Alla inlägg den 3 augusti 2011

Av Annika - 3 augusti 2011 22:11

Har länge funderat över belysningsalternativ i trädgården. Jag gillar tanken med solcellsbelysning. De är energisnåla och billiga i drift. LED-belysning har dessutom ganska lång livslängd. Vintertid är de kass, de hinner sällan ladda mer än för att förhöja stämningen precis när det skymmer. Så det får med tiden bli en kombination av belysningslösningar i trädgården. Entrén kommer att förses med traditionell nätkopplad belysning. Det är där man vill ha det vintertid. Liksom runt altanen vid gräsmattan. Men den övre platån är glest besökt på vintern. Så där kommer solcellslösningen fungera ypperligt. Enda undantaget tror jag blir en spot på körbärsträdet. Den delen vill jag kunna lysa upp året runt. De vackra höstfärgerna skall komma till sin rätt, liksom vårens vita blommor och vinterns snötyngda grenar.


Solcellsbelysning har ytterligare en fördel. Den är lätt att installera. Tyvärr är marknaden översållad med halvkitchiga produkter, men häromdagen hittade jag det jag letat efter ett tag. En lagom stilren infällnadsspot i bra storlek. Den istallerades igår i trappan på väg upp till platån.


I skymningsljuset kommer de till sin rätt och går att fotografera.


Försökte fotografera dem i mörkret igår, men då jag saknar stativ så blev slutartiderna så långa att det bara blev kass. Ikväll hann jag få en bild av dem - tillräckligt ljust för att jag skulle klara slutartiden utan alltför mycket darr, men tillräckligt mörkt för att ni skall få en uppfattning av dem.


129:-/par på ÖB. Fynd skulle jag kalla det. Skall nog investera i några till att fälla in i det framtida trädäcket där uppe...


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards