Alla inlägg den 7 augusti 2009

Av Annika - 7 augusti 2009 15:54

När man renoverar så finns det ju en hel del saker man behöver. Verktyg och annat sådan kul. Ja, det är faktiskt kul. För ett antal veckor sedan roade jag mig med att beställa lite elverktyg från BD Online, som Lelle behövde. Laservattenpass, en sticksåg och en multislip. Multislipen har ju inte kommit till användning tidigare.


Men idag då såg jag ett gyllene tillfälle att inviga den och satte igång att slipa utemöblerna. Våra utemöbler i teak, som Lelle hade med sig när vi flyttade ihop, har en hel del år på nacken nu. Närmare bestämt tio eller elva om jag inte blivit helt felinformerad. Det är fyra snygga stolar och ett åttakantigt bord. Jag har tagit mig an dessa från dag ett genom att åtminstone ge dem en omgång olja varje sommar. Nu tänkte jag att jag skulle lyfta det lite och slipa ytan innan jag oljade dem. Sagt och gjort - med slipmusen blev det ett ganska smidigt avklarat jobb. Iväg till Coop för att handla Kinesisk Träolja. På vägen dit råkade jag ta vägen om Rusta. Ut kom jag med ett gigantiskt parasoll och en parasollfot. Bl.a Det är klart att det följde med en del andra saker oxå, men nu räknar vi inte dem... Tanken var givetvis att nu när utemöblerna är slipade och oljade så skall manförstås ha ett snyggt parasoll, så man får lite solskydd...


Det är det jag menar med att det är kul att handla sådant som verktyg och renoveringsprylar. För när det är klart så måste man shoppa lite snygga saker som passar in i det nya, fräscha... :-D


//Annika

Av Annika - 7 augusti 2009 10:09

Så bara för att få alla att kräkas lite till över hur j*vla bra vi är *S*, så kan jag berätta att just nu så håller jag på att ta hand om de körsbär som är kvar i kylen sedan min kära mor tömde körsbärsträdet.


Det blir fänkålsinlagda körsbär att ha till vaniljglass, cheescake eller annat gott till vintern. Pilutta eeeer!!



Från Recept.nu:


Fänkålsinkokta körsbär:

färdigt på 35 min

Ingredienser

3 dl strösocker
0.5 dl muscovadosocker
4 dl vatten

500 g körsbär, eventuellt urkärnade
100 g fänkål, fint strimlad
lite natriumbensonat


Gör så här:

1. Lägg strösocker, muscovadosocker och vatten i en kastrull och koka upp under omrörning tills sockret löser sig. Tillsätt körsbär och fänkål och sjud under lock i ca 25 minuter. Rör eventuellt ut lite natriumbensonat i litet av blandningen och rör ner i resten av vätskan. Häll därefter alltsammans på väl rengjorda och varma burkar och förslut genast. Se till att körsbären täcks ordentligt av lagen. Förvara svalt och mörkt.


Nu hade jag inget muscovadosocker kvar i skåpet så jag tog brunt farinsocker - hoppas det fungerar lika bra. Det doftar i alla fall ljuvligt av körbär och lite lakrits i hela huset nu. En stor burk fyllde jag. Vet inte om det var så smart - kanske skulle lagt det i flera små istället...?


Annars har det ju varit lite tunt med bloggandet den senaste veckan, som någon var så vänlig och påpekade. ;-) Det beror delvis givetvis på att det inte har hänt så mycket - nej, jag har inte flyttat på någon mer buske - men även på att jag haft ett litet annat projekt att koncentrera mig på.


Detta projekt avhämtades igår och jag lägger gärna in en bild på lördag ifall den strålande bruden själv godkänner ett sådant tilltag. Men då får hon aktivt kläcka ur sig ett godkännande här.


*se där, nu BJÖD jag faktiskt på ett tillfälle för dig, kära vän, att komma på något att kommentera*


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards