Alla inlägg den 20 maj 2011

Av Annika - 20 maj 2011 21:58

Även om inte växtligheten runt dammen ännu tagit sig helt, så är det en avsevärd skillnad mot vad det var för ett par veckor sedan:


Detta är taget 2011-05-08


Det här är taget 12 dagar senare - den 20e maj 2011.


Tyvärr har jag gjort en liiiten miss. Lampan - den lilla sfären som tillkommit och som är solcellsdriven -  är multifärgad. Den skiftar alltså färg. Grönt o rött o cerice o blått har jag sett... En smuuuula för kitschigt för min trädgård. Köpte den utan att undersöka saken, för i min värld var det liksom uteslutet att den ens kunde lysa på något annat sätt än med ett svalt vitt ljus...


//Annika

Av Annika - 20 maj 2011 20:40

Jag har flyttat kaprifolen, så den får ta stöd av kösrbärsträdet. Jag tror inte vildvinet har klarat vintern... men om det bara är det att den är sen med blad - vilket den förmodligen inte är - så har jag för säkerhets skull flyttat på den oxå. Den får ta stöd av plommonträdet så länge.


Innan jag börjat göra någonting. Man får titta noga för att se kaprifolen och vildvinet som står fritt mellan de två träden.


Ytan under träden har börjat förvandlas till ett woodlands nästan. Ormbunkarna har brett ut sig. Kirskålen har oxå hittat upp. Maskrosorna nämner vi inte ens. Men det är ju inte tänkt att det skall bli något skogsparti här. Det skall det senare bli längre upp i trädgården. Så jag har tagit upp ormbunkarna som var på avvägar och flyttat dem till ett bättre ställe. Det finns en buske/träd som har en gasnak tråkig ranglig stam som behövde lite utfyllnad, så där hamnade de.


Här är kaprifolen flyttad till körsbärsträdets högra sidan och vildvinet till plommonträdets vänstra. Gallring bland ormbunkarna som fått flytta ner till höger i bild.


Ormbunkarna i mitten av bilden kommer sedemera att skymmas av den nya häcken. Men det gör inget. De skall få flytta längre upp i trädgården nästa säsong.


Nu är jorden vänd längs med planteringsraden. Skall imorgon införskaffa några säckar fräsch jord och så komlettera med kompost.


Komposten ja. Det är ytterligare ett projekt jag tänkt ta mig an. Håller som bäst på att tömma den som nu är två år gammal. Förra säsongens behöver flyttas. För på den plats kompostnäten står idag skall det istället muras en kompost... Har hittat gamla lecablock som skall komma till användning hade jag tänkt. Men det är ett projekt som jag inte skall ge mig in på att beskriva närmare nu. Däremot. Skall ni få se vad jag skall fylla den med:


Maskrosor!


Den främre högen är från i kväll. Den bakre högen från igår kväll. Enda ytan jag hittills rensat är gräsytan under fruktträden. Det finns mer att hämta där detta kommer ifrån kan jag säga...


//Annika

Av Annika - 20 maj 2011 17:57

När jag kom hem idag så låg det ett paket utanför dörren. Knappt en meter lång och ca 30 cm brett och högt.  I den låg de 20 barrotade ligusterplantor jag beställt ifrån HortoGreen. Så imorgon åker jag och hämtar Rebecka och alla iggysarna, vidare för att köpa jord och sedan hem hit för att plantera en häck. Najs!


Funderar på vart jag skall göra av kaprifolen jag planterade där häcken nu skall löpa. Den sattes ju där för att täcka de kommande spaljéerna. De som nu skall få flytta ner till entrén. Vid entrén har jag en pipranka som skall få inta spaljén. Kanske kan man få kaprifolen att omfamna körsbärsträdet...?


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards