Alla inlägg under oktober 2009

Av Annika - 12 oktober 2009 07:58

Idag börjar älgjakten. Det innebär att vår grävlingfälla är tillstängd under några dagar, då vår jägare har mer intressanta byten i sikte. Inga nya grävlingar har hittat hit än så länge, så det är väl sannorlikt att madamen var ensam. Dock har fällan vid ett par tillfällen varit igenslagen utan att något varit i, men vi misstänker att det snarare är grannens katter som försökt fiska kycklingvinge genom gallret.

Av Annika - 8 oktober 2009 22:15

Vid 18-tiden var vår jägare Jens här och ställde upp fällan utanför grytet. Ikväll för en timme sedan slog fällan igen och Lelle gick upp för att kolla läget - han stod ute på altan och hade släppt ut hundarna och hörde den gå igen. Jodå, däri satt den här damen:

 


Hon har dock fått vandra vidare till grävlingshimlen, medan fällan står kvar för att ev locka till sig fler invånare.

Av Annika - 8 oktober 2009 10:21

Då har jag ringt en jägare som skall komma och sätta ut en fälla i eftermiddag.


//Annika

Av Annika - 7 oktober 2009 19:58

Jag har tagit en vända med kameran i trädgården idag. Har hittat ett par färgfavoriter som verkligen lyser upp trädgården så här års.


 

Jag har ingen aning om vad det är för växt, men jag älskar den rosa/lila färgen. Spegelkloten har jag införskaffat i en inredningsbutik i Älvängen. Marken är täckt av smultronplantor.


 

Rosenspireornas höstfärg är oxå fantastisk. Tänk att jag var så nära i somras att slänga dem. Vad glad jag är att jag flyttade dem istället!


 

Så här ter sig krukorna på avsatsen nu. Lavendeln bakom kärleksörten blommar fortfarande. Höstfloxen har stått i blom i över en månad.


 

Det här är den första bilden på entrén. Vildvinet har intagit valvet ordentligt hela sommaren, jag hade hoppats på att få mer färgprakt vid det här laget. Klätterhortensian har fått breda ut sig lite väl mycket, så den skall ansas ordentligt till våren.


//Annika

Av Annika - 7 oktober 2009 19:40

Då kommer här bilder på hur det ser ut, fåran som är grävd in under huset och själva ingången. Jag släpade med mig en trött Lelle idag för att inspektera och hans kommentar var bara: "Kul..." Jag drog slutsatsen att hans gräns drogs oxå vid grävling som inneboende på tomten.

 

Här är fåran som är grävd fram in under huset...


 

...och under finns ingången till vad vi förmodar är ett grävlingsgryt.


Av Annika - 6 oktober 2009 21:13

När jag kom hem från jobbet idag tog jag itu med disk, dammsugning och flytt av grejer. I uterummet så står ju fortfarande en hel del grejer som skall stuvas undan och vi har funderat över om vi inte skulle flytta upp en del mindre känsligt upp till "rucklet". Där är fuktigt då taket läcker in, men får vi täckt läckan så går det ju att förvara sådant som inte tar åt sig doften.


Så jag har idag burit upp en del av Antoniusstativen med trådkorgarna. Tog ett varv runt huset för att se ifall jag kan notera var läckan är belägen. När jag gjorde det noterade jag en fåra i jorden/gruset på husets västra sida. Den går in under huset i nästan 90 graders vinkel mot huset. Fick en skum känsla... det där såg inte normalt ut. Jorden är porös. Alltså måste det vara ganska färskt. Det har ju regnat och blåst en del så hade det varit vatten som forsat fram så borde det varit plattare... Det ligger stenar liksom "utskvätt" i fårans riktning. När Tarzan susade förbi... TVÄRNITADE han vid hålet in under huset! Hela hunden stod på helspänn och markerade in under huset. Han vägde sakta stegen mot huset, kroppen spänd som en fiolsträng. Det ÄR inte normalt. Där har definitivt varit något som inte borde vara där. Magkänslan är tydlig.


Förbannat. Tror jag ställts inför en boende i trädgården jag inte gärna vill ha. Grävling.


Grodor i all ära. Möss i väggarna. Fladdermöss på vinden. Trollsländor. Nötskrikor. Rådjur som äter upp blomknopparna. Fine. Men grävling. Nä. Där tror jag min mentala gräns är uppnådd. Växthuset och duschen är belägen precis intill. Jag duschar ofta på kvällarna, för att slippa morgonkylan. Hundarna springer lösa i trädgården då. Grunden till stugan består av sprängsten och grävlingar kan bygga omfattande gryt. Det betyder att grunden blir underminerad. Jag ser inte fram emot att få se stugan kanan ner från berget. Än mindre förtjust lär Ida vara över tanken - hon som skall bo i den när bygget är klart.


Av Annika - 4 oktober 2009 19:18

Hemma igen då, efter en underbar helg i Halmstad.


Vi var inkvarterade på Grand Hotell vid stationen, där vi som sagt förlovade oss för snart två år sedan. Fredagskvällen ägnades åt i förväg fira Lelles födelsedag, vilken är idag. Vi hade en urmysig middag i hotellets restaurang, där vi åt köttfondue. Tobleronefondue till efterrätt. Rött vin till middagen och Baileys/Punch till kaffet. Därefter gick vi ner för räkning. Men först smet vi över till Hanna och kikade på hennes klänning, ifall det fanns något att göra. Det gjorde det inte. Det fanns ingen mån att släppa ut på den, enda alternativet var att slå i öljetter och sätta snörning. Men det vågade inte Hanna, så på lördagen gjorde vi henne sällskap ner till Hanna Morris på Brogatan och där hittade hon direkt en lila tvådelad klänning vilken hon köpte istället. Därefter gav vi oss ut på jakt efter en aftonväska till mig. Väl tillbaka på hotellet bröt stormen ut och vi intog bastun. Vi pysslade ihop oss, gjorde oss vackra, åt chokladtryfflar med rödvin och kl 18 klev vi ut til den väntande taxin. Stormen hade bedarrat tillfälligt och vi tog oss torrskodda till regementet. Resten är för långt att berätta om Summan blev att vi hade en mycket trevlig kväll och här kommer bilden så många har efterlyst:

 
  

Ni får ha överseende med den skrynkliga klänningen - bilden är tagen när vi kom tillbaka till hotellet halv två på natten.


//Annika o Lelle

Av Annika - 2 oktober 2009 11:55

Bilen är packad. Hundarna skall lämnas av och jag skall köpa korsettsnören. Nu åker jag mot Halmstad.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards