Direktlänk till inlägg 8 juni 2011

Det blommar för fullt i trädgården

Av Annika - 8 juni 2011 22:43

Så för att påminna mig om vad det är som kommer upp har jag gått en vända med kameran...



Jag fick bara plats med halva ädelsyrenen på bild...

 

Vallmo... även om det verkligen inte är rätt färg för den delen av trädgården så är ju färgen magnifik!

Rhododendron i all sin prakt. I den här lever min mormors ande. Hon finns alltid i mina tankar när jag ser den här.

 

Nävan sprider sig.

 

Irisen blommar, trost hårt angrepp av bladlöss.


Blå blommor jag faktiskt inte har en aning om vad de heter.

 

Alliumen svävar som lila bollar över daggkåpan. Precis som det var tänkt.


//Annika

 
 
Sussi

Sussi

8 juni 2011 22:58

De blåa ser ut som lungört, blir de rosa när de börjat blomma över?

http://www.forsfararens.com

Annika

8 juni 2011 23:19

Nä, lungörten växer längre ner. Blir väl ca 30-40 cm hög. De här är nog närmare 80 höga.

 
Annette Sandberg

Annette Sandberg

9 juni 2011 00:22

Den blå är gurkmeja och kan bli ett rejält ogräs om man inte ser upp.

http://www.cruseas.se

Annika

14 juni 2011 16:58

Men gurkmeja har väl gula blommor...? Eller tänker du på gurkört? Det är det inte...

 
Bea

Bea

14 juni 2011 15:44

Det ser ut att vara något liknande vallört. Kan vara Uppländsk vallört, men det är svårt att se blommorna på bilden. familjen Boraginaceae i alla fall, dvs strävbladiga växter.

http://www.pompepudel.n.nu

Annika

14 juni 2011 16:54

Jag tar ett närmare foto i kväll!

 
bea

bea

14 juni 2011 21:50

Bildexempel:
Här: http://farm5.static.flickr.com/4014/4669677800_508f280b1b.jpg

och här: http://www.hososs.se/tradgard/api6/vallort_upplandsk_1.jpg

http://www.pompepudel.n.nu

Annika

14 juni 2011 23:19

Jepp den är det! Det blev en sen arbetsdag idag så jag hann inte fota innan mörkret gjorde sitt inbrott tyvärr. Uppländsk vallört alltså. Vad är den bra för?

 
Bea

Bea

16 juni 2011 21:14

Inte bra för något egentligen. Växer som ogräs, men de är ju ganska vackra när de blommar. Blomfärgen varierar från nästan vitt till rosa till klarblått. Blir ca 1 m höga.

http://pudelpom.blogg.se

Annika

16 juni 2011 21:20

Ja, de är vackra och säkert en meter höga just nu. Står emot Yzmas rejs och hindrar dem från att hoppa upp till den övre platån.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 1 april 2017 12:38


Frosten är ut marken och tack vare en mild vinter så har det gått att gräva redan i ett par veckor.   Förra helgen roade jag mig med att ta upp en av de gamla odlingslådorna uppe på terrassen vid växthuset. Den har de börjat murkna. Där har jag n...

Av Annika - 2 januari 2017 14:47

Så vad ska man hitta på 2017 då?   Förhoppningen är att jag ska hitta tillräckligt med tid åt att ta vid spårträningen på allvar så att jag kan starta Ginny i spåret. Yzma ska starta sin första "riktiga" lydnadstävling i januari. Har inga förhopp...

Av Annika - 28 december 2016 09:38

Tiden går bevisligen fort. Trots att vi inte haft några valpar den här hösten så har det uppenbarligen rasslar förbi. Sommarsemestern avlöpte väl. Trots en del missöden med husvagnen. Körförbud, elfel, ombesiktning o en kyl som ena stunden funger...

Av Annika - 25 juli 2016 19:38

Jag hann förstås jubla lite för fort över kylskåpet igår kväll. När jag fått kylen tillbaka på sin plats o ännu senare gick ner för att kolla så att den fungerade: så gjorde den givetvis inte det. Vad #svordom liksom! Så jag kopplade ur gasol och el ...

Av Annika - 24 juli 2016 20:40


I torsdags kom ytterligare en riddare till undsättning. Den här gången i en svart kinesisk jeep. Be mig inte stava till namnet för det kommer inte att bli rätt. Men med Anders hjälp så fick vi igång bromsljusen och händig som han är fixade han även d...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards