Direktlänk till inlägg 1 maj 2011

Dammen är grävd.

Av Annika - 1 maj 2011 07:58

Då är dammen urgrävd. Skulle tro att den rymmer ungefär samma antal liter vatten som den förra. Skall ta och räkna på det vid tillfälle. Den gamla dammduken räckte i alla fall precis. Det var faktiskt lättare än jag hade trott. Efter matjordslagret - som var rätt tunt - så kom ett lager med stenar och jord. Stenarna varierade i storlek, men när de väl var borta (här fick jag lägga bort spade och plocka för hand) så var djupet och storleken tillfredställande. Så det blev inte så mycket grävande som att lyfta bort sten.


Dammen är till synes hjärtfomad och istället för fontän så har jag satt en plastslang ifrån pumpen och lett upp vattnet till dammkanten. Där - i mitten av "hjärtat" - har jag placerat flera av de större stenarna jag hittade i gropen och in emellan dem har jag dragit slangen. Vattnet strömmar ut över en flat sten och tillbaka ner i dammen.


Det återstår givetvis massor av arbete. Dammdukskanterna skall grävas ner och planteringarna runt omkring skall ordnas. Stenarna skall läggas på plats ordentligt. Men sedan är den klar. Lite vattenväxter har jag oxå hunnit sänka ner. En näckros ligger och väntar på botten. Det blev en vit den här gången. Hoppas den hinner blomma i år. Fiskarna får vänta med att flytta in tills dammen är helt klar. Då har det väl även hunnit bli en vettig vattenbalans.


Det blir bara 4 fiskar som flyttar ut, nämligen dammfiskarna. Slöjstjärtarna får fortsätta bo inne. Funderar på om de inte skall få sällskap av någon liten stimfisk vid tillfälle. Neontetror är ju väldigt vackra när de är många. Dammfiskarna skall få övervintra i dammen. Har tänkt att jag skall snickra ihop ett isolerat lock att lägga över när vintern kommer. Har ju cellplast kvar sedan isoleringen av bottenvåningen.


En liten önskan har jag. Jag har hittat en Iron Fairy som skulle passa fint att sitta på stenen som leder vattnet tillbaka till dammen. Jag har ju Brook som sitter på en sten och övervakar trädgården (därav mitt kennelnamn om någon undrar) men nu skulle jag vilja ha Brea att sitta vid dammen. Vi får väl se om vi hittar henne så hon kan flytta in senare i sommar.


Bilden på Brea är ifrån HemmaRo.se


Hos HemmaRo finns en annan rätt ljuvlig figur och det är badkrukan Siw. Hade det inte varit för att älvorna redan hittat sin plats in i min tillvaro så hade hon varit given vid dammen!


//Annika

 
 
Marina

Marina

1 maj 2011 08:46

Hej

Inressant läsning, jag vill så gärna få kontakt med dig, har en del gemensamt. Min gästbok är öppen och fungerar. Du skriver mycket intressant, har dock inte hunnit läsa allt hos dig, långt ifrån. Hoppas att din Valborgsmässoafton var trevlig igår. Ha en mysig och trevlig Första Maj.

Vänliga hälsningar

http://hem.passagen.se/yamahatjej

 
Ingen bild

Ulrica

1 maj 2011 09:05

Hej vännen...vad kul att läsa. Har själv funderat på detta med damm....mkt för att jag har små ankor....den behöver ju vara lite större....Jo...huset är mitt om två veckor!!! Yippii..... Ha det gott...vi måste ses snart!! Kram

 
Sussi

Sussi

1 maj 2011 12:07

Undrar om inte Siw vill sitta breve min lilla fontän?? Tror hon skulle passa där!

Kram

http://www.forsfararens.com

Annika

1 maj 2011 12:46

Visst är hon ljuvlig!?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards