Direktlänk till inlägg 20 november 2011

Flyga med hund

Av Annika - 20 november 2011 12:03

Så efter en vecka i Luleå - med avstickare till Boden och diverse andra punkter på kartan - så blev det då dags att färdas hem.


Förresten. Skall ni ha tag på en naprapat i krokarna där uppe så kan jag med varm hand föreslå Anders Eliasson på Nordpolen i Boden. Vilken underbar människa! Han har en stadig aura, fylld av värme och vänlighet.


Men jag tänkte jag skulle dela med mig av erfarenheten att flyga med hund.


Har man en liten hund så kan man flyga den som handbagage på alla våra inrikes flyg, förutsatt att man fått bokningen med hund i handbagage godkänd. Om det kommer en allergiker så kan man bli nekad. Hunden får väga max 8 kg ihop med väska. Väskan skall vara max av storlek 40x25x23 när man flyger med SAS. Andra bolag kan ha andra mått. Kolla det först!! Den måste ha en tät botten och lufthål för god ventillation. Det finns massor av fina väskor som lämpar sig för att flyga med hund. Vilda tex går ju alldeles utmärkt att transportera i en sådan här:

 


Men nu skulle jag ju flyga med en hund som väger drygt 10 kg. En sådan får man inte ha med som handbagage...


Så då återstår att flyga honom i lastutrymmet. För det krävs en typgodkänd bur, med läckagesäker botten. Den skall ha handtag eller kant på sidorna så att den går att bära. Den skall vara desinficerad och vara av rätt storlek för den specifika hunden som skall flygas. Det innebär att hunden måste kunna sitta, stå och ligga normalt:

  • Längd skall minst vara hundens längd från nosspets till sittbensknöl + 10%.
  • Bredd skall minst vara hundens bröstbredd gånger 2,5.
  • Höjd skall vara hundens höjd över hjässan när hunden står normalt.

Och tro mig när jag säger att det hålls hårt på reglerna just nu. Det var på vippen att jag fick flyga hem Tarzan i den lånade buren.


När man kommer till flygplatsen så går man till incheckningsdisken och checkar in sig och sitt bagage. Där får man en tag att sätta på buren. Sedan går man till specialbagage med buren och hunden. Personalen kontrollerar insidan av buren och ställer den på en vagn. Man lastar i hunden. Ta av halsband och koppel så hunden inte riskerar att fastna på något sätt. Personalen kör iväg med hund i bur. Nu går man själv till säkerhetskontrollen och genomgår den vanliga proceduren. I mitt fall innebar det att jag fick till och med ta av mig stövlarna och gå i strumplästen genom metalldetektorn... Mina klackar skulle röntgas. 


Buren lastas sedan in i ett tryckutjämnat bagageutrymme. Temperaturen där understiger inte 12 grader, men håller sig vanligen mellan 16-20. Det är ju inget problem för en välpälsad pudel. Buren förankras väl så att den inte kan glida omkring. 


Framme så lastar man av buren och ställer den på vagn och kör till utlämningen. Eller som i vårt fall - nästa flygplan för omlastning... Vi bytte flyg i Stockholm. När man gör det och har checkat in gods för hela sträckan får man inte träffa hunden emellan, så se till att hunden är väl rastad innan man checkar in den. Totalt blev Tarzans burtid på ca 4 timmar, inklusive incheckning, omlastning och uthämtning.


Väl på Landvetter fick jag hämta ut honom i en specialbagage-sluss, som ligger bredvid det vanliga transportbandet. Där kör personalen in buren med hunden i slussen och efter att de stängt ut till sig så öppnar de för mig på andra sidan. Det jag ställt mig lite frågande till i det förfarandet är att ingen kontrollerade om jag verkligen fick hämta ut just det bagaget... På alla andra flygplatser kontrollerar de bagagetagnumret mot min flygbiljett.


I vanlig ordning var det en glad hund jag hämtade ut. Inte mer berörd än att han saknat sin matte några timmar.


//Annika

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards