Alla inlägg den 19 mars 2011

Av Annika - 19 mars 2011 19:24

Vad som göms i snö, kommer fram i tö. Och det jag under vintern inte orkat ta itu med och slänga har samlats i uterummet... vilket gjort att det vid det här laget är ganska fullt. Så som för att fira ljusets återkomst så hade vi inför idag planerat en vända till tippen. Vi fyllde två bilar med skräp, slog isär gamla garderober, slängde säckar med gamla kläder, trasiga armaturer, rester från renoveringen och massor mer. Efter det fyllde jag bilen ytterligare en gång och körde iväg alla gamla tidningar, glasåtervinning, plåtkärl och all wellpapp som samlats under vintern. Så nu finns det utrymme att faktiskt kanske fixa i ordning uterummet igen så att det går att nyttja till annat än uppsamlingsplats. Fortfarande står det ett antal flyttkartonger där ute med grejer som inte är mitt. Ägaren har inte hörts av på ett halvår - mer än vid ett tillfälle i början av december och då rörde samtalet inte sakerna. 


Efter det tog jag en vända med räffsa och sopborste på gången vid entrén, trappan och vägen dit från bilplatsen. Vågade inte räffsa för hårt längs kanterna då eklöven fortfarande skyddar vårens spirande blomster.


Ikväll har jag ägnat mig åt att få till lite odlingar. Alunrot har blivit planterat i ett såbrätte. Har satt rysk martorn i ett annat. Dessutom har jag startat ett litet test. Läste i en tidning att om man skall föröka buskar så skall man göra det nu. Senast. Så jag har gett mig på ett försök med rosenspirean. Kapade ca 15 cm långa bitar av tjockare kvistar. Har fyllt ca 20 stycken tomma toarullar med såjord och ställt i ett såbrätte och i en tom galsspörpackning. I dem har jag nu stuckit sticklingarna. Skall bli spännande att se om de tar sig.De skall få bygga vidare på häcken av rosenspirea som ramar in gräsplatån.


Jag har sedan tidigare gjort klart skissen över rosenplatån. Det är där det ryska martornet skall få ta plats. Ihop med egenplanterad silvermartorn, som redan tagit sig i sitt såbrätte. På platån växer redan nu punktvis lavendel och så silverarv som marktäckare. I sommar skall jag anlägga ytan och plantera rosor, pioner och luktärt mot spaljé. En grusad rundel skall anläggas i mitten, det blir platsen för utemöblerna. Dem exet lämnat kvar. Spaljéen skall göras av armeringsmatta och krökas så att den följer den grusade cirkelformen och bildar rygg mot växthuset och skogen.


Jag vill aldrig flytta härifrån! Detta är verkligen SÅ givande. Det fullkomligt sprudlar av idéer! Önskar bara jag hade en massa pengar så man kunde fått rivit det gamla gästhuset och fått smälla upp en ny inom ett par år. Det hade jag gärna lejt bort.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards