Alla inlägg under januari 2010

Av Annika - 17 januari 2010 20:23

Den här helgen har ingenting blivit gjort i renoveringsväg. Lördagen ägnade jag åt städning och tvätt. Idag har två hundar fått sig en renovering - bad, fön och klipp. Det var välbehövligt, det fanns galet mycket att ta av.


//Annika

Av Annika - 13 januari 2010 18:28

Idag har jag beställt blomsterfröer.   För hur kallt det än är nu, så kommer ju våren och då skall det kultiveras! Man har ju liksom växthus nu va... Jag hoppas det dessutom går bättre än med hälften av tulpanlökarna som överraskades av kylan och frös fast i altanen...


Har ju tänkt att få upp spaljéer som insynsskydd vid entrén/parkeringsplatsen. För att få lite fägring så har jag beställt frön till svarta stockrosor dit, till dem en svart/vit akleja. Sedan har jag beställt en blandad mix av alunrot. De passar in överallt. Två sorters solrosor, en rödsvart och en eldfärgad - vilka jag funderar på att placera framför växthuset så att de skuggar det lite. Silvermartorn letade sig ner i beställningen oxå. Vet inte riktigt var jag skall ha dem, men de är SÅ häftiga. EN luktärt i vitt och purpur och en vit vallmo med svart mitt. Får väl se var jag sätter dem. Kanske hamnar luktärten runt växthuset istället och solrosorna vid altanen.


Krus- och vinbärsbuskarna får förmodligen stryka på foten till våren helt och hållet. Överväger att plantera hallon där istället. Så det skall inhandlas senare. Rabarber MÅSTE vi ha. Funderar på att samla allt "ätbart" där uppe vid plommon och körsbärsträdet. Gången fram kommer att kantas av krukor med örter. Basilika. Rosmarin och oregano i mängder. Salvia. Myntor. Den stränga vintern har nog haft ihjäl allt i örtväg är jag rädd. Får väl försöka mig på att odla själv. Misslyckas man kan man ju köpa färdigt.


Bambun i sin kruka har jag i alla fall bestämt att den skall stå nere vid entrén. Vi är helt överrens här hemma om att vi skall ha någon form av vatten och en sittplats där nere. Insynsskyddad och som ger en rofylld stämning som förhoppningsvis bidrar till en känsla av lugn.


En ljust rosa buskros inhandlades ju i höstas. Uppe på den blivande rosplatån finns två gamla buskrosor som är översållade med taggar. En med vita små blommor och en med lite större karminröda. Flammentanzen ifrån entrén skall hitta sin väg dit upp oxå. Sedan skall det kompletteras med fler vita och rosa och gärna en polka-ros. Rosorna kommer att få sällskap av pioner och lavendel. En riktig "mormors"-plätt blir det. I mitten kommer det att finnas ett litet bord och två stolar för sommarkvällarnas rosa solnedgångar.


Ser fram emot våren och alla äventyr i trädgården. Men trots det måste jag säga att jag njuter i fulla drag av den otroligt vackra vintern vi har i år. Jag önskar alla vintrar var sådana här.


//Annika

Av Annika - 13 januari 2010 09:36

Igår ringde Margareta ifrån Skånska Byggvaror och talade om att på måndag kommer en leverans till oss med vårt duschhörn!   


//Annika

Av Annika - 11 januari 2010 06:47

Helgen har tillbringats på Svenska Mässan. Det har dessutom blivit långa dagar.


Lelle har haft nöjet att ställa storpudel, en hane på Caro-Line's kennel. Det individuella resutlatatet var väl inget att gå i spinn över - släta ettor båda dagarna. Men både uppfödargrupp och avelsgrupp tog sig vidare till finalringen och skrällen skedde väl egentligen på lördagen, då avelgruppen gick och VANN! Jättegrattis till Gerty och Charlotta!  


 


Själv har jag hållt i nosar, saxar, kardor, kammar, koppel, fotograferat och suttit i italienarklubbens monter med Vilda.


//Annika

Av Annika - 7 januari 2010 22:29

TinTin är badad och jag har kört en maskin med tvätt. Trycket i tanken håller!  


//Annika

Av Annika - 7 januari 2010 16:09

Dagen pojekt var: dra upp slangarna ur brunnen.


Lelle gav sig på att lossa slangarna. Med hjälv av värmepistol så fick han till slut loss dem. Under tiden ringde jag runt efter en bottenventil. För att kunna få rätt ventil behövde vi dock komma in med den gamla.


Men redan när Lelle lossade slangarna ifrån vinkelkopplingen började vi misstänka att problemet inte var bottenventilen. Vinkelkopplingen och spolslangen visade sig vara igenfrusen. Lelle monterade loss vinkeln och jag tog mig in och tinade den med hett vatten och torkade den på låg värm i ugnen. Tog även en flaskborste och försökte göra rent den, det lostnade en massa rost o smågrus. Så bottenventilen behöver bytas. Lelle försökte dra upp slangen ur borrhålet, men vid tio meter tog det stopp. Det här är inget man gör i 12 minusgrader om man inte är riktigt illa tvungen. Det är tungt och blött. Så vi bestämde oss för att undersöka om det räckte med att få undan ispropparna. Slangarna fylldes med varmt vatten och skruvades ihop igen. Pumpen startades, kranen till tanken öppnades och se på fan!! Det fungerar!! Vatten forsade in i tanken, trycket ökade och pumpen slog av när trycket nått 4 bar. Vattnet stannar kvar i tanken!! Lycka och jubel! För att utmana ödet ytterligare så passade Lelle på att spola filtret, det borde vara det ultimata testet då det enligt instruktion skall gå åt drygt 100 liter vatten. Jodå, pumpen startade och trycket bibehölls och till och med ökade som det skulle!


Vi har dock konstaterat att sannolikheten för att elslingan fungerar är väldigt liten. Vi har isolerat kopplingarna ytterligare och förberett för att koppla in värmefläkten vid behov. Till våren/sommaren när allt tinat och snön är långt borta, tjälen gått ur marken och livsandarna återvänt skall värmeslingan bytas, eller rättare sagt - kompletteras. Vi behöver få in en slinga i vattenslangarna. Vem vet hur länge den slingan varit ur funktion, då vi inte haft en så kall vinter på år och dagar. Mest fascinerade är vi nog över att det tog såpass lång tid innan det frös till.


Nåväl, vi har vatten. Så nu skall TinTin bada!


//Annika

Av Annika - 6 januari 2010 19:48

Då har Lelle i princip gått igenom hela pumpen och alla delar som hör till den... i alla fall tolkar jag det så av det lilla jag fattar. Han har börjat misstänka att det är backventilen som gett sig. Så jag ringde min VVS-stålman på jobbet och efter att han och Lelle snackat en stund kom de fram till att så förmodligen är fallet. Så imorgon skall Lelle ge sig på att fiska upp slangarna ur borrhålet, då backventlilen sitter nere i brunnen... Själv åker jag till jobbet.............


//Annika

Av Annika - 6 januari 2010 16:14

Efter mycket joxande och fipplande och värmefläktar och element och mattor och isolering högt och lågt så har i alla fall ledningarna tinat. MEN... nu tycks någon ventil ha frusit sönder, för pumpen kan inte hålla trycket uppe i tanken... Får ringa någon VVS-firma imorgon, som förstår sig på sådant här.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards