Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av Annika - 6 oktober 2010 21:13

Kursdags ikväll igen. Har inte tränat ett smack i veckan som gått. Orsak: tja, det ni läst om den senaste veckan - klinkerläggning. Micke sa att det var ett godtagbart skäl!   


Ikväll har vi repeterat linförighet/fritt följ. Vi börjar ju få snurr på detta nu. Jag har taggat ner tempot, fortfarande är han lite efter i svängarna, men jag få lära mig att peppa fram honom. Vändningarna har jag börjat göra tydligare.


Framförgåendet påbörjade vi förra gången. Har tagit ut avståndet till targetplattan idag. Men så fort avståndet blir för stort så fokuserar han på kontakten igen, så där får vi skynda långsamt.


Inkallning har vi tittat på, han är lite seg i ingången, men det är en putsningssak. En nia blir det i alla fall. Farten är mycket god, liksom starten. Han saktar in lagom ifrån mig vid ingången så det är verkligen bara putsandet av själva svängen kvar.


Apporten tittade vi närmare på idag och den har ju varit ett bekymmer. Lek o tugg och ärevarv. Idag la han till med rejäla tjuvstarter och att metallapporten; DEN KAN MAN ABSOLUT INTE STOPPA I MUNNEN LÄNGRE!! Marie gav mig en aha-upplevelse. Jag fick träapporten, gick och la den snett till vänster bakom hunden och gick och ställde mig ett par meter framför hunden. Kommenderade apport. Tarz tittade på mig som: det där ordet har jag inte hört förut. Nä, inte såhär svarade jag... men APPORT! Då vänder han på huvudet. Tittar på apporten o när jag jublar så tittar han på mig, reser på sig o går o hämtar apporten! INGET tugg! Visst han släpper den vid ingången, men vadå hallå! Så med ett par sådana övningar så var han på banan igen! Metallen får vi klicka in med godis hemmavid igen. Han behöver få lite positiv förstärkning vid gripandet. Sedan skall vi träna utkast, men att han inte får hämta den utan jag hämtar in den. Vi tar detta med detsamma så vi inte befäster tjuvandet. Inkallning med apportering är oxå något vi skall träna på. Nästa gång skall vi testa med en liten tungapport oxå.


Läggande och ställande under gång har jag börjat slipa på idag. Stå och ligg, med honom framför mig oxå.


Det var väl det hela för idag... Nej förresten. Hade ett liiiitet liiiitet krypande på platsen idag. DET gjorde mig lite modfälld. Hoppas det var en engågnsföreteelse. Vi får väl se nästa gång...


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards