Direktlänk till inlägg 1 maj 2011

Lite bilder från idag

Av Annika - 1 maj 2011 14:47

Då har jag fått tummen ur att ta några bilder på den halvfärdiga dammen. Ja, halvfärdig då jag ännu inte fått grävt ner damdukskanterna och fixat till planteringarna. Det är ju det som faktiskt tar tid. Gräva ett hål och trycka ner en dammduk är ju egentligen bara förberedelser...I alla fall när man inte gör en större damm än den här.


 

I hörnet på rosenplatån.


Måtten på dammen är ca 1,50 X 1,50. Den är inte djupare än 50 cm insåg jag idag, men det är inte mycket att göra. Jag kom inte djupare. Eller rättare sagt, jag orkade inte släpa upp mer sten. Dessutom var jag rädd att dammduken inte skulle räcka för mer. Bedömningen visade sig vara ganska rätt. Kanske hade jag kunnat få till 10 cm mer, men nu är det som det är. Det blir förmodligen att investera i en doppvärmare om det blir en riktigt tuff vinter igen.


Bakom dammen skall det sedemera bli en sittplats omgiven av rosor, pioner, luktärt, lavendel och andra favoriter. Min Ferdinand Pichard har överlevt vintern. Det ser lite sämre ut för Rosa Mundin. Pionerna har börjat komma upp. Smultrornen sprider sig lika glatt som vanligt.


 

Visst ser det ut som ett hjärta?!


Jag hoppas silverarven kommer att taäcka fint runtom, efter att jag grävt ner dammdukskanterna ordentligt. Bakom stenarna kommer jättedagkåpa och bland dem skall jag sätta rosenstavar för att få lite höjd. Busken till höger i bild (en vit spirea) skall bort. Hur jag skall lyckas med det har jag dock ingen aning om. Har en gammal syren som oxå skall bort. Den skjuter rotskott efter bästa förmåga.


På kanten av den flata stenen som sticker ut i dammen och som leder vattnet tillbaka ner i den, hade jag tänkt mig den lilla älvan med fjärilen.


Bilden kommer ifrån HemmaRo.se


Just nu överväger jag att boka in en helg och bjuda in folk på en arbetsdag... Jag tror nämligen jag behöver massiv hjälp med att ta upp buskar och gräva uppe på platån. *börjar bläddra i almenackan* Nu är det dags att bekänna färg - alla som erbjudit hjälp. Mat och dryck står givetvis jag för!


//Annika

 
 
Ingen bild

Anki Hult

1 maj 2011 15:41

Trädgårdstomten anmäler sig!

 
Ingen bild

Leone

1 maj 2011 17:36

Räcker upp handen.. men inte förrens i juli..

Annika

1 maj 2011 17:38

Det har jag inte tid att vänta på... Du får gräva när du kommer. Jag skall nog hitta något hål till dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards