Alla inlägg den 14 mars 2011

Av Annika - 14 mars 2011 23:34

Här händer så mycket igen att jag missar ju att berätta hälften!!Tarzan har blivit pappa igen! Igår förmiddag - medan vi var på vår hittills mest katastrofala lydnadstävling resultatmässigt, men den som gett oss störst utmaning - så föddes det 2 tikar och en hane på Öland! Mor och puppisar mår bra. Jag hoppas matte Lotta snart får igång en blogg så hon kan lägga in bilder på dem. Så snart jag får veta adressen får ni ta del av den.


//Annika

Av Annika - 14 mars 2011 23:17

Jag har fått en bild ifrån Leone på avelsgruppen. Jag vet dock att det var fler framme och fotograferade. Har ni fler bilder får ni jättegärna skicka dem! Önskar så att jag kunde hitta ett riktigt fint att lägga ut på hemsidan. Gärna skarpt...   


BIS avelsgrupp!


//Annika


Av Annika - 14 mars 2011 11:23

Helgen har varit mer än hektisk, men här kommer äntligen en rapport och lite bilder ifrån lördagens utställning.


På fredagen kom Leone och Eva med Belinda, Rufus, Mimmi och Svante. Sedan dess har det varit high life i huset, till att de lämnade på söndagen.


TinTin visades i öppenklassen och fick nöja sig med ett "Very Good". Domaren gillade inte att pälsfärgen varierade så. Helt korrekt med tanke på att han snart är fem år. Eva visade Svante - Dandy-Lion's Minority Report - i samma klass och med samma resultat. Där var det inte fel på färgen, men väl på frisyren. Hon önskade bättre "showgrooming". Svante står i en stram T60 och domaren var inte riktigt överrens med frisyrvalet. Så är det ju ibland. Men jag tror att Eva nu har börjat överväga att ta upp Svante i fullpäls. För det är en riktigt lovande kille det där. Svante skall under våren HD-röntgas och om jag uppfattade matte rätt så skall han även dna-testas.  


Eva är förresten en klippa. Är så avundsjuk på Leone som lyckas hitta dessa underbara valpköpare och fodervärdar. Världens matsäck hade vi med oss, som Eva fixat i ordning medan jag och Leone ägnade fredagen åt bad, fön och klipp.


 


För en dryg vecka sedan fick jag nys om att 3 av TinTins döttrar skulle visas och det klack omedelbart till i mig att man nu hade chansen att få till en avelsgrupp! Jag hörde av mig till ViviAnne på Håfveleds och till Annette för att förhöra mig om ifall att det gick att få in en efteranmälan på Mirabelle - en dotter som bor hos ViviAnnes mamma. I torsdags fick jag veta att påtryckningarna lyckats och att vi skulle få till en avelsklass. Lite spännande var det att se vad domaren tyckte om flickorna. Det gjorde hon. Gillade dem alltså. De fick excellent allihop!    Avelklassen visades sist och den förärades HP. Det gjorde att vi gick vidare till BIS-final och där promenerade vi in - jag och TinTin i täten - och hämtade rosetten för "Bästa Avelsgrupp". Det var verkligen roligt att få se fyra töser ur tre olika kullar ihop med pappa! Att begivenheten i sig dessutom är så sällsynt att jag förstått att ryktet spritt sig även utomlands gör ju inte saken sämre! Det gör mig ännu gladare att jag uppmärksammade att chansen faktiskt fanns.


 


Yzma fick också excellent, men blev utan ck. Domaren förklarade att det var för att hon saknade päls i nacken. "Va??" tänker ni nu, men jag förstår henne... Yzma har ett hål i nacken. Ett GIGANTISKT hål. Redan på My DOg hade hon börjat tova och klia sig och det har eskalerat de senaste månaderna och den sista månaden har jag gått och plockat tussar med päls efter henne. Det gick inte att bortse ifrån. Det störde hela intrycket och gjorde att det såg ut som om halsen satt fast fel...Har tyvärr inga bilder på Yzma i min kamera, så om det är någon annan som har får ni gärna höra av er. Jag har fått en oskarp ifrån Annette, den ger i alla fall en hint om hur hon såg ut i nacken...


 


Framför oss står Leone med Mimmi. Mimmi fick också excellent. Framför Leone står Maria. Hon har en svart mellanpudel ifrån Charmer Wins, som kallas för Maja. Maja - eller Charmer Win's Morning Sun som hon heter i stamtavlan - är kusin till Yzma. Jag fick äran att sätta upp top på Maja, för det tyckte inte matte att hon behärskade. Maja blev tvåa i juniorkonkurrensen med CK och gick vidare till bästa tik. Där slog hon den bruna hunden som blivit etta och blev placerad som bästa tik 4!! På sin första officiella utställning. Jättegrattis!!


 


Leone hon fick mer eller mindre kasta sig in i ringen med Mimmi. Samtidigt som juniorklassen skulle in gick hon och vann BIR-valp med Belinda! Så redan där visste vi att det blev till att stanna kvar till finalerna.


 


Tyvärr har jag ingen bild på avelsgruppen i finalringen, så har du en sådan får du gärna skicka den.


Tack alla för en fantastiskt trevlig tillställning i vanlig ordning. Jag fascineras varje gång över hur varm atmosfär vi har på västras utställningar. Det jublas och applåderas och grattuleras och man hjälps åt. Jag kan inte hjälpa att jag återigen vill påminna er om att vara rädda om och värna om det, för det är verkligen inte självklart inom alla raser.


Dessutom skall alla som orkar engagera sig och kliva upp i ottan och offra sin fritid på arrangemanget ha en gigantisk eloge för det arbet de faktiskt utför. Jag hoppas ni ibladn kommer ihåg att säga det till dem. Jag glömmer det jämt, därför gör jag det så här. TACK!!


//Annika


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards