Direktlänk till inlägg 19 november 2011

Luleå... by night. Eller något.

Av Annika - 19 november 2011 21:00

Efter sen kväll på lördagen och med drygt 80 mil i kroppen fick vi oss en välbehövlig sovmorgon. Igen. Trots att jag sovit större delen av resan. Skall jag tolka det som att det fanns lite att ta igen på?


Jag tror inte vi masade oss ur sängen förrän efter 12. Frukost och så plötsligt var vi iväg igen. Nu packades hundarna in i bilen och vi åkte ut på - i min värld - ett träsk. Där stod Ulle o Lelle med alla lapphundarna och cockern Lexie och eldade... Här skulle det grillas korv!! Så det gjorde vi, medan lapphundarna och pudlarna och Lexie rusade runt runt. Vid tre var mina fötter stelfrusna och det var dags att åka hemåt. Det började skymma. Skymma!! Vi hade ju nyss klivit upp!! Vi skulle hinna duscha innan middag hos svärföräldrarna i Råneå.


Middag ja. Det är en saga för sig, för god för att vara sann... Annas mor - Margareta - hade lagat till blodpalt! Det har jag ju aldrig tidigare ätit och när Maggan fick veta det så tyckte hon att det är klart att det skulle åtgärdas. Så nu har jag ätit det med. Annas syskon var med, ihop med sina respektive. Jag blev så mätt så jag trodde jag skulle svimma ett tag. Blodpalt med fläsk, gräddsås, potatis, lingon och smör... LCHF, släng dig i väggen! Jag kan konstatera nu att jag gått upp ett halvt kilo den senaste veckan. Men det var det värt! För fy f-n vad gott det var!!


Tarzan gillade oxå blodpalt... Han fick sitta i Maggans knä och äta ifrån hennes tallrik. Tur att den hunden är så väluppfrostrad att man inte behöver oroa sig över ett sådant tilltag. Jag vågar inte ens tänka på följderna om det hade varit Vilda... Jobbar fortfarande på de olater hon la sig till vid nyår ihop med kalkontanten Anki...  


Under veckan i övrigt har vi frossat i allsköns god mat. Älgkött i flera varianter. Ostar med hjortronvin. Sushi blev det oxå. Börjar inse att jag skall vara tacksam över att det bara är ett halvt kilo +. Alkoholist har jag dessutom blivit. Tror vi druckit vin nästan varenda kväll. Minst ett glas. Jag har även halkat dit på en öl eller två.


Tårta har jag oxå ätit. Dels på söndagen hos Ulf och Margareta- där blev det vaniljglass med hemkokt hjortronsylt *svimmade nästan av lycka* och sedan blev det en bit tårta till kaffet med anledning av Fars Dag - men även på måndagen så vi var hos Bosse och firade honom på hans födelsedag. Fler nya namn och ansikten att komma ihåg.


Enda morgonen vi kommit upp i vettig tid är nog på onsdagen. Jo, torsdagen oxå. Och fredag förstås. Men fatta att kliver man upp innan 10 så är det MÖRKT! Även mitt på dagen - vid 12-13 tiden så känd det som om solen knappt orkar upp. Även om jag nu inte såg det med egna ögon då det var pissväder hela veckan. Plusgrader o mulet. Jag som hade sett fram emot norrsken!! Tror ni jag fick se det? NÄ!! Det kom på fredagkvällen fick jag rapporter om. När jag var tillbaka i ett regnigt Göteborg med 10 plusgrader.


Så ja, jag skall upp snart igen. Om inte annat så för det förbannade norrskenet! Tänker inte nöja mig med att se det endast på Jörgens fantastiska bilder. Så det så.


//Annika

 
 
Ingen bild

anki hult

19 november 2011 22:42

Åh det låter lika fantastiskt som det var :-) Vilken resa och vilket mottagande. Men jag förstår inte varför du klagar på Vilda...hon är en mycket klok liten vinthundsdam... som inte har några som helst olater.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards