Alla inlägg den 24 oktober 2010

Av Annika - 24 oktober 2010 20:56

Spaljén mellan trappan/vardagsrummet och köket/matplatsen har länge varit ett störande inslag. Hatar 80-tals trappspaljéer. Jag har ju haft en tanke att bygga en köksö där istället. Men efter lite konsultation med en kille på IKEAs köksavdelning så konstaterades att högskåp inte var någon bra idé, då dessa måste förankras i taket i så fall. Det eller så får man bygga en vägg bakom att fästa det emot. Så då började funderingarna över att ta tillvara på spaljén och bygga en mellanvägg av den istället. Just för att kunna få en stabilare konstruktion att fästa skåpen i. Så DET har jag gjort idag! Eller i helgen rättare sagt.


Började med att få upp en gipsskiva för att täcka högskåpsbredden plus en passbit - den skulle dessutom sitta så att det skulle bli snyggt att spackla och måla. Sedan  kapade jag resterande spaljéer på 86,5 cm, förutom den siste som fick bli 90 cm. Därefter plockade jag ner överliggaren som satt i taket och skruvade istället fast den som överliggare i de spaljébitar som skulle vara kvar. Satte vinkeljärn mot den spalje som gick upp mot taket och så klädde jag den lägre delen med gips. Jag har ännu bara hunnit klä den sidan som vetter mot köket med gips. Hade inte tillräckligt och ville få upp skåpen idag.


Skåpen. Ett högsskåp - 35 cm djupt, 60 brett och 211 högt. 2 väggskåp - 35, 60 breda o 70 höga. Allt sattes på fötter och fästes i den nybyggda väggen.


Tanken nu är att det dels skall upp en bänkskiva och dörrar. Men det införskaffas när jag ser om det blir några pengar över. Jag skulle nämligen vilja ha skjutdörrar för de låga skåpen. Men det kostar givetvis. Har tänkt mig IKEAs Ståt i off-white. Det är nämligen en lucka jag skulle kunna tänka mig att använda mig av när jag bygger om resten av köket. Om ett år eller så. Eller rättare sagt. När allt annat här uppe o där nere är klart.


Här kommer då en bild. Ser så rörigt ut på bild. Men jeeee, vilken skillnad det är mot vad det var innan. Sockel saknas ännu, den står i hallen och skall bara sågas till.



Ser ni att vi lyckats hitta ett akvarium som passar perfekt!! Vi hämtade det igår. nästan 120 liter ryms det och nu har de halvförlamade guldfiskarna fått flytta in ifrån dammen. Vi skall införskaffa ett par gröna växter till det oxå så det blir lite mysigare.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards