Alla inlägg den 12 februari 2013

Av Annika - 12 februari 2013 18:54

Nu har det kliat länge nog i fingrarna. Idag var jag tvungen att stoppa ner de första fröerna i jorden.


Jag har sått två olika sorter med tomatplantor. Ja, jag vet. Jag skall egentligen inte fröså tomater - det är bättre och enklare och mer framgångsrikt att köpa färdiga plantor, men vad f-n. Jag kunde inte låta bli när jag gick förbi vårens fröer från Nelson och såg både Tigrella och Chocolate Cherry. Så det har jag satt. Dem kan jag fylla växthuset med. Eller ja, inte helt. Har ju tänkt mig spaghettipumpor där i år oxå. Har dock ännu inte hittat fröer till dem. O så har jag köpt zuccini-frö. Två sorter. En grönrandig och en gul. Det måste bli en bra sommar i år!!


Sedan satte jag vit lavendel igen. Jag hoppas att förra årets plantor har överlevt i krukorna ute. De skall i så fall till att blomma i år om det vill sig väl. Jag provar med torvbriketter i år tänkte jag. Får se om det fungerar bättre. Mina småplantor har nämligen en tendens att vika sig på mitten och ruttna när jag sätter dem i såbrätten.


I övrigt har jag koncentrerat mig på att driva upp plantor för platån i år. Det blir vit-blå salvia, riddarsporre, luktärt i olika färger och i blått, silvermartorn (begriper inte varför jag envisas med att försöka fröså dem, tror det är tredje gången och jag har hittills inte lyckats). Sedan har jag köpt frö till backtimjan, vilket jag tänkte fylla ut slänten med där vi planterat olika rosa och lila timjansorter.


En påse med röd solros har jag oxå inhandlat  - har dock ingen aning om var jag skall sätta dem . Kanske kan de få stöd av pergolan vi hoppas hinna med att bygga under våren. Eller så sätter man luktärt att klättra mot den... Det skulle dofta ljuvligt på altanen hela sommaren då. Drömmen är ju vinrankor. Eller en bouganvillea. Men så länge vi inte har någon vinterträdgård så får det leva vidare som en dröm.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards