Alla inlägg den 30 augusti 2010

Av Annika - 30 augusti 2010 07:49

Sitter här med mitt morgonkaffe. Huset är tomt sånär som på mig, Tarz, Vilda och Yzma. I morse halv sex åkte Anna och Lelle med Nova, Lilo, Pumba och TinTin. Anna har 100 mil framför sig ifrån Stockholm och Lelle och Tin skall sätta sig på tåget till Linköping. Själv skall jag ägna morgonen åt att städa efter vår vecka här, en vecka som trots vädret varit en fantastiskt fin vecka. Är så galet glad över att Anna orkade köra hela vägen ner och ha semester med oss. Det var verkligen jätteroligt att få träffas igen och se hur Yzmas syskon vuxit. Nova tog på sig mammarollen igen och fostrade Yzma direkt - tror hon tyckte att jag varit lite slapphänt.    Roligast under veckan har varit att se att Yzma och Pumba tycker lika mycket om varandra nu som för 4 månader sedan när Yzma åkte. De har legat sked på golvet, haft pudelrejs ihop, kissat i kors nästan. 


Vi har varit på sydspetsen, i Lummelunda, i Visby, på Krusmyntagården, köpt garn och ull och kryddor och keramik och NJUTIT av tillvaron. Som kronan på verket så körde vi en sväng till russparken igår kväll efter en lång utställningsdag och vad kliver fram till oss vid hösthägnet om inte två märrar och ett russföl!! Blev så lycklig att jag trodde jag skulle grina.   


Helgen då?? Undrar väl många... HUR gick det på utställningen?? Jodå, man skall inte klaga. En besvikelse finns och det är att TinTin på söndagen vann öppenklassen, men inte fick något CK - varpå vi blev utan CACIB oxå - trots att det inte fanns fler SAR-färger på plats i mellanstorleken. (Pudlar tävlar nämligen om två CACIB, det ena är för färgerna svart/vitt/brunt och det andra för silver/aprikos/röd.)


Pumba och Yzma blev BIR och BIM-valp båda dagarna. Yzma slog därmed syrran Lilo. Båda dagarna blev vi således kvar till BIS finalen och även om det inte resulterade i placering så har det varit otroligt roligt att se SÅ mycket fina valpar av så många olika raser. Drygt 70 raser var representerade på lösrdagen - något färre på söndagen.   


Vilda har gjort en liten skräll. Eller rättare sagt: hon har gjord det jag hade en liten förhoppning om att hon skulle göra. Nämligen att visa att NU är hon klar i kropp och knopp. Jag visste ju att hon är lite sen - hennes mamma var tydligen likadan. På lördagen för den irländska domaren fick hon en etta och placerade sig efter kompisen Snigel. Som för övrigt gick och knep BIRet! Grattis Rebecka!! I Vildas kritik den dagen fick hon veta att hon var "2,5 years ultra feminin but with good body, good mouth, nice head, sufficient angulation, good tuck up, compact little lady, positive on the move with good rear drive, could be tighter in front".


På söndagen för norska Per Iversen vann hon öppenklassen och fick CK!! Hon blev 3:e bästa tik och tyvärr precis snuvad på certet men med en jättefin kritik: "En liten elegant, kompakt tik med feminint huvud som kunde ha ngt mer längd, typisk hals o överlinje, något öppna knävinklar, bra päls, kunde haft aningen längre svans. MYCKET bra rörelser. 


Lelle berättade att hon hade verkligen tyckt att det var roligt! Tyvärr hade jag ju fullt upp i pudelringen och kunde således inte bevittna det hela. När de sprang runt ringen hade Vilda gått ut i full koppellängd och travat på med rejäla kliv framför husse - högburet huvud och ordentligt driv! Hela hunden hade uttryckt glädje och framåtanda och det är ju precis det man önskar sig!! Så jag tror nog att lilla Vilda får roa sig med några utställningar till framöver, fast jag misstänker att det blir först om ett drygt år. Först skall vi ha valpar på vår fantastiska lilla tös som charmar hjärtan på löpande band!  


En tråkig sak vi fick veta i samband med finaltävlingarna på lördagen, är att hundsportens maesto Owe Germundson har avlidit. Det är en gigantisk förlust i förtid för svensk hundavel och utställningssport. Våra tankar går till hans närmaste och vi beklagar förlusten djupt.   


Tack alla för en fin vecka och en supertrevlig helg.   Huset var fyllt med pudlar och hederspudlar under helgen då Leone, Monica, Bea och Malin dessutom gjorde oss sällskap. Kan säga att det är rätt tyst just nu...


Nu är mitt kaffe strax uppdrucket och jag skall ta itu med städandet. Jag har några hundra bilder i kameran som jag tänkt jag skall gallra bland när jag sitter på båten i kväll, så att jag kan lägga ut några av dem. Imorgon är det arbetsdag igen.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards