Alla inlägg den 22 september 2010

Av Annika - 22 september 2010 22:12

Så ikväll var då första kurstillfället. Synnerligen trevligt. I kväll började vi utan hund, för att bekanta oss med varandra och titta igenom upplägg av kursen och vad vi har för förväntningar. Vi är 7/8 personer (en av hundarna skall gå med husse/matte). Det är väldigt varierad bakgrund och erfarenhet och hur långt man kommit och hurdana mål man har. Kursen skulle från början rikta sig till att träna lydnadsmomenten i appell, men en av deltagarna har kommit upp i högre redan och ville gå den kursen. Men då hon var ensam så blev det ingen kurs och eftersom en dal hade lämnat återbud och vi har två instruktörer så bereddes plats för henne. Det gör att vi andra får plötsligt möjligheten att förbereda oss även inför lägre!   


Jag kom på att jag måste nog börja föra lite logg över träningen med Tarz nu. Frågna är bara hur. Innan jag kommit på det får jag försöka samla ihop tankarna i alla fall genom att få dem på pränt. Var skulle jag göra det då om inte här?


Skall villigt erkänna att träningen legat nere rätt länge. Men momenten ser idag ut så här:

  • Linförighet - behöver putsa positioner (behöver man inte alltid det)
  • Fritt följ  - som ovanstående
  • Apportering - bättre gripande, bort med tugg, slut på ärevarven.
  • Hopp - Tveksamt uthopp
  • Läggande under gång - saknas
  • Inkallning - träna ingång
  • Framförgående - saknas
  • Platsliggande - funktionellt, men måste befästas hårdare. Jag vill aldrig tveka över om han ligger kvar. 

Sedan vill jag dessutom ha:

  • Ställande under gång
  • Budföring
  • Kryp

Jag har målet att under våren få till start i appellen. Nu under hösten skall jag starta i LK1 är tanken. Har faktiskt anmält... Det innebär att jag till december måste få in ställande och läggande under gång.


Så, då har jag definierat var vi står - nulägesanalys och vart vi vill - mål.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards