Alla inlägg under mars 2013

Av Annika - 24 mars 2013 17:27

I natt var det -8 grader ute. Solen har lyst från en klarblå himmel under dagen och kvicksiövret har inte orkat upp över 2 grader. Isen ligger djup i dammen och snön hänger envist kvar i skuggade partier.

Men trots det spirar det. Så flitogt så att det snart imte får plats. Det måste bli varmt snart. Solrosorna tog sig på ett par dagar, backtimjan har kommit upp med små mikroskopiska plantor, två sorter tomater har tagit fart ordentligt efter omskolningen till egna krukor. Kål har jag satt i ett såbrätte och de vill också bli omskolade väldigt snart. Liksom riddarsporren och salvian.

Jag vill ha lite värme nu!

//Annika

Av Annika - 18 mars 2013 20:14

Yäääk! Tänker majoriteten. Jipppiii!! Tänker alla som är lika nördiga som vi...   


På onsdag har det gått tre veckor sedan vi parade Lilo. Igår kväll åt hon halva sin portion mat. I morse matvägrade hon. Hon som sedan parning stått på frontlinjen för att få sin mat vid utfodringstillfällena... Idag när Anna kom hem från trimmet så kom det en slemtråd ur Lilo när hon kissade. Det ser onekligen hoppfullt ut.


Så är man intresserad av en aktiv mellanpudel i svart eller ev brunt (båda föräldrarna är svarta med anlag för brunt) så är man välkommen att höra av sig till oss. Båda föräldrarna har friröntgade höfter, patella 0/0 och ögonlysta utan anmärkning. De är dessutom genetiskt fria från prcd-formen av PRA. För dem som inte vet är PRA en ögonsjukdom som man har ett bekämpningsprogram emot. Lilo är dessutom mentalbeskriven utan kvarstående rädslor och med en etta på skotten. Hon är tränad och startad i agility utöver att hon är utställd med ett antal bästa tik-placeringar. Hon tycker dock inte att utställning är så roligt så hon har fått bli av med den stora pälsen. Den blivande fadern är svensk utställningschampion. Han är en fantastiskt öppen och social kille som är precis så tillgänglig och glad man vill att en pudel skall vara. Han har ett jättefint huvud med små mörka ögon och vi tror att han kan komplettera Lilo väldigt väl.


Kullen ligger inte ute på valphänvisning än då vi håller på att se över juridiken vad gäller kennelnamn. Vi har idag två, men skulle vilja agera under samma. SKKs kvarnar skall mala i vanlig ordning. Blir det som vi tänkt ser kull nummer två med prefixet Sine Cera, dagsljus runt den 1/5.


//Annika

Av Annika - 17 mars 2013 17:41

Vi trotsar snön. Försöker ignorera så gott det bara går att den finns. Det är mitten på mars och tomatplantorna har idag blivit omskolade och jag har även sått backtimjan och kål i såbrätten. Anna har burit in drivhuset och ställt i vardagsrummet, vid fönstren. Det verkar vara enda sättet att få till lite vår på.


Nu skall jag ut och grilla revbenspjäll och njuta av solnedgången som så smått börjat. Visserligen i kängor och vinterjacka, men vad f-n, det är vår säger jag!


//Annika

Av Annika - 17 mars 2013 08:30

Den här våren blir en aktivitetsfylld period. Så redan nu ber jag om ursäkt för om jag kommer att upplevas som något oengagerad i era personfrågor.


Jag skall under våren läsa en 7,5 poängs högskoleutbildning för att fortbilda mig. Den kommer att kräva stort engagemang från min sida parallellt med att jag skall sköta mitt jobb på heltid. Utöver det så har vi ju en förhoppning om att det skall trilla ner en valpkull i månadsskiftet april/maj och så jobbar vi hårt på att företaget skall komma igång ordentligt. Jag har dessutom två studenter som skall ha var sin klänning uppsydd. Som väl är så är flickorna ute i god tid och vi har redan gjort ett ordentligt förberedelsearbete.


Hade man fått bestämma så hade man gått en fortbildning på hösten istället. Våren är så full av annat - särskilt när man har hus. Hus och trädgård måste göras i alla fall så tyvärr blir det annat som kommer att få stryka på foten. Främst blir det det sociala som kommer att drabbas givetvis. Men tyvärr får man inte alltid bestämma alla detaljer - det var antingen eller. Kursen gick nu och inte till hösten och valet stod mellan att gå eller att avstå. Jag valde det förstnämnda som synes.


Så om jag tycks lite disträ eller har bekymmer med minnet så beror det på att jag har en del att hålla ordning på just nu och det är det privata planet som får ta stryk. Försök ha överseende med mig.


Mitt i allt  har det börjat det snöa. Jag som hade hoppats på att jag kunde få bärja gräva i rabatterna innan allt kör igång på allvar. Jag har hunnit skola om körsbärstomatplantorna och skall försöka rota fram krukor till Tigerella-tomaterna. Hade underlättat om det hade blivit varmt nog så att man kunde ställa ut dem i uterummet i alla fall och inte behöva ha dem ovanpå akvariet. Men så långt har våren inte kommit i år. I natt har det kommit närmare 5 cm snö igen. Dessutom fick jag en vädervarning ifrån MSB i fredags. Risk att vi har en klass två varning inför tisdag/onsdag... O jag som skall ut till Känsö med båt...


//Annika

Av Annika - 12 mars 2013 07:09

Vi har ju en utmaning i vår trädgård då den är byggd på en sluttningstomt med berggrund. Det är terasser som gäller i en sådan trädgård och den förra ägaren har givetvis haft samma tanke. Men konstruktionerna börjar ge sig eftersom man använt byggtimmer och trädgården nu går in på sitt fjärde årtionde. Så geniknölarna har gnuggats hårt och funderingarna varit många över hur och när och till vilket pris man kan göra olika åtgärder. Inspiration hämtas från allt och så har det varit ett tag.


Igår kväll hittade jag till slut en blogg som gav mig lite bilder på vägen. Som förstärkte tanken om vitputsade murar och uppmurade bänkar för både plantering och vila. Min dröm om en medelhavsinspirerad platå blev med ens tydlig. Pergolan över altanen blev mer konkret. Den asiatiskinspirerade entrén blev verklig och till och med spaljén av armeringsmatta ovanför muren fanns med på bild! Jag tror att boken för trädgårdsplanering behöver införskaffas.


Trädgård med utsikt gav oss den inspirationssjuts vi behövde i kylan som råder.


//Annika

Av Annika - 11 mars 2013 16:26

Jag hann knappt tänka tanken att man kanske kan börja använda växthuset snart förrän kylan slog till med oförminskad kraft igen. Det isolerande snötäcket är helt borta och ett tag trodde jag att dammen skulle tina. Tji fick jag. Förra veckans töväder är ett minne blott och i morse stod det att det var -11 grader ute. Vi får bara hoppas att sniglar och fästingar stryker med nu när det verkar bli ett par riktigt kalla dygn igen. 

 

Tomatplantorna har skjutit i höjden och skall strax planteras i krukor. Hade tänkt göra det i helgen, men jordpåsen har frusit... Lavendeln har kommit upp och är snart oxå flyttbar. I veckan petade jag ner salvia och riddarsporre i nya tovbriketter och ställde på akvariet. Idag har salvian börjat kika fram. Jag har sått en blå/vit brokig salvia som är tänkt upp till platån. Platån som skall få något av medelhavstema är det tänkt. Salvia, mynta, lavendel, örtkryddor som rosmarin och oregano skall vi oxå kunna hämta där. Jag hoppas Annas olivträd har klarat vintern i husvagnen så vi kan sätta den i en kruka där uppe. 

 

Vårens första projekt blir dock att ta bort den sista planteringsbänken på framsidan. Den jorden skall bäras upp för att jämna ut platån så att det ens går att plantera något där uppe. Jag missänkter att påsken kommer att ägnas åt det till stor del. 

 

//Annika 



Av Annika - 4 mars 2013 12:39

I helgen var det så dags för hundutställning igen. Om jag någonsin tyckt att vi haft många hundar att visa tidigare så har det inte varit någonting jämfört mot i lördags. Jag vet inte riktigt hur vi tänkte, men med god planering och med en enorm uppbackning av vänner och valpköpare så lyckades vi fixa i ordning 10 hundar inför och på utställningen. Resultaten vittnade om att vi lyckades med väl godkänt resultat. Eller EXCELLENT resultat skall jag väl faktiskt säga. :-)


Först ut var Olle och Gösta - Novas barnbarn ifrån Sandvretens kennel. Gösta blev dagen till ära till slut även BIS-valp 2 i klassen 4-6 månader. Både han och brorsan var superduktiga. Svansarna i topp under en lång utställningsdag och med en positiv attityd som la en god grund för resten av dagens tävlande.


I juniorklassen visade jag Bailey. Han fick excellent men blev utan CK för dagen. Anna visade ytterligare ett barnbarn till Nova - Shacka som kommer ifrån Forsfararens kennel. Shacka fick CK och hamnade precis utanför placeringen i bästa hanhundsklassen, vilken för övrigt vanns av Cachas Tip - som är halvbror till Nala och hennes syskon. Tip fick certifikat och då han erhållit tillräckligt många och fyllt två år så blev han dagen till ära Svensk Utställningschampion! Vi grattulerar Berit och Tip och hoppas syskonen kan gå i storebrorsans fotspår.


Sedan var det dags för flickorna. Puma, Lucy och Nala äntrade ringen i en rekordstor juniorklass. 12 tikar i åldern 9-18 månader. Alla flickorna fick excellent men när konkurrensen var klar var det bara Nala kvar ihop med en tik som heter Cachas Claire, vilka fick ck och gick vidare till bästa tikklass. Även mormor Nova fick CK och fick möta Nala i finalklassen. Där blev vår nordiska och internationella champion besegrad av vår unga debutant! Nala slutade som 3:e bästa tik i en stenhård konkurrens!


Sine Cera Humble Hennin - BT3


Efter BIR och BIM - där Tip blev BIM - så var det dags att samla ihop sig till uppfödar och avelsklass. I den förstnämnad mötte vi kennel Team Modickens hundar, vilka vi vann över och förärades HP och fick representera mellan i finalen. I avelsklassen var vi ensamma då motståndarna inte kom till start. Tyvärr skall vi väl säga: en av motståndarna var nämligen barnens pappa Tyson och honom hade vi gärna sett i ringen. Det tror jag hade glatt oss alla oavsett utgången. Men ödet ville annorlunda och jag tänker på hans framlidna matte Ulla ofta. Hon hade varit stolt som en tupp över våra små.   Vi får tillägna avelgruppens BIS till Ulla.


BIS2 uppfödare - Sine Cera

 


BIS avelsgrupp - Hitmakers Hold On To Your Hat, med avkommorna Sine Cera Stetson Shiner, Sine Cera Charlston Cloche, Sine Cera Fancy Fascinator och Sine Cera Humble Hennin. L.t.h domare Anna Törnlöv.  


Det stora med sådana här framgångar som avelsgrupp och uppfödaregrupp är inte placeringen i sig egentligen utan att man har valpköpare som ställer upp. För det är verkligen inget man kan ta för givet - särskilt inte när man har en ras som kräver en sådan pälsvård som pudeln för att vara i utställningskondition. Det ligger MÅNGA timmars hårt arbete och stort engagemang bakom var och en av hundarna som kliver in i ringen. Att dessutom få samla dem känns för oss som uppfödare helt fantastiskt. Så jag vill rikta ett jättestort tack till våra valpköpare som berett oss möjligheten att få visa resultatet av det beslut vi tog för över ett år sedan - att para vår då lite väl unga Yzma med åldermannen Tyson. Det blev precis så bra som vi hade hoppats och vi är så grymt stolta över er alla!


//Annika

 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards