Alla inlägg under februari 2012

Av Annika - 26 februari 2012 12:13

Jag hoppas ju på att få anlägga en kryddträdgård på platån till sommaren, så förkultiveringen är i full gång här hemma.


 

Bak från vänster: Bladmynta och Gojibär. Fram från vänster: Prickig temynta och lila kolibrimynta.


 

I roottrainern kommer nu luktärt - frön jag tog hand om förra året - och kronärtskocka.

 

Chilin är så späda an att de knappt syns på bild och lavendeln står med små späda skott i krukor och gör sig inte heller på bild - så dem får ni se först längra fram när de tagit sig lite till.


Nu längtar jag skjukt efter att plusgraderna blir fler, att man kan börja skola ut plantorna, tjälen går ur marken och man kan sätta spaden i jorden.


//Annika


Av Annika - 25 februari 2012 20:30

Här har det varit tyst i två veckor nu. Tiden går så fort nu att jag hinner inte riktigt med. Jobbet kräver sitt. Mer än någonsin. I fredags nådde vi kulmen, då vår chef avtackades. Han skall gå vidare till Idrottsförvaltningen i Göteborg. Han kommer att lämna ett gigantiskt tomrum efter sig. Det märktes på avtackningslunchen igår. 110 personer kom! Fler är någonsin var representerade ifrån de olika sektorerna och konsulter och entreprenörer kom och ville tacka för tiden med gott samarbete. Ale kommun är ju en kommun i ett väldigt expansivt skede och vi bygger mer än någonsin. På de här tre åren har vi färdigställt en stor om och tillbyggnation av förskola i Älvängen. Byggt en ny fullskalig idrottshall. En helt ny förskola för 120 barn med passivhusteknologi. Byggt upp ett nytt föreningshus och testat solpaneler och pellets som uppvärmningssystem för att minska klimatpåverkan. Just nu byggs det ett äldreboende för 40 vårdtagare och ytterligare en förskoal skall byggas om och till. I pipen ligger dessutom diskussioner om en ny ridanläggning, en ny skola, en ny förskola och ombyggnation av en högstadieskola, vi väntar bara på slutligt beslut ifrån politiken. Bossen har inte legat på latsidan.


Hur hanterar man när en sådan drivkraft och inspiratör lämnar en och tar sig an nya uppgifter? Vi har fått en TF - vilken jag är övertygad var det bästa valet för oss just nu - och rekrytering för ny fastighetschef pågår. Han får stora skor att fylla och en tung mantel att axla. Utöver det har vi fått två nya förvaltare som skall slipas in i sina roller. Så samtidigt som det är tungt, så är det utmanande och väldigt spännande. Ingen dag är den andra lik. Förmodligen kommer även jag att få axla andra delar under en tid framöver för att få det att flyta på.


Här hemma har jag nu två löptikar, varav den ena är i höglöp. Om allt går som det skall åker vi med den andra för att träffa en tilltänkt barnafader på omsdag eller torsdag.


Fröna jag satt har kommit upp. Det spirar i varenda låda nu. Solen har idag strålat från en klarblå himmel. Snön är borta. Dammen är fortfarande bottenfrusen, men nu har det varit plusgrader i över en vecka. Ljuset har börjat återvända. Dagarna är märkbart längre. Snart kikar nog krokusarna upp...


På fredag flyger jag till Luleå för att få hem Anna för gott. Leia och Dennis ställer upp och passar huset medan vi kör ner flyttlasset.


Livet är rätt ok just nu.   


//Annika

Av Annika - 11 februari 2012 19:52

Med undantag för bladmyntan som skall ligga ute i kylan till imorgon innan jag sprider ut dem i såbrättet jag förberett.


Kronärtskockorna är satta i root-trainers, liksom frön från förra årets luktärter. Skall bli spännande att se om de frön jag tagit hand om själv kommer att gro. Det är första gången för mig.


Lavendel är oxå ett nytt projekt. Det står nu fyra krukor med lavendelfrön i fönstret i vardagsrummet. Har aldrig sått lavendel förut. Har fått för mig att det inte är det lättaste att få dem att ta sig.


Spagettipumpa skall jag oxå så, men det tar vi lite längre fram i vår. Tomater skulle jag givetvis oxå vilja ha. Tigrella och körsbärstomater. Men jag kanske har någon kär vän som ämnar roa sig med att sätta frön i år igen och adoptera bort ett par plantor till mig...?   I utbyte kanske jag kan erbjuda en chilliplanta eller så..? 


//Annika

Av Annika - 11 februari 2012 11:51

Det här har jag provat idag och det var riktigt mums!


Blåbärs och kokossmoothie
2dl iskall gammeldags mjölk
1dl vispgrädde
2ägg
2dl blåbär (jag tog blandade trädgårdsbär)
2msk kokosfett med kokossmak

Fick receptet av en vän och frågade inte om hur många det var tänkt till, men det räcker gott till två stora glas. Det intressanta blir att se hur länge jag håller mig på den.


//Annika

Mat
Av Annika - 9 februari 2012 18:08

I det fanns det 7 fröpåsar från Rara Växter som Anna fixat åt mig!   


Bladmynta 'Bi-Coloured'

Prickig thémynta

Lila kolibrimynta 'Bolero'

Gojibär

Lavendel 'Ellagance Ice'

Kronärtskocka 'Violet de Provence'

och en bonuspåse med

Kål 'Moutarde rouge'


Hur lång tid tror ni det tog innan fingrarna var jordiga? Inte ens en timme... Hann slänga in maten i ugnen först.


Jag har sått gojibär, prickig thémynta och den lila kolibrimyntan. Kronärtskocka skall jag sätta i papprör. Bladmyntan skall in i kylen ett par dagar först. Så resten tar jag till helgen. Måste hitta en påse såjord till.


//Annika

Av Annika - 7 februari 2012 20:00

Leia fyllde 16 för knappt två veckor sedan. Jag hann inte mer än konstatera att "snart flyttar hon väl hemifrån" innan det blev mer påtagligt än jag tänkt. Vintern, mörkret, kylan och de taskiga kommunikationerna hit ut har tagit ut sin rätt. Hon ämnar tillbringa mer tid hos sin far från och med nu. Trix flyttar med henne och så hoppas jag att våren och möjligheten att använda mopeden för henne hitåt igen. Nu är det kompisar och skola som gäller.  


//Annika

Av Annika - 5 februari 2012 11:56

Inatt har det varit -16 grader enligt termometern. Pumpen fungerar fortfarande och trycket är fint. Jag utmanade ödet och körde en maskin tvätt sent igår dessutom.


Nu snöar det lite lätt och är bara -5.6 grader. Funderar på om man skulle ägna dagen åt att sätta passbitar med klinker..? Eller städa?


//Annika

Av Annika - 4 februari 2012 17:09

Frostvakten fungerar och pumpen är igång.    Så förhoppningsvis har vi tryck i vattnet snart igen. Nu återstår lite bevakning på att allt fungerar som det skall.


Nu kan jag sätta mig vid brasan med mina trädgårdsböcker igen.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards