Direktlänk till inlägg 10 juni 2010

Det är inte lätt att inte ha huvudet med sig...

Av Annika - 10 juni 2010 22:14

Det jag känner av mest nu efter omständigheterna som ändå gör att jag är sjukskriven är att huvudet inte tycks fungera... Allt tar så vansinnigt mycket längre tid. Inte utförandet i sig, utan att jag inte klarar av att koncentrera mig.


Ett exempel: Jag skall gå och fylla på dricka. Jag går från köksbordet till kylsskåpet och noterar att valpen kissat på köksgolvet. Ställer ifrån mig glaset på bänken. Går och hämtar moppen och torkar upp, sätter tillbaka moppen. Ser klickern på hyllan, tar den och går och hämtar hundgodis. Går ut i trädgården med Yzma för att köra lite klicker. Medan jag tränar ser jag en bajs på gräsmattan. Går in och hämtar en bajspåse, plockar upp. På väg till soptunnan får jag syn på spaden som står i rabatten. Släpper bajspåsen vid stentrappan och skall ställa undan spaden. Ser att jag inte flyttat daggkåpan jag skulle flyttat igår. Flyttar daggkåpan. Kommer på att rabarbern oxå skall flyttas på. Gräver upp en ny grop och flyttar en rabarber. Kommer på att jag är törstig. Sätter ner spaden och går in och skall hämta dricka. Glaset står på köksbänken.


Jag får ingenting färdig. Jag klarar inte av att hålla kvar en tanke, en händelsekedja i huvudet. Minsta distraktion gör att den bryts. Det gör att när jag väl fått hämtat min dricka så är jag så slut att jag inte har någon energi kvar till något.


Nåväl. Daggkåpan är flyttad. Rabarbern likaså. Även om det tagit flera dagar. Sommarskorna är svarta av jorden. För jag skulle bara... inte tänkte jag på att ta på mig gummistövlarna.


//Annika

 
 
Annette Sandberg

Annette Sandberg

10 juni 2010 22:36

Undrar om inte jag också borde vara sjukskriven för det där känner jag igen fast jag skyller på åldern, hmmm kanske inte är så

http://www.cruseas.se

 
Ingen bild

Annette

10 juni 2010 22:41

Men Annette! Du är ju sjukpensionär på deltid. Du skall ju vara sådan!

 
Ingen bild

Anne-Sofie

10 juni 2010 23:12

Känner igen det där när min man dog,sprang bara omkring hela tiden hit o dit,det jobbigaste var att gå in i duschen för där var man tvungen att stå still en stund.Så visst är det ett stress syndrom,lite är jag sån ännu men kan skärpa till mig att stanna upp. Försök att hitta lugna stunder att hämta krafter. Kram!

 
Ingen bild

Anki Hult

11 juni 2010 07:45

Oj Annika vad jag känner igen mig i det du beskriver. Sådan blir jag när jag jobbat för mycket under för lång tid. Jag brukar kalla det för att jag har popcorn i huvudet. Tankar och intryck hoppar omkring och studsar inne i huvudet. Inte en enda en är still länge nog för att man skall hinna reflektera...de bara hoppar runt och man är så virrig och splittrad...

Trösten är att det lugnar ner sig då du vilat mentalt ett tag. Försök att inte prestera så mycket... Ta ledigt från dina krav och önskningar oxå.. De stressar din hjärna mer än du tror... Det är ju de sk A-människorna som springer in i väggen. Anledningarna kan vara många och inte alltid jobbrelaterade men det är vi med höga krav på oss själva som åker dit...alltid..
Skönt att det är sommar i alla fall och att du har en trädgård...låt den växa lite i lugn och ro nu ett tag.. Du måste inte bli klar med allt i sommar..
KRAM anki

 
Ingen bild

Majsan

11 juni 2010 08:49

Ja stressen tar sig olika uttryck. Själv har jag efter att ha sprunigt in i väggen några gånger drabbats av handlingsförlamning/beslutsoförmåga när det börjar stressa ihop sig ordentligt nu för tiden. För att mota olle-i-grind vid dylika tillfällen skriver jag alltid göra-listor för att undvika höns-utan-huvud-beteendet. Ibland lyckas det, ibland lyckas det inte. Sköt om dig och ha en trevlig helg.

 
Ingen bild

Anneli

11 juni 2010 14:10

Ja, det känner jag igen... Det är jättejobbigt och frustrerande.
Det är så jag känner när jag missat min medicin eller är fysiskt eller psykiskt "nedsatt" så att jag får s.k ep.-känningar ;) Man går som i en bubbla och har svårt att fokusera på nånting. Hjärnan går på högvarv.... :/
Tips: Gå och sätt dig och försök att inte koncentrera dig (fokusera) på nåt speciellt. Bara finnas, meditera eller helt enkelt sitt och titta ut genom ett fönster på naturen utanför och andas lugnt.
Så att hjärnan kan "gå ner i varv". Det kan ta tid med det är det verkligen värt...
Annika... Det finns inga måsten!
Hundbajset ligger nog kvar imorgon också och träningen går bara åt pipan... :)

Kram Anneli

 
Ingen bild

Anki L

11 juni 2010 14:38

Sån är jag konstant. Har 17 olika saker på gång alltid. Sen tiltar hjärnan ibland också- försökte starta bilen med husnyckeln häromdan.

 
Ingen bild

Stina

13 juni 2010 16:14

Ooops! Så där är det alltid för mig..men det har liksom alltid varit så, antar att jag föddes sån;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards