Alla inlägg den 26 oktober 2009

Av Annika - 26 oktober 2009 06:08

Den har nämligen i helgen använts flitigt.


Jag har gett mig på det övervuxna vildvinet över entrén och klätterhortensian som har fått ta över murarna på ömsom sidor trappen. Murarna är jättevackra så jag tycker det är synd att täcka över dem helt. Tanken jag haft är ju att flytta på klätterväxterna och använda dem till spaljéerna som skall rama in platån. Insåg i lördags att om de ser ut sådär till våren kommer jag att få ett tungt jobb med att flyta dem. Klippa ner klätterhortensia på våren är en risk, då den blöder och riskerar att dö. Så jag beslutade mig för att ge mig på att ansa dem rejält nu istället. Jag har visserligen gått så hårt åt klätterhortensian så de är inte säkert att den överlever ändå... Men det ger sig. Jag har en till i hörnet på huset vilken ändå måste ner sedan då den klättrar på fasaden och så finns det en pipranka att tillgå om det skulle knipa.


En lite rolig detalj som kom fram var valvet över entrén. Formen är asieninspirerad, så det skall få vara kvar. Ev funderar jag på att måla den mattsvart. Det gör att jag fick en tanke om att föra över det svarta även i  spaljérna. Så nu har min hjärna snöat in på glesa träribbor i svart runt om platån istället. Min mor lät bygga altan i somras och insynsskyddet blev så sjukt snyggt, så något liknande kan jag tänka mig att ha. Fast glesare, så jag får grönskan klättra igenom dem.


 


En mindre kul sak som blev mer synlig är den tråkiga färgen och formen på belysningen vid trappan. Det är en glasglob som sprider sitt ljus sfäriskt. Ljuset har en sjuk-gul färg då glaskupan är gul. Den bländar en dessutom. Där måste vi hitta på något annat. Gärna något som ger ett mer riktat ljus nedåt och åt två håll. Finns ingen anledning att ägna sig åt "light pollution" mer än nödvändigt. Njuter ju så av att kunna se stjärnorna.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards