Alla inlägg under juni 2010

Av Annika - 30 juni 2010 21:46

Imorgon inleder vi den andra halvan av året.


Vad har man egentligen samlat på sig för lärdomar på ett halvår...?


Att människor inte gör som de borde, då hade vattnet i rören inte frusit strax efter nyår.


Snö är tungt.


Att stress skapar fartblindhet. Och förnekelse. Känslor gör samma sak. Så man skall undvika att bli stressad och känna något. ;-)


Kommunikation är viktigare än vi intalar oss. Även om du är införstådd med hur viktigt det är. Det är viktigare. Tillit likaså.


Naturen är vårt andningshål. I flera bemärkelser. Den är skapt för att andas i. En trädgård är en oas. MED sina måsten. Det är en del av naturen.


Litar man på någon så får man räkna med att någon gång bli sviken. Det hör till spelets regler. Alternativet är att inte lita på någon. Men då är det inte värt att vara med och spela.


//Annika


Av Annika - 29 juni 2010 09:57

Då är man i golvsvängen igen. Det finns så mycket snyggt på marknaden när det

kommer till golv - även om vägg och tapetutbudet slår allt - så det är nästan synd att lägga något "vanligt" golv i hallen där nere. Samtidigt måste jag ju tänka praktiskt. Har hittat så mycket läckra vinylgolv vilka jag lätt skulle kunna slänga in ett tiotal av. Metallic, glitter, mönster, färger.


Men nä. Det får bli det notade skeppsgolvet i hallen oxå trots allt. Vinylgolv kan ha svårt att stå emot det hårda slitage det kommer att utsättas för med grus och klor och snö. Det jag måste tänka på är att limma bräderna extra noga, så fukten inte går ner i. Dessutom är det inte det lättaste att lägga vinylgolv och att limma det snyggt. Tro mig. Limmade vinylgolv i köket i den senaste lägenheten och det var svettigt. Min dåvarande pojkvän fick slita hund för att få bort alla luftbubblor (tänker på dig allt ibland Linus och alla mina infall du fick stå ut med ) när jag inte orkade längre.


Däremot överväger jag att lägga något annat precis innanför dörren. En kvadratmeter eller så - som går att lätt byta ut när det blir för slitet och tråkigt. Där skulle man ju kunna ösa på med lite glitter för att förhöja vardagen!   


//Annika


PS. Det finns ibland klickbara länkar i mina texter till bilder och produkter. Missa inte dem! Jag tar gärna emot smakråd och åsikter.

Av Annika - 27 juni 2010 22:07

Idag har Lelle fått upp trappan mellan våningsplanen!   Alltså det är en sådan lycka så ni anar inte! Nu slipper man springa runt så fort man skall ha något där nerifrån, Leia slipper att gå ut när det är mörkt - grodorna har en tendens att skrämma ihjäl henne.


Det återstår en del arbete med trappen. Små passbitar och lister skall på plats. Sidostyckena skall spacklas och slipas innan de kan målas. Trappstegen skall lackas. Men det stora arbetet - att få den på plats - är avklarat.


Under veckan skall jag även försöka flytta garderoberna från det som skall bli sovrum sedan, till sin blivande plats i hallen i hallen. Bara för att kunna strukturera om alla grejerna i sovrummet igen, för att kunna bygga innervägg. Eller man kanske skulle lägga golv först?


Ah. Golv. Där har dykt upp en ny liten tanke. OM jag har en valp som kissar på hallgolvet (sovrummen nere blir hundfria zoner)... finns ju alltid risken att det kryper ner i laminatgolvet eftersom noten är en smula försänkt. Så idag när jag var på K-Rauta, fick jag syn på ett vinylgolv ifrån Tarkett på RULLE - Floor in a box! Färdiglimmat! Det var bara att rulla ut våderna på drygt 20 cm bredd, dra bort skyddspappen och limma fast! Kostade lika mycket som det grå laminatgolvet. Fanns i grått, med "betongstruktur", färgen hette Vintage Concrete. Kunde ju bli rätt läckert. Slitstarkt. Tåligt för väta. Man slipper såga vid läggningen. Renare med andra ord. Inga söndertrampade sponter. O lätt att lägga över om man tröttnar. Hmmm, mer beslut - mer velighet.


//Annika


Av Annika - 23 juni 2010 12:25

Den gångna vinterns hårda kyla har givetvis satt sina spår i elräkningen, men även i funderingen på ens egen beredskap. Helt galet egentligen att man sitter här mitt i sommaren och funderar över sådant här. Men jag antar att det är vettigt att ha framförhållning nu när man är husägare. Faktum är att årsdagen för den titeln närmar sig med stormsteg.


Nåväl, jag har i alla fall börjat fundera på allvar att installera en braskamin. Eller en gjutjärnskamin. Dels för att att få en alternativ uppvärmningskälla, men även för att kunna använda för att värma tex vatten på.  Jag har visserligen både stormkök och utekök ifall det verkligen skulle knipa. Jag har kikat runt på olika modeller på nätet och fastnat för denna hos Kaminexperten. Då skulle den ihop med takhuv och skorsten landa på ca 13.000 Plus arbete med rotavdrag, så borde jag ju hamna på ca 20 000 kr? Eller är jag helt ute och cyklar? Istället för golvplåt skulle jag kunna lägga den dryga kvadratmeter klinker under som jag har kvar ifrån badrummet. Vore inte det en ide? Då skulle man ju bygga på med den "röda tråd" man påbörjat ifrån bottenvåningen. Tanken är ju att senare lägga samma golv här uppe, som ligger där nere. Det grå notade laminatgolvet. Klinkern i badrummet går i beige, brunt och rökgrått.


Det projektet ämnar jag dock inte genomföra själv. Kamininstallation och skorsten skall i så fall lejas bort. Jag är inte hur galen som hellst.


Det är ju typiskt att det är midsommar till helgen. Då är ju alla kaminbutiker stängda.


//Annika

Av Annika - 17 juni 2010 15:27

Det är inte det enklaste att fotografera blygga firrar. Men jag har gjort ett försök.


Dammduken är avskuren och nu saknas bara kantbrädan. Blir väl med den som med lister efter renovering - man sätter dit dem när det är dags att sälja och flytta.  Firrarna finns där...


Här är en som vågat sig upp till ytan när den insåg att det fanns nog mat däruppe...


Här är faktiskt hela gänget med på bild...


//Annika

Av Annika - 16 juni 2010 21:03

Då har fiskarna fått flytta in i sin nya bostad. Vattenväxterna flyttade före. Pumpen var igång redan vid inflyttning. Ikväll har även näckrosen fått se sig planterad i en korg och nedsänkt i dammen. Sumpväxterna har ännu inte fått någon ny planteringskorg (hittade ingen avlång   ) men även de har fått flytta - även om de står kvar i sina "köpe-krukor". Imorgon skall vi skära rent dammduken och fästa den. Då först kommer bilder på invånarna.


//Annika

Av Annika - 16 juni 2010 14:45

Sargen är på plats. Check.

Nivåerna uppbyggda. Check.

Dammduk ilagd. Check.

Vatten under påfyllning. Check.

Pumpen testad. Funkar fint. Check.


 

Här har vi fått sargen på plats och flickorna har byggt etagerna.


Här har vi lagt i dammduken och börjat fylla på vatten.


Här testkör vi fontänen.


Nu får vi vänta tills vattnet blivit lite varmare så att de stackars fiskarna inte fryser ihjäl när vi lägger i dem. Vattnet kommer ju ur vår djupgrävda brunn direkt så det är redigt kallt. Dessutom måste det inhandlas planteringskorgar och jord till vattenväxterna innan vi kan sätta i dem.


//Annika

Av Annika - 16 juni 2010 11:34

Nu har så sakta orken börjat återvända. Även om huvudet inte fullt är med än och saker tar sin lilla tid så sover jag i alla fall inte 18 timmar om dygnet längre. Vädret har dessutom vänt och vi har de senaste dagarna haft strålande sol. Med livsandarna så infann sig en idé om att få till en damm någonstans i trädgården. Leia införlivades i projektet och vi har kört igång.


Platsen blev på gräsytan under fruktträden. Där har jag ju tidigare provgrävt då en tanke fanns att grusa ytan och sätta odlingsbänkar. Grustanken skjuter vi på framtiden, men odlingsbänkarna kvarstår. Om än i modifierad form. Vill ju inte gjuta något beständigt förrän vi är säkra på hur vi vill ha det. Så vi inhandlade virke häromdagen, av vilket det blir 2 lådor/sargar 120x120 cm och 40 cm höga. Dessa skall målas svarta. Den ena skall jag ha som odlingsbänk och den andra skall förvandlas till damm!


Leia och hennes kompis Maria har trimmat ner och klippt gräset och jämnat ut de värsta hålorna. De har även grävt ut för nivåsänkningen i det som skall bli damm.

Det är ingen botten i lådorna, utan marken i sig får agera botten. Den som skall bli damm skall få delar av marken urgräv ytterligare, så att botten hamnar längre ner än sargen, men även uppbyggd mot ena kanten så att man får möjlighet att ställa pump och plantera växter på rätt höjd. När "topografin" är uppbyggd skall dammduken i.


Ena sargen är färdigbyggd, med Lelles eminenta hjälp. Nu väntar vi på att färgen skall torka så att vi kan ställa den första sargen på plats. Skall försöka få till lite bilder under det vidare arbetet.


Jag har dessutom motiverat dottern till lite trädgårdsarbete. Hon skall hjälpa till med gräsklipp och trimning och i utbyte få höjd månadspeng. Det föll i mycket gord jord och hon har entusiastiskt kastat sig ut och tagit itu med gräsklippning redan idag.


Så just idag ter sig livet rätt behagligt.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards