Alla inlägg den 28 december 2010

Av Annika - 28 december 2010 23:22

Jag vet en som imorgon bitti kommer att få lägga sig på knä och tina upp röret till avloppstanken igen. De har inte varit här och tömt den under eftermiddagen.


Jag har redan fått tina upp den i två omgångar under kvällen. Sista gången knöt jag en plastpåse runt, virade ett sjok med mineralull runt den och tryckte ner en murarhink över. Kanske hjälper det en smula. Sedan kom jag på att tilluftsröret oxå måste tinas förstås. Annars kommer det ju f-n inte upp något ur tanken. Förhoppningvis räcker det att tina det såpass att röret bli varmt och att sugbilen kan dra ur isproppen ur det röret, ner i tanken så att säga.


Det blir att jobba hemifrån imorgon medan jag inväntar bajsbilen. *Praise the lord* för att jag har en flexibel arbetsplats vid sådana här tillfällen.


//Annika

Av Annika - 28 december 2010 14:58

Isproppen är löst! Med magneciumklorid och varmluftspistol så har isproppen gett med sig. Kan säga att det var FÖR fullt i tanken...


Nu väntar jag bara på att Ragn-Sells skall hinna komma och tömma den idag. Den lär ju frysa över natten igen annars. Men å andra sidan, nu vet jag hur jag skall göra. Misstänker att det blir att flexa på morgonen imorgon.


//Annika

Av Annika - 28 december 2010 11:50

Förra tisdagen började förlarmet till tanken lysa. Därefter är det meningen att larmet skall börja blinka. Då är nivån i tanken 5 kubik. Tanken i sig är 6 kubik. Alltså går det utan problem att använda den minste en vecka till, eftersom vi i vanliga fall på två personer gör av med 6 kubik avlopp på drygt två månader. Det brukar ta en tre-fyra dagar innan lampan börjar blinka. På fredagen hade ingen lampa börjat blinka. Nåväl tänkte jag - det kan ju ha med kylan att göra. Under julhelgen började jag dock ana oråd... O igår morse ringde jag och beställde tömning. Sa som det var - jag tror att larmet gått åt helvete, så det är nog bråttom.


När jag åkte till jobbet så kände jag en omissigenkänlig doft. Tittade på avluftningsröret och ... jodå, där trängde det upp vatten. Förbannat. Det var inte bara bråttom... Nåväl. Tömning var beställd och de lovade att försöka prioritera.


I morse vid nio kom slangbilen. I 30 minuter förökte han få bort isproppen som satt i sugröret utan att lyckas! Skiten har frusit! Bokstavligt talat...

Nu har jag hällt magnesium- och kalciumkloridflingor i röret och hoppas att det tinar såpass så att de kan komma och tömma imorgon istället. Akuttömning heter det då och kostar 800 kr till. Utöver den vändan de dessutom varit här idag redan.


Så är det inte det ena, så är det det andra.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards