Alla inlägg den 1 november 2011

Av Annika - 1 november 2011 07:59

Pelletskorgen tjänar sitt syfte väl. Åtminstone än så länge.


Igår kväll tände jag i kaminen med björkved för omväxlings skull. Tänkte ära Samhein genom att tända en ordentlig huseld. Tyvärr fanns ju inget bål att hämta elden ifrån så jag fick förlita mig till tändstickor. Det är säkert någon druid som uppfunnit dem.  


Det finns en sak pelletskorg inte kan ge, som ved är överlägsen på. Det är doften av nytänd torr björkved. Den är klart underskattad. Men efter igår kan jag återigen konstatera att jag tycker det är lättare att få en jämn förbränning med pellets. Trots att jag ströp förbränningen till ett minimum på veden igår blev det snabbt FÖR varmt på övervåningen.  Visserligen var det 11 plusgrader ute och innetemperaturen krävde ingen eldning egentligen så det var inte så konstigt att det blev varmt i överkant. Men det blev FÖR varmt FÖR fort för min smak. Så jag skall helt klart fortsätta elda pellets i kaminen och så varva med veden när det krävs lite extra kräm.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards