Alla inlägg den 20 maj 2012

Av Annika - 20 maj 2012 22:57

Dagen har ägnats åt pälsvård. Inte av valparna, utan av valparnas mamma. För jädrar vad hon hade tovat igen. Rätt givet i och för sig - hon är inte badad sedan valpningen. Har inte velat göra det förrän de små börjat se åtminstone. Valparnas luktsinne är ju det som fungerar först och jag har inte velat störa deras tillvaro genom att ta bort den doft av mamma de vant sig vid, så därför har jag väntat tills att de fått fler aktiva sinnen.


Drygt tre veckor utan bad eller ens karda sätter sina spår i en fullpälsad pudelfröken... Men nu är hon ren. Hyffsat i alla fall. För det var såpass ingrott att jag såg att jag inte kommit hela vägen in till huden på öronen. Trots tre schamponeringar. Men från och med nu skall fröken inte gå mer än en vecka mellan baden. Målet är ju att hon skall ställas ut i höst igen, när hon hämtat sig från valparna. Certet ifrån Strömsnäsbruk skall förhoppningsvis få sällskap av fler under året.   


Totalt gjorde vi av med 5 timmar på tovutredning, bad och fön. Med pauser för att mata och tvätta de små. Vädret har varit helt fantastiskt så vi har suttit på altanen med dörren till uterummet och hundrummet öppen. När Yzma var badad - och blöt - ville hon ge de små mat. Med resultatet att de blev sjöblöta och fick bli handukstorkade de med innan jag ställde Yzma under fönen. Det roliga är att Yzma verkar riktigt nöjd över pälsvården idag. Det är precis som om hon verkligen uppskattar att vara ren och fin. Blir liksom gladare hela hon. 


//Annika 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards