Alla inlägg den 7 mars 2010

Av Annika - 7 mars 2010 16:54

Även den här helgen har gått i hundarnas tecken. I fredags kom Leone och Monica ner ifrån Stockholm, med Kajzza, Malva, Susa, Mimmi och Zita. Vi hade laddat med mat och dryck och skulle ägna oss åt en lugn kväll mad trevligt sällskap, när någon kommer på att utställningen nog är på lördagen.... Vi hade liksom utgått ifrån att den skulle vara på söndagen... vilket alltså inte var fallet! Lelle fick kasta sig ner i källaren och skruva ihop vattnet till pudelbadet medan jag började röra ihop maten. Den hittade sin väg ner i magarna och efter ett par glas vin sattes bad och fön och klipp igång. En kjol skulle dessutom sys...


Lördagen ägnades åt utställning. Leone ställde Mimmi och jag Susa i valpklass 4-6 månader. Susa vann men domaren höll inne HP't...! Har aldrig varit med om det förrut i en valpklass, så jag hann inte ens förstå att jag inte skulle in i ringen igen. Tror inte hanhundsvalpens handler uppfattade det heller, utan hon väntade liksom in mig. Nåväl, shit happends.

 

Susa 4 månader


Sedan fick jag en liten silverdam i kopplet - Ebba, en TinTin-dotter. Det höll på att krocka i ringarna och Annette skulle få i ordning Simba dessutom. Lilla Ebba blev två i sin klass, efter henne kom hennes syster.


Sedan fick jag Zita i kopplet. Hon skulle visas i dvärgringen i öppenklass. Under tiden svepte Lelle in i storpudelringen och plockade CK efter CK med Gertys hundar. Så i bästa haneklass så fick Leone rycka in och visa junioren Penzler. Gerty hade nära till tårarna när Leone blir placerad etta med Cert! Lelle och Picasso blev BH4.


Mellan alla vändor i ringen hann jag sätta mig på en stol med Vilda i knät. Sekunden efter kom den ungerska domaren fram och ville veta allt om Vilda! Hon blev helt betagen, och helt lyrisk över att vi hade italienare i Sverige. Så hon och hennes man - som var med som tolk - fick med sig Terese och Henriks namn och telefonnummer.


Sedan skedde dagens ena höjdpunkt. Fanns en till i mitt tycke - nämligen att ViviAnnes silvertik Håfveled's O'Girl gick och blev BIR mellan. Men det som verkligen drog ner busvissligar var när storpudelveteranen kom in i ringen:

En man kommer i kontakt med sin kvinnliga sida


Efter år av tjat om att han minsan inte vågar så gjorde Lelle det många drömt om att få se: han ställde pudel iförd glitterkjol! Domaren var förvarnad och han hade ett stort flin på läpparna när Lelle äntrade ringen och istället för att få ställa upp Willy så kommenderade domaren dem att springa ytterligare ett varv runt ringen! Till publikens stora förtjusning. Applåder och visslingar haglade! Många undrade vad det var som pågick, en del undrade om han verkligen hade alla skruvar på plats. Men jag tror inte det fanns någon som inte drog lite på smilbanden i alla fall!


I BIR och BIM för storpudel så blev lilla Penzer slagen och vid det laget var han ganska trött på uppståndelsen. Så domaren ryckte in och höll upp svansen på bilden:

 

BIM storpudel


BIS uppfödare och BIS avelsgrupp gick till Gerty. Jag och Leone fick rycka in som handlers där med. Vi fick i vanlig ordning med oss ett gäng hundmatpåsar av Gerty, som tack för hjälpen. Efter utställning tackades domarna av och då passade den danske domaren Kresten Scheel - vilken dömde storpudlarna - på att ta microfonen och tacka för en mycket trevlig utställning med en fantastisk atmosfär. Undrar om inte Lelles kjoluppvisning hade bidragit till domarupplevelsen...   


På kvällen skulle vi sedan äta köttfärslimpa. Så blev det inte, eftersom jag var så trött i huvudet så lyckades jag med konststycket att röra ner såsingredienserna i köttfärsen... Det fick bli thaimat istället. Vi däckade kl nio hela gänget...


I morse åkte då Monica och Leone hem till huvudstaden. De tog med sig Monya hem dessutom. Skumt vad tomt det är här hemma nu...


//Annika


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards