Alla inlägg under mars 2014

Av Annika - 15 mars 2014 19:00

Idag har jag höjt muren med en rad murblock. Jag har burit upp 10 block a 13 kg styck från entrén upp till murplatån (två trädgårdstrappor) och släpat 2 säckar bruk a 25 kg. Mixat 4 stora hinkar med bruk och släpat upp. Murat, pusslat, lyft och gjort om. Vägt av och satt ihop igen.

Nu återstår att fylla alla håligheter, jämna av ytan hela ytan inklusive den med natursten, armera den och putsa. Putsen skall sedan bli vit. Bara att jämna av ytan kommer att kräva mer bruk.

När det är klart skall stolpskorna i, stolpar på plats och sedan skall armeringsnät fästas på stolparna så att vi får ett stormaskigt staket som går i samma stil som spaljén på kryddplatån ovanför.

Kroppen är helt slut. Hoppas det är värt det. Kommer förmodligen ha ont imorgon...

//Annika

Av Annika - 12 mars 2014 17:34

Jag såg en citronfjäril igår och lungörten har börjat bryta fram med blått! Knappt har bladen tittat fram förrän knopparna börjar spricka och smala strimmor av blått skönjer vårens solstrålar.

Idag tittade jag dessutom i sålådan... såg i ögonvrån en grön ton i kondensen i locket. O se där! Grönkål och broccoli har grott!

//Annika

Av Annika - 11 mars 2014 20:25

Båda har fått flytta ut på altanen ifrån sin vinterförvaring. Det verkar som att olivträdet klarat sig med sitt överdrag. Jag är övertygad om att den milda vintern är stor del i framgången även om "mössan" vi köpte i höstas förmodligen bidragit till att bladen inte ens ser frostskadade ut i kanterna. Den får ha på sig mössan på nätterna ett tag till. I morse halv sex fick jag nämligen skrapa rutorna ordentligt och det ser ut att kunna bli kallt i natt igen.

Muren härdar långsamt. Vet inte om det är bra eller dåligt. Idag på dagen har det dock varit 8 grader så det är inte för tidigt i sig. Jag har å andra sidan inte så bråttom. Det lär vara härdat till helgen. Skulle så gärna vilja mura upp en rad med murblock. Håll tummarna att det blir fint väder så att jag kan få roa mig med det.

//Annika

Av Annika - 9 mars 2014 20:40

Idag har vi påbörjat reparationen av den frostskadade muren. Den vi plockade lösa stenar och rensade växtlighet ifrån redan förra året. Nu äntligen har vi pusslat ihop den och reparerat i ett första steg. Murbruket skall få bränna klart så vi får stabilitet och sedan skall alla småsprickor fyllas igen. Ryggen känns som att den skall gå av. Arbetsställningen var verkligen en utmaning. Att hantera tunga o vassa stenar samtidigt som man halvliggande och med krökt rygg, spjärnandes, försöker undvika att kana ner i rabatten nedanför berghällen.

Nästa steg är att höja muren med en rad murblock och putsas o målas vit. Hoppas det är fint väder nästa helg oxå.

//Annika

Av Annika - 9 mars 2014 08:41

Igår tittade solen fram och större delen av dagen tillbringades i trädgården. Bar upp närmare 100 liter kompost och grävde en ny häcklinje. Vände ner komposten och tog upp ligusterplantorna från sitt gamla ställe och satte dem på det nya stället. De skall förhoppningsvis trivas bättre där och kommer att få bli en häck som skall vara del av den avskiljning som skall skapas mellan gräsplatån och platån med fruktträd.

Den gamla kompostplatsen är nu rengrävd och vi skall mura upp en ny trädgårdskompost med lecablock i tre fack där.

Gräsytan städades igår och det gamla hönsnätet sogs bort. Det är ersatt med kompostgaller... i mängder! Tack Anxi för donationen! Nu håller sig valpar o hundar på rätt sida. Idag skall jag sätta hönsnät längs den nya ligusterhäcken. Det skall få bara kvar inne i häcken för att hålla småpuppar på rätt sida. Funderar på om det är dags att börja reparera muren idag.

//Annika

Av Annika - 7 mars 2014 07:19

De har lovat fint väder i helgen och jag ser fram emot dagar i trädgården. Vet bara inte i vilken ände man skall börja...

Entrén skulle behöva röjas och den nya kanten muras upp så att man kan sätta upp spaljé. Den skall bilda bakgrund för hostor och vattenspelet i entrén.

Gräsytan skulle behöva städas och nytt staket sättas upp. Hönsnätet har vikt sig och det ser riktigt sjaskigt ut. Gräsmattan behöver gödslas och nytt sås.

Muren upp till platån skulle behöva repareras och kanten muras upp så man kan sätta upp spaljé-staketet som planerat.

Platån skulle behöva städas och all penningblad grävas upp. Björnbären skulle behöva flyttas till spaljén.

Jag har att göra hela helgen.

//Annika

Av Annika - 3 mars 2014 18:36

Här har det rått stiltje. Men nu när ljuset återvänder hoppas jag att trädgårdslusten gör detsamma. Eller rättare sagt tiden.

Husvagnsprojektet har gått i graven. Golvet var ruttet i ena hörnet och jag orkade inte ens tänka tanken att behöva byta botten. Isolering o innerväggar visade sig vara ganska enkelt, men när golvet visade sig vara så illa skadat så la jag ner. Funderade ett tag på om det gicka att använda som hönshus... det gör det säkert, men hos oss behlver man få upp den genom skogen så det föll innan jag ens börjat filosofera.

Höstens valpkull har bidragit till att gräsmattan numera är ännu sorgligare och vinterns valpkull kommer förmodligen att göra sitt bästa för att ha död på resten de veckor de har kvar i hushållet. Nu blir det inga fler valpar förrän vid jul. Den kommande sommaren skall ägnas åt hus och hem och åtgärd av allt som förfallit medan vi lagt all tid och engagemang på hunduppfödandet.

Vårens lökar har börjat titta upp ur jorden och om ett par veckor är det dags att rensa ur dammen och sätta igång vattnet igen. Funderar på att peta mer lite frön i jorden så att vi kan få egenodlad sallad i år.

Vintern har varit skonsam mot trädgården. Igår mosade jag den första snigelbäbisen. Idag har jag konstaterat att penningblad tydligen kan sprida sig ovanpå marktäckningsduk. Så det blir till att gräva upp hela platån om jag skall få bort den.

Jag drömmer om egna höns.

//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards