Alla inlägg under november 2009

Av Annika - 21 november 2009 10:44

Då är jag på g att ta mig an badrummet. Har missat en detalj dock. Elektikern har ju sågat ut ett spår i väggen för VP-röret till golvvärmen. Det spåret måste sättas igen. Det gör jag först.

Därefter primear jag golvet. Det skall torka i två timmar.

Efter det skall brunnsmanchetter och machetter för rörgenomdragningar göras. Fiberremsorna skall appliceras. Brunnsmanchetterna är självhäftande, men inte manchetterna för rörgenomdragningarna, eller fiberremsorna. Dessa sätts fast med tätskiktet som lim under. Ett torkmoment till innan första lagret tätskikt kan appliceras. Vi har desstom valt att sätta en våd med duk på väggen där duschen skall vara, det skall göras samtidigt och med samma teknik som rörgenomdragningar och fiberremsor. Enligt instruktion så behövs inte det, men bara för att vara på den allra säkraste av sidor. Manövern kostar ca 500 kr extra och jag kan tycka att det är en billig kostnad i det hela, om det gör att vi verkligen skyddar oss mot en fuktskada.


Längre än så hinner vi nog inte idag. Första lagret tätskikt får vänta till imorgon tror jag.


Kameran är med, den skall dokumentera varje steg så att vi har garderat oss IFALL det en vacker dag händer något.


//Annika

Av Annika - 20 november 2009 06:55

Nyvättad, blankpolerad och med nya vinterdäck på LM-fälg står den nu på parkeringsplätten utanför. Dess grågröna gnistrande lack lyses up av den sjukgula entrébelysningen... Belysningen som nu skall bytas ut.


Lelle roade sig med att ta en vända till Bauhaus igår medan jag drejade nya skålar. Där hittade han just den belysningspollaren jag klippt in i idébilden över entrén. Bredvid den stod en liknande, som var lite smäckrare och som - framför allt - inte kostade hälften så mycket, ifrån danska Nordlux. Så vi åkte hem med ny bil och ny entrébelysning.


//Annika

Av Annika - 19 november 2009 12:55

Jag börjar störa mig mer och mer på entrébelysningen. Alltså den som sitter uppe på muren. När det är mörkt när man åker hemifrån och mörkt när man kommer hem så vill man (eller åtminstonne jag) mötas av något som får en att känna sig väl mottagen. Den belysning som sitter på muren idag är rundstrålande, i ögonhöjd, sjukgul, bländande och inget snygg. I min värld.

 


Då har det den senaste tiden malt i mitt huvud hur man skulle kunna åtgärda detta och till slut har jag nog kanske kommit på en idé.


Jag vill ha den stilren. Enkel. Svart. Högre - men inte för hög. Mer riktad belysning - begriper inte varför man skall lysa upp himlen... Idén blev som följande:

 


Ljuskällan kommer upp ca 70 cm (höjden blir ungefär som på en fristående belysningsstolpe), man slipper bli bländad, den sjukgula färgen försvinner och belysningen blir mer riktad dit den behövs utan att ta bort allmänljuset. Valvet över trappan skall befrias från klätterväxterna och målas till våren och kompletteras med spaljéer i svart och/eller armeringsmatta åt sidorna. Vad tycks?


//Annika


PS. I framtiden så finns en tanke om att fasaden och grunden skall få en ljusare färg. Gärna åt det grå hållet, med förhoppningsvis röda och vita accenter. Då kommer det svarta verkligen till sin rätt. Men *schhh* säg inget, min sambo vet inget än...





Av Annika - 18 november 2009 21:09

Säger som Gert; Äntligen! Dock gäller det något mindre revolutionerande än Nobelpristagaren i litteratur. Det gäller vårt badrumsgolv. Underarbetet är klart!

 


Nu skall det få torka i några dagar. Räknar med att vi börjar fuktspärra på lördag e.m När fuktspärren ligger skall jag testa så att fallen verkligen fungerar. Jag har redan varit och gjort en första koll med larserpasset. Om allt går som det ska, börjar vi sätta kakel nästa helg. Men ett steg i taget.


//Annika

Av Annika - 17 november 2009 14:26

..på hantverkare. Halv nio i morse dök de upp - 3 snubbar. Tomas instruerade pojkarna vad de skulle göra, de kunde inte svara på hur lång tid det skulle ta, förmodligen ett bra tag. Jag fixade en slang från toan till dem så att de kunde blanda spackel och så körde de igång. Jag skruvade på kranen, samtidigt som jag knappade på datorn och pratade i telefon. Skötte alltså mitt jobb parallellt, på distans. TUR att man är kvinna!! Bokade om ett möte då jag insåg att jag inte skulle hinna upp till kontoret, förvarnade bossen att jag håller hov hemifrån idag. Strax innan ett kommer en snubbe upp o säger: Vi kommer tillbaka imorgon.


UH!


Ja vad säger man. Det gick tydligen inte att göra klart idag. När jag går ner och tittar på spektaklet så förstår jag ju det, inget annat. Det går aldrig att bygga upp sådana fall på ett flytande golv på 11 kvm utan att göra det i etapper.


Imorgon kan jag inte vara här och övervaka dem. Fast det tar emot att lämna dem själva - det är förmodligen en inbyggd skepsism mot manliga hantverkare. Önskar jag hade övervakningskamera... eller givare på dörren som registrerar när de kommer och går.


//Annika




Av Annika - 16 november 2009 17:41

Jag har fått ett SMS om att imorgon kl 08.00 kommer de och flytspacklar badrumsgolvet! Skrattande


//Annika

Av Annika - 15 november 2009 18:42

Då skall vi byta ut trotjänaren i V40'n till en nyare bil. Vi har ju avvaktat med bilbyte eftersom jag visste att det skulle komma ett erbjudande via jobbet att få leasa en miljöbil. Det visade sig vara långt dyrare än jag tänkt mig så nu skall vi istället köpa en bättre begagnad sak.


Det blir en Skoda Roomster 1.6 Ambiente -07. Den har rullat 3000 mil och vi får den med fräscha sommardäck och nya vinterdäck. Färgen är olivgrön metallic och den är utrustad med panoramaglastak. Ljus och rymlig. Helt galet flexibel, med massa förvaringslösningar och möjligheter. Här är det helt klart en konstruktör som tänkt till.


//Annika



Av Annika - 14 november 2009 07:51

Jaha, nu uppstår då den där situationen som man lite gruvar sig för. Det utlovade tidsschemat hålls inte. Är jag förvånad? Jagade snickaren igår. Fick till slut till svar att han kommer att flytspackla på måndag eller tisdag. Jag sa senast tisdag - det skall fuktspärras på lördag. Punkt. Jag blir inte trevlig om det drar ut på tiden ytterligare en vecka.


Själva skall vi städa ur och tvätta V40'n och därefter bege oss till Alingsås och kika på en nyare bil.


//Annika

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok!

Hundkojans länkar

Inredningslänkar

Trädgårdslänkar

Renoveringslänkar


Ovido - Quiz & Flashcards