Alla inlägg den 8 juli 2009

Av Annika - 8 juli 2009 09:39

Igår - på väg hem från jobbet - stannade jag åter till på Bauhaus och skulle byta spaden. Vilken stod kvar hemma givetvis... Nåväl, jag kom ut fattigare i alla fall - en grensåg, plattskrapa, spade, grep, lie och ett skaft rikare. Får reklamera den andra spaden en annan dag.


Väl hemma tog jag itu med att slå gräset som vuxit sig högt under fruktträden. Det var ju lite spännande att få knyck på lien. Inte helt lätt. Men det gick. Sedan klättrade jag upp i plommonträdet, efter att ha instruerat flickorna i plattrensandets ädla konst. Jag hade bestämt mig för att ta i lite hårdare och ta ner en eller möjligen två större grenar ur toppen. Dels för att få en ny centrum i trädet - som med tiden förflyttat sig väldigt långt västerut - dels för att släppa ner ljus genom kronan så att det förhoppningsvis främjar tillväxten längre in. Vill ändå inte ta för mycket så att det stackars trädet får en chock. Man får beskära det lite mer långsiktigt och med struktur. Men resultatet blev riktigt bra - efter att ha suttit i trädkronan i ett par timmar, filosoferat och rensat bort allt dött, så att man kunde se vad som skulle tas ner och inte minst för att komma åt. Trädet har blivit lägre och faktiskt börjat få en form som påminner om ett plommonträd... Det kan nog bli riktigt bra det här.


Jag har även bett en arborist komma ut och titta på vad det skulle kosta att fälla flera av de stora granarna, vilka tar upp värdefullt utrymme och stjäl stora delar av morgonljuset.


Jag måste börja ta med mig kameran ut så att det går att fota före och efter-bilder.


Flickorna har rensat halva gången ungefär och vi har tittat på vad vi skall göra åt den murkna slipersen utmed kanten. Vi kom fram till att den givetvis skulle bort och i samband med det skall vi faktiskt ta bort en plattrad längs med. Det blir fortfarande 4 rader kvar, men det bidrar till att kanten blir bredare och där kommer istället få plats med betongkrukor som kan fyllas med det man för tillfället behagar ha i dem. Undrar om flickorna är sugna på att testa gjuta egna krukor kanske... De går ju att dekorera med mosaik, stenar, spegelskärvor... Kanske kan man återanvända speglarna ur badrumsskåpet, som skall kasseras.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards