Alla inlägg under juni 2014

Av Annika - 18 juni 2014 20:32

För er som inte vet så har jag sagt upp mig. Jag skall efter nästan 5,5 år som säkerhetstekniker/säkerhetssamordnare på Ale kommuns fastighetsavdelning byta jobb. 5,5 händelserika, utmanande, frustrerande, roliga, lärorika, turbulenta och oerhört innehållsrika år går mot sitt slut. Istället skall jag kliva i uniformen igen men den här gången är emblemet räddningstjänstens. Eftersom semestrarna stundar och majoriteten av mina kollegor väljer att ha sommarsmester i juni/juli så bestämdes det att min avtackning skulle hållas innan det. Det gjorde att jag igår fick ta emot en mängd lyckönskningar och avtackningspresenter av flera av de kollegor jag samarbetat med. Själv var jag - i egenskap av den oerhört blödiga varelse jag är - förberedd på många tårar. Trots att det är över en månad kvar innan jag egentligen slutar på riktigt.


Avtackningen var i egenskap av en midsommarlunch med sill och potatis och till efterätt jordgubbar med vispad grädde istället för någon sockerbomb. Jag är oerhört tacksam för detta. När alla ätit färdigt tog min chef upp mig och så började talen avlösa varadra. Det blev en del tårar. Men varken rörda eller ledsamma utan av skratt. Såväl under själva lunchen som under talen. Det blev en av de mest uppsluppna och roliga mottagningar jag varit med om. Hem kom jag med massor av blommor och det verkar som att de allra flesta hade anammat mina favoritfärger i rosa, rött och lila och/eller tänkt på vår ljuvliga uteplats! Så nu svämmar det över av solrosor, minirosor, någon exotisk lila terassblomma och hortensia i purpur! Jag fick även maskotar, en spavistelse, bubbel, choklad, reflexväst och massa annat kul! Utöver det har det trillat in mängder med mail och sms och telefonsamtal som alla uttrycker samma sak: jag kommer att lämna ett stort tomrum efter mig och grattis Varberg till en lyckad rekrytering.


 


Som om inte det räckte så när jag väl hemma tömmer bilen på alla presenter så står det en stor kartong utanför ytterdörren. Jag får kväva ett tjut. Min beställning från Horto Green - den som varit på avvägar - har äntligen kommit! Kan inte bli mycket mer julafton mitt i sommaren!


Rosorna satte jag i en hink med vatten direkt och ställde undan klematisen i skuggan. Det var med fröjd jag gick igenom de växter jag fått som plåster på såren för att leveransen dröjt. Stjänflocka. En stor astilbe. Trädgårdsnäva. Stormhatt. Hur kunde de träffa SÅ rätt?!


Idag har jag planterat klematisen Miss Bateman som skall få pryda entrébågen. Den skall få en kompis i höst. Klätterrosorna skall jag flytta till fasaden igen. Nu vill jag bara få tid för att göra i ordning entrén så jag får de nya rosorna på plats och astilben och nävan får komma i jorden. Nästan jobbigt att det är midsommar till helgen. Undra om det är ok att gräva medan man grillar...?


//Annika


Av Annika - 12 juni 2014 19:52

Sommaren fick verkligen en rivstart. Först påsken som fullkomligt strålade. Sedan Kristi Himmelfärd som gjorde att allt fullständigt exploderade. Även Valborg och 1a maj var fint väder, liksom över nationaldagen. Så nu blommar ALLT på en gång känns det som. Allergin var ett rent helvete för några veckor sedan men det har börjat lugna sig - bortsett när jag sliter upp blommande grästuvor...


Irisen vid dammen blommar...


   

På platån har i år rosen som stått oblommad i flera år skjutit fart utan dess like! Misstänker att den behövde stödet av spaljéen.


Pionerna är på väg att slå ut.

 

Vallmon har redan blommat över, för att inte tala om lungörten och allium - de har varit överblommade i sedan veckor - och lupinerna ger sitt allra sista nu. Men silverarven är i sin fulla prakt och daggkåpan har börjat slå ut ordentligt. Rosenbuskarna är fulla av knoppar och även flädern ser ut att blomma ordentligt i år! Det skall bli så roligt att få göra flädersaft av den! Rabarber har jag redan hunnit skörda och göra paj av och av Mona fick vi ytterligare en rabarberplanta. Nu skall jag bara lära mig ta hand om dem också så att de trivs och ger massor med rabarber. 


Jag har roat mig med att rensa runt dammen och plantera sumpzonsväxter här på kvällarna. Jag har även flyttat jättebräken och randig funkia för att kunna dölja dammfiltret. Närmast utloppet har jag planterat några rosenplister jag fick med mig ifrån Gunilla när jag var och hämtade Vilda efter att de passat henne medan vi var på PudelNationalen. Men mest sitter jag under pergolan och njuter....


 

Altanhörnet under pergolan med olivträd, citronträd, kryddor och jordgubbar...

 

//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards