Direktlänk till inlägg 29 juni 2010

Golv

Av Annika - 29 juni 2010 09:57

Då är man i golvsvängen igen. Det finns så mycket snyggt på marknaden när det

kommer till golv - även om vägg och tapetutbudet slår allt - så det är nästan synd att lägga något "vanligt" golv i hallen där nere. Samtidigt måste jag ju tänka praktiskt. Har hittat så mycket läckra vinylgolv vilka jag lätt skulle kunna slänga in ett tiotal av. Metallic, glitter, mönster, färger.


Men nä. Det får bli det notade skeppsgolvet i hallen oxå trots allt. Vinylgolv kan ha svårt att stå emot det hårda slitage det kommer att utsättas för med grus och klor och snö. Det jag måste tänka på är att limma bräderna extra noga, så fukten inte går ner i. Dessutom är det inte det lättaste att lägga vinylgolv och att limma det snyggt. Tro mig. Limmade vinylgolv i köket i den senaste lägenheten och det var svettigt. Min dåvarande pojkvän fick slita hund för att få bort alla luftbubblor (tänker på dig allt ibland Linus och alla mina infall du fick stå ut med ) när jag inte orkade längre.


Däremot överväger jag att lägga något annat precis innanför dörren. En kvadratmeter eller så - som går att lätt byta ut när det blir för slitet och tråkigt. Där skulle man ju kunna ösa på med lite glitter för att förhöja vardagen!   


//Annika


PS. Det finns ibland klickbara länkar i mina texter till bilder och produkter. Missa inte dem! Jag tar gärna emot smakråd och åsikter.

 
 
Ingen bild

Majsan

29 juni 2010 12:13

Tar Dig på orden och skriver genast en kommentar. Notade golv (om det är vad jag tror)är mycket snyggt, men min kusin med en liten svensk-dansk gårdshund fick problem med att hundens klor gjorde hål i det svarta mellan golvbräderna. Inte så snyggt efter ett par år. Men det finns kanske bättre och hårdare material i dag när man notar. Glöm inte att visa bilder på det du fixat till. Trappan tex. Jag gillar Dina bilder. *tummen upp*

 
Ingen bild

Annika

29 juni 2010 19:47

Helt rätt Majsan! I vanliga fall är noten en gummilist som läggs mellan golvbräderna. Synnerligen feppligt och kräver en yrkesman för att det skall bli snyggt. Noten gör att golvet har möjlighet att röra sig beroende på temperatur och väder, utan att spricka eller blida mellanrum mellan bräderna. Därav ursprunget - skeppsgolv. Att lägga RIKTIGT notat trägolv ligger LÅNGT över en annans budget. Golvet jag valt är ett laminatgolv, där noten är urfräst i brädan och belagd med en hårdare gummiliknande yta. Så det är förhoppningsvis lika slitstarkt som laminatgolvet i övrigt. :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards