Direktlänk till inlägg 7 augusti 2009

Fänkålsinlagda körsbär

Av Annika - 7 augusti 2009 10:09

Så bara för att få alla att kräkas lite till över hur j*vla bra vi är *S*, så kan jag berätta att just nu så håller jag på att ta hand om de körsbär som är kvar i kylen sedan min kära mor tömde körsbärsträdet.


Det blir fänkålsinlagda körsbär att ha till vaniljglass, cheescake eller annat gott till vintern. Pilutta eeeer!!



Från Recept.nu:


Fänkålsinkokta körsbär:

färdigt på 35 min

Ingredienser

3 dl strösocker
0.5 dl muscovadosocker
4 dl vatten

500 g körsbär, eventuellt urkärnade
100 g fänkål, fint strimlad
lite natriumbensonat


Gör så här:

1. Lägg strösocker, muscovadosocker och vatten i en kastrull och koka upp under omrörning tills sockret löser sig. Tillsätt körsbär och fänkål och sjud under lock i ca 25 minuter. Rör eventuellt ut lite natriumbensonat i litet av blandningen och rör ner i resten av vätskan. Häll därefter alltsammans på väl rengjorda och varma burkar och förslut genast. Se till att körsbären täcks ordentligt av lagen. Förvara svalt och mörkt.


Nu hade jag inget muscovadosocker kvar i skåpet så jag tog brunt farinsocker - hoppas det fungerar lika bra. Det doftar i alla fall ljuvligt av körbär och lite lakrits i hela huset nu. En stor burk fyllde jag. Vet inte om det var så smart - kanske skulle lagt det i flera små istället...?


Annars har det ju varit lite tunt med bloggandet den senaste veckan, som någon var så vänlig och påpekade. ;-) Det beror delvis givetvis på att det inte har hänt så mycket - nej, jag har inte flyttat på någon mer buske - men även på att jag haft ett litet annat projekt att koncentrera mig på.


Detta projekt avhämtades igår och jag lägger gärna in en bild på lördag ifall den strålande bruden själv godkänner ett sådant tilltag. Men då får hon aktivt kläcka ur sig ett godkännande här.


*se där, nu BJÖD jag faktiskt på ett tillfälle för dig, kära vän, att komma på något att kommentera*


//Annika

 
 
Ingen bild

Lollo

7 augusti 2009 10:52

:) Jag tackar ödmjukast för tillfället att fälla en kommentar :)
Det där körsbärs receptet får man ju testa.
Självklart ska du lägga in foto på lördag, ett stort tack ifrån oss ska du ha.

 
Anne-Sofie

Anne-Sofie

7 augusti 2009 14:05

Fyy vad du är redig och flitig ;)Själv får jag inlagda körsbär direkt från Italien i hundvaktspresent så jag slipper göra jobbet..fast dina låter väldigt goda:)Ha en fortsatt skön semester!!

http://www.nogg/stellinassida

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards