Alla inlägg den 24 september 2009

Av Annika - 24 september 2009 08:23

Kanske är det så att det finns lite nyfikna besökare som nu då gärna skulle vilja ha en insyn i hur helgens klänningsprojekt kommer att se ut. Flört Jag har nämligen återigen fallit för frestelsen att köpa ett färdigt mönster... TROTS att jag veeeet hur mycket jag brukar svära över dåliga skärningar och dålig passform. Komersiella mönster är gjorda för standardbyggda kvinor - inte kvinnor med petit längd på livet, större omfång ihop med stora "milkythings". Men jag kände att jag inte riktigt hinner med en mönsterkonstruktion till en korsett i dagsläget. För korsetterat skall det givetvis vara. Men jag skall alltså bara använda mönstret till livet. Kjolen skall förmodlig bli med lagda veck.

  

Mönstret är alltså ett Vogue-mönster och bilden således från Voguepaterns.com. Jag har tänkt mig det beige livet, med den rundade nederkanten. Det skall alltså sys i kinabrokad och till det en stor kjol i nougatfärgat thaisiden med lagda veck och en underkjol med tyll. Dock skall det i livet sättas i en ordentlig stålplanschett fram istället för klena hyskor och hakar som de tydligen förordar i besrivningen. Hyskor och hakar går väl an om man ser ut som ett spjälstaket, men inte om man som en annan håller sig med renässansformer. Finns väl en orsak till att man sydde klänningarna med valfiskben förr... Skrattande


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards