Direktlänk till inlägg 11 april 2010

Vet snart varken ut eller in.

Av Annika - 11 april 2010 21:06

Hur gör man när man har så mycket idéer att det formligen svämmar över? Kombinera det med en begränsad ekonomi och en insikt över att man inte klarar av vad som hellst...


Jag har bekymmer med ytan under fruktträden. Att gräva ut och jämna hela ytan kommer att bli ett gigantiskt projekt. Lutningen är större än jag velat se. Den plattbelagda gången är totalt 25 meter lång (inkl vinklarna) och 1 meter bred. Jag har inte ens vågat börja räkna hur många plattor det är. Dessutom verkar det som att vinbärsbuskarna klarat både min tuffa behandling i somras, såväl som den hårda vintern. Jag har inte hjärta att slänga dem. Begriper bara inte var jag skall göra av dem.


Jag skulle behöva mer bärlager och sten än jag kan lägga pengar på. Så nu har jag kört fast. Känner mig rätt rådvill.


Dessutom har jag identifierat en buske som står dumt där den står nu, eftersom björnbären behöver sol och busken kan bli upp till tre meter hög. Det är en rosenrips. Den är inte så hög just nu - jag har klippt ner den. Vilket i sin tur innebär att den kommer att blomma rätt tunt i år. Bredvid den står en schersmin. Den fick sig oxå en vända med sekatören. Så de kommer att få flytta båda två. Förmodligen till gräsplättens sydsida, så att de fungerar som avgränsning mot skogen med tiden.


//Annika

 
 
Ingen bild

Anki

11 april 2010 22:19

Hej! Måste ni lägga plattor? Kan du inte grusa?
Plattorna kan ju bli ett senare projekt när allt annat hunnits med...Kanske kan du använda stenar som inte är så vassa..tumlade stenar..finns det?
Har ingen aning om vad det kostar men kan tänka mig att det är bra mycket billigare än plattor..

 
Ingen bild

Annika

12 april 2010 07:35

Åh, nej det är inte tänkt att vi skall lägga nya plattor, utan just grusa ytan, eller åtminstone delar av den. Men det kräver att alla de gamla plattorna måste bort först... Jodå, det finns tumlad naturgrus - har redan varit och tittat ut en sort. Kostnaden för att grusa ytan är inte gigantisk - men arbetet det kommer att kräva är det...

 
Marika

Marika

12 april 2010 08:53

Känner igen mig!!!

Jag som brukar somna som en sten på kvällarna ligger nu vaken timme efter timme och gör om trädgården i huvudet! Jag ser precis hur det ska se ut! Problemet är bara tid, ork och pengar =)

I dag river snickaren vår (fula) altan och förhoppningsvis har vi en ny altan där på fredag!

Därefter ska vi "bara" mura och fylla ut så marken blir planare. Ca 25 m2 "megawall" och 38 m3 fyllnadsmassa behöver vi. Vågar inte ens tänka på vad det kommer kosta ...

http://www.trollglitter.se

 
Ingen bild

Marie & Lipon

12 april 2010 11:38

Funderingar om fyllnadsmassor;
Här i krokarna byggs det & folk som vill ha extra fyllnad annonserar att de tar emot från de som vill bli av med överskott.........

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards