Alla inlägg den 21 januari 2012

Av Annika - 21 januari 2012 20:31

Det har snöat idag! *lycka och jubel* Jag föredrar snö och några minusgrader framför det vi varit drabbade av ända sedan i somras: regn och grådis. Dagarna man kunnat se solen mellan molnen den här hösten är lätträknade och det är deprimerande om något att det alltid är ngt skit i vägen på himlen. Äntligen kommer regnet i alla fall ner som snö och man sliper ha hela huset lerigt av hundtassar jämt.


 

Snö januari 2012.


Jag lyckades till och med grabba mobilkameran och ta en bild så att jag kunnat föreviga att vi faktiskt hade en uns snö den här vintern. Risken är väl att den är borta imorgon igen.


Jag tände pelletskorgen i kaminen ikväll o la mig på soffan för att ha lite kvalitetsgos med Vilda. Stensomnade. Vaknade 2,5 timmar senare och det brinner fint i kaminen fortfarande. Funderade på om jag skulle lägga på en värmelogg på glöden nu (efter snart 4 timmar) men konstaterade att det har hunnit bli 25 grader här uppe! Misstänker att mössen har det varmt o mysigt på vinden...


Möss ja. De finns på taket. Hörde kraffs i anslutning till skorstenen häromkvällen. Måste prata med försäkringsbolaget om hur jag skall gå till väga.


//Annika

Av Annika - 21 januari 2012 15:46

På måndag fyller min lilla flicka 16 år!   


Idag skall hon hålla en tillställning för sina goda vänner. Vad säger man idag? Kalas? *låter som barnkalas* Fest? Party? *lite 80-tals varning eller?* Jag är som bekant långt ifrån någon bullmamma, men jag tycker det är vansinnigt roligt att baka tårtor. Så det har jag fått göra idag.


Det blev en mastig chokladbotten (tyvärr jäste den inte riktigt som jag ville) vilken har fått se sig delad en gång med ett lager björnbärsmarmelad emellan. På den välvde jag sedan en enkel hallonmousse (hårt vispad grädde med krossade hallon och gelatinblad) vilken sedan täcktes av ett rosa marsipanlock *löööv Odense som gör färdiga sådana i grönt, rosa och vitt*. Dekorationerna var utmaningen idag. De är gjorda av sockerpasta. Pilligt värre och en utmaning utan dess like att få att fästa på florsockerpudrad marsipan. Tårttemat blev japanska körsbärsblommor till min Manga-älskande dotter! Stammarna beströk jag med kakao och blommorna fick en silverkula i mitten för att de skulle sticka ut lite från den vitpudrade bakgrunden.


 

Grattis på födelsedagen älskade unge!


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards