det blir när de är gjorda av eldfast stål. Det har jag i alla fall fått lära mig att korgen skall ha lite tyngd för att vara bra.


Igår kväll fyllde jag således korgen till 2/3 med pellets. Pellets inhandlas just nu billigast på ByggMax faktiskt. Det skiljer galet i pris. Coop tog 69 kr för en säck. Bygg Max tog 38 kr. För en lika stor säck. Pelletsen brann i ca 2,5 timmar och jag passade för att hålla koll på förbränningstakten. Den gav en lagom värme måste jag säga. När man eldar med ved eller med värmeloggs så blir det lätt hög värme snabbt och jag upplever att det är lättare att få en lagom förbränning med pelletsen.


När jag sedan skulle gå och lägga mig fanns det en glödbädd kvar i pelletskorgen som pyrde. Observera att man INTE får fylla på pellets på en befintlig glödbädd. Pellets skall brinna uppifrån och ner, brinner det från andra hållet kan man få en gasutveckling som kan bli fatal! Däremot gick det alldeles utmärkt att lägga en värmelogg på glödbädden. Värmeloggen brinner jättefint när man lägger den på en glödbädd. Jag satte på luftvärmepumpen för att cirkulera luften så att värmen skulle sprida sig.


I natt har det varit frostgrader. Jag kan meddela att elementen i sovrummen inte varit aktiva i natt och det var en behaglig mysig värme på övervåningen vid sju på morgonen.


Jag kommer att fortsätta testköra pellets i braskaminen och lämna rapporter över funktionen. Skall även testa att köra braskaminen ihop med luftvärmepumpen i olika lägen för att se vilket som ger mest effekt. Kanske kan det hjälpa någon annan.


Energieffektivisering heter det med ett positivt ord. Snålhet om man vill vara negativ.


//Annika

 
 
Thorbjörn Lidström

Thorbjörn Lidström

24 oktober 2011 08:52

Hej
Roligt att läsa din blogg eftersom du köpt korgen av oss. Ser fram emot kommande rapporter. Vi har utvecklat produkten något. Nu har den en fixerad botten som är mycket formstabil. Det kommer också, inom kort, en modell med asktömmande botten. Vi har även provar att dela av korgen med en plåt som sticks ner uppifrån som då ger halva volymen. Perfekt om man inte vill ha full effekt på för- och eftersäsongen. Får du en eld med lågor när du lägger i värmeloggen eller glöder den bara? Slutligen. Vad kostade pelletskorgen hos Coop? Ser den likadan ut som vår korg? Skickade nämligen in en korg till Coop för ev. försäljning. Dom hade vid detta tillfälle ingen egen.

http://www.luman.se

Annika

24 oktober 2011 09:50

Hej Thorbjörn! Kul att ni läser bloggen! :-) Minns jag inte fel så kostade pelletskorgen hos Coop strax under 200 kr. Jag öppnade aldrig kartongen för att titta närmare på dem, men slogs av den lätta vikten när jag lyfte på kartongen.

Ja, jag får en brinnande låga på värmeloggen efter en liten stund, så den blir en definitiv stämningsfaktor oxå.

Asktömmande botten låter ju som en bra grej helt klart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards