Direktlänk till inlägg 20 maj 2011

Förberedelser inför häckplantering

Av Annika - 20 maj 2011 20:40

Jag har flyttat kaprifolen, så den får ta stöd av kösrbärsträdet. Jag tror inte vildvinet har klarat vintern... men om det bara är det att den är sen med blad - vilket den förmodligen inte är - så har jag för säkerhets skull flyttat på den oxå. Den får ta stöd av plommonträdet så länge.


Innan jag börjat göra någonting. Man får titta noga för att se kaprifolen och vildvinet som står fritt mellan de två träden.


Ytan under träden har börjat förvandlas till ett woodlands nästan. Ormbunkarna har brett ut sig. Kirskålen har oxå hittat upp. Maskrosorna nämner vi inte ens. Men det är ju inte tänkt att det skall bli något skogsparti här. Det skall det senare bli längre upp i trädgården. Så jag har tagit upp ormbunkarna som var på avvägar och flyttat dem till ett bättre ställe. Det finns en buske/träd som har en gasnak tråkig ranglig stam som behövde lite utfyllnad, så där hamnade de.


Här är kaprifolen flyttad till körsbärsträdets högra sidan och vildvinet till plommonträdets vänstra. Gallring bland ormbunkarna som fått flytta ner till höger i bild.


Ormbunkarna i mitten av bilden kommer sedemera att skymmas av den nya häcken. Men det gör inget. De skall få flytta längre upp i trädgården nästa säsong.


Nu är jorden vänd längs med planteringsraden. Skall imorgon införskaffa några säckar fräsch jord och så komlettera med kompost.


Komposten ja. Det är ytterligare ett projekt jag tänkt ta mig an. Håller som bäst på att tömma den som nu är två år gammal. Förra säsongens behöver flyttas. För på den plats kompostnäten står idag skall det istället muras en kompost... Har hittat gamla lecablock som skall komma till användning hade jag tänkt. Men det är ett projekt som jag inte skall ge mig in på att beskriva närmare nu. Däremot. Skall ni få se vad jag skall fylla den med:


Maskrosor!


Den främre högen är från i kväll. Den bakre högen från igår kväll. Enda ytan jag hittills rensat är gräsytan under fruktträden. Det finns mer att hämta där detta kommer ifrån kan jag säga...


//Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards