Direktlänk till inlägg 22 juni 2011

Postgångens liv och lustar

Av Annika - 22 juni 2011 20:04

Första gången jag kom i kontakt med Postens 4%-felmarginal var hösten 1997. Då försvann alla våra bröllopsbilder spårlöst. Alla negativ som varit på labbet för förstoringar, tackkort, kopior... rubbet.


Den 3/6 hakade jag på Optigens clinic för att prcd-testa Yzma. Vilket är ett måste om man ämnar låta en pudel gå i avel. Enda undantaget ifrån den regeln är ifall hunden är hereditärt fri. Vilket Tarzan är. Men då Yzmas mor är anlagsbärare måste samtliga avkommor testas innan avel. Först ut är alltså Yzma.


Testet bokas med clinic rabatt som gör att det med dagens dollarkurs kostar ca 900 kr istället för 1250. Tid bokas för att ta blodprov, vilket ihop med porto, kuvert och veterinärens avgift går på ca 600 kr. Så börjar väntan. Tarzans uppfödare har gjort samma prov på en annan klinik samma dag. Det 13:e får hon veta att hennes prov har anlänt USA. Två dagar senare dras beloppet från hennes konto. Jag har fortfarande inte hört ett pip. Den 17:e börjar jag misströsta. Blodet måste vara Optigen till handa 30 dagar ifrån anmälan. Den 21:e - 14 dagar efter att blodet är skickat - bokar jag in ett nytt blodprov. Det är bara att konstatera att det första blodprovet förmodligen aldrig kommer komma fram.


Idag drar vi nytt blod på Yzma, fyller i kopior ifrån anmälan och skickar iväg. Ytterligare 600 kr. Vågar inte vänta till efter helgen. Tänk om det inte hinner fram till den 3/7? 


4 timmar senare. Alltså 10 över sex i kväll får jag veta att provet kommit fram...!! Snacka om att man får hjärnblödning. VAD i all världen kan göra att ett vadderat kuvert med tulldeklaration, frankering, tydliga instruktioner, referenser och kontaktpersoner kan ta 15 dagar på sig att nå USA från Sverige??!


Så utan att ens veta om hunden kan gå i avel (prcd är bara ett av nyckelhålen vi skall igenom) så har jag hittills lagt drygt 2000 kr på det här nöjet. Nästa steg är HD röntgen. Det går på ytterligare 1000 kr. Ögonlysning och kontroll av patellor. 725:- Sedan skall hon MH-beskrivas. 350:-


Den j-vel som kläcker ur sig att man kan tjäna pengar på hunduppfödning kan jag tänka mig ge VÄLDIGT en ingående lektion i ekonomi!


//Annika

 
 
Ingen bild

Lena A

23 juni 2011 21:18

Jaja... stor del av den kostnaden har vi vanliga hundägare med... som hälsotestar och MH-beskriver våra hundar ;)

Annika

24 juni 2011 10:48

"Vanliga" hundägare går sällan igenom det med alla sina hundar, de skiter fullständigt i hälsotester. "Vanliga" hundägare nöjer sig men en eller två hundar dessutom. Och du kan definitivt inte kategoriseras som den "vanliga" hundägaren Lena. Du är en rätt sällsam hundägare som uppfödare drömmer om att få som valpköpare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards